امتیاز
5 / 4.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
ت 250,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شکست شاهانه


شکست شاهانه (به انگلیسی: Majestic Failure: The Fall of the Shah) کتابی است نوشته ماروین زونیس که در سال 1991 در شیکاگو چاپ شد. این کتاب برخلاف کتاب‌های دیگر که به چارچوب‌های سیاسی، تاریخی و جامعه‌شناسی در تحلیل انقلاب اسلامی نظر دارند رویکردی نزدیک به روان‌شناسی تاریخی دارد و در آن به شخصیت شناسی محمدرضا پهلوی پادشاه ضعیف النفس ایران پرداخته است.


گزیده ای از کتاب شکست شاهانه

شکست شاهانه، با بررسی اسناد متعدد و مصاحبه با بازماندگان رژیم پهلوی، می‌کوشد تحلیلی روان‌شناختی از ظهور و سقوط محمدرضاشاه به دست دهد. منابع نیروی روان‌شناختیِ شاه برای فرمانروایی چه‌کسانی بودند؟ حوادث دوران کودکی‌اش چه بازتابی در بزرگسالی داشتند و چگونه بر کیفیت حکمرانی او اثر گذاشتند؟ شاه در بزنگاه‌های مهم تاریخی از جمله کودتای 28 مرداد چه واکنشی از خود نشان داد و چگونه می‌توان تحلیلی روان‌شناختی از این واکنش‌ها به دست آورد؟ ویژگی روان‌شناختی رابطه تاریخی ایرانیان و بیگانگان چگونه بر شاه اثر گذاشت و در او بازتاب یافت؟ بیماری سرطان شاه چه اثری  بر شخصیتش داشت؟ در روزهای آخر منتهی به انقلاب اسلامی، شاه چه رفتارهایی از خود بروز داد؟ رابطه او و ایالات متحده چه فراز و نشیب روان‌شناختی‌ای را از سر گذراند؟ چرا مردم ایران در نهایت شاه را به‌عنوان شخصی قدرقدرت نپذیرفتند و چطور می‌توان این پدیده را تحلیل کرد؟

معرفی نویسنده کتاب شکست شاهانه

ماروین زونیس دانش‌آموختۀ دانشگاه ییل، مدرسۀ بازرگانی هاروارد و مؤسسۀ فناوری ماساچوست است و مدرک دکترای علوم سیاسی‌اش را  از مؤسسۀ فناوری ماساچوست  گرفته است. او سال‌ها در مؤسسۀ روان‌کاوی شیکاگو نیز به آموزش روان‌کاوی می‌پرداخت. زونیس همچنین در سمت مشاور با مؤسسات و شرکت‌های تخصصی مدیریت دارایی در سراسر جهان همکاری داشت و به آن‌ها کمک کرد تا با توجه به مخاطرات سیاسی جهان توانایی‌ها و اهداف کاری خود را شناسایی، ارزیابی و مدیریت کنند.

زونیس مطالب زیادی در مورد جهانی شدن، فناوری‌های دیجیتال، بازارهای نوظهور، سیاست خاورمیانه، صنعت نفت، روسیه و سیاست خارجی ایالات متحده نوشته است. او یک مرجع برجسته در خاورمیانه بود و بیشتر عمر خود را صرف مطالعۀ ترکیب ناپایدار اسلام، تروریسم و خاورمیانه کرد. در جوانی تجربۀ زندگی در ایران را داشت، از افغانستان دیدن کرد و در عراق به مطالعۀ اسلام پرداخت. او به‌جز کتاب شکست شاهانه کتاب دیگری هم دربارۀ روشن‌فکران ایرانی نوشته است که به‌نام روان‌شناسی سیاسی نخبگان ایران به فارسی ترجمه و منتشر شده است.


صفحات کتاب :
544
کنگره :
‏‫‬‭DSR1501
دیویی :
‏‫‭955/0824092
شابک :
978-622-673106-5
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه شکست شاهانه