کتاب من دیگر ما جلد هشتم

کبوترهای سفید کرامت و کرکس های سیاه دنائت (تربیت کریمانه و آثار آن در شخصیت فرزندان)

امتیاز
5 / 3.5
خرید چاپی
94,000
10%
ت 84,600

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

 مجموعه کتب من دیگر ما (فرزند ما از ما جدا نیست، او خود ماست اما در اندازه ای کوچکتر ) به ابعاد مختلف تربیت فرزند پرداخته  و با شناخت نسبتا دقیقی از شخصیت کودک و نوجوان نگارش شده است. این مجموعه جزء بهترین آثار در این زمینه می باشد و دارای 14 جلد کتاب تربیتی که در دوره های مختلف به چاپ رسیده و وارد بازار کتاب شده است .

نویسنده در جلدهای مختلف این مجموعه به دنبال این است تا از زاویه های متفاوت، مسائل پیش روی امر تربیت را بررسی کرده و برای آن راه حل هایی ارائه دهد. در این متن می خوانید:

خلاصه  جلد هشتم مجموعه من دیگر ما

 برشی از  کتاب  تربیت کریمانه وآثار آن در شخصیت فرزندان

مشخصات جلد هشتم مجموعه کتاب من دیگرما

معرفی جلد هشتم من دیگر ما

شاید بتوان گفت، جلد هشتم مجموعه کتب من دیگر ما از لطیف ترین و پر برکت ترین جلدهای این مجموعه باشد. چرا که مخاطب را با یک سیر زیبایی از تربیت آشنا می کند. اگرچه ممکن است این مدل تربیت کریمانه و همراه با دادن عزت نفس به کودکان، برای مخاطب ساکن دنیای امروز، تازگی داشته باشد، اما در واقع این شیوه ی تربیتی ریشه در دستورالعمل های دین مبین اسلام و شاید بهتر است بگوییم ریشه در فطرت ما دارد.

 

خلاصه  جلد هشتم مجموعه من دیگر ما

در مقدمه کتاب  نویسنده با گذر مختصری از جلدهای پیشین کتاب، مهم ترین مباحث در امر تربیت را یادآور می شود و با بیان روایتی  داستانی و ادبی بخشی از دلیل نام گذاری کتاب را برای مخاطب، روایت می کند. این جلد از کتاب، در دو بخش اصلی نگارش شده است.

بخش اول: بی کرامت، تربیت بازندگی است

در این بخش، نویسنده در ابتدا به تعریف واژه ی کرامت پرداخته و نقش آن در تربیت را باز گو می نماید. کرامت به معنای برخورداری از صفات نیک و پرهیز از هرکاری است که با جایگاه والای انسانی منافات دارد. در ادامه نویسنده به جایگاه و نقش کرامت در تربیت می پردازد و تاثیر آن را در نظام محاسباتی رفتار های انسانی باز گو میکند، به طوری که طی یک مثال برای مخاطب ترسیم می کند: چگونه نیت، تصمیمات و انگیزه های انسان کریم و غیر کریم در انجام عمل موثر است. در واقع بعد از مطالعه این بخش کتاب، این مسئله روشن می شود:  بدون کرامت، باختن در مسیر تربیت است و هرگز ارزشمند نیست.

بخش دوم: با کرامت، تربیت با زندگی است

در این بخش ابتدا نویسنده برخی از صفات انسانهای کریم را از نگاه احادیث وروایات برمی شمارد و در ادامه در قالب پنج فصل مختلف، ویژگی های  آنها را معرفی و تبیین می نماید و نشان می دهد چگونه کرامت می تواند زمینه ساز بروز صفات نیک اخلاقی در فرزندان شود.

فصل اول، نقش کرامت در تقوا و پرهیز از گناه: در میان آثار کریمانه، پرهیز از گناه از مواردی است که خود آن، بسیاری از موارد دیگر را در برمی گیرد. در واقع چه در طبقه افراد مذهبی باشیم و چه در طبقه افراد غیر مذهبی، برای زندگی موفق به روحیه ی پرهیز از گناه، نیاز داریم.

در این بخش، نویسنده در تقسیم بندی ها و تیتر بندی های مختلف، ابتدا روشن می سازد که کرامت با نظارت های افراطی وتنبیه های نا بخردانه در امر تربیت، کاملا متضاد است.

 (کرامت یا نظارت) در ادامه رابطه ی کرامت با عدم گناه، حتی گناهان متداول را بررسی کرده و به این نتیجه می رسد: فرد کریم هرگز خود را وارد گناه نمی کند. چه آن گناه آثار فردی یا آثار اجتماعی داشته باشد.

(کرامت وگناهان متداول) کرامت انسانی نقش ویژه ای در کوچک دیدن دنیا و در پی آن عدم دلبستگی ها به دنیا و هرکاری کردن ها برای دنیا دارد.

(کرامت، دنیا گرایی وگناه) اما در ادامه این بخش، آثار دوری کردن از پستی ها که ناشی از کرامت داشتن انسان است معرفی می گردد از جمله:

-پرهیز از دروغ

-پرهیز از زشت گویی

-پرهیز از نگاه های نا بجا

-پرهیز از خیانت

و....

فصل دوم، نقش کرامت در شیوه ی برخورد با دیگران: در این فصل به نقش کرامت در تعاملات اجتماعی می پردازد. از جمله: خوش اخلاقی، مدارا، پرهیز از کینه توزی، دینداری اجتماعی و...

فصل سوم، نقش کرامت در خدمت گزاری: در این فصل نقش کرامت در گرایش و توان انسان برای کمک و خدمت رسانی به مردم بیان می شود. برخی از آثار ناشی از پرورش کرامت در فرزندان( کمک به دیگران، توجه به درد مردم، مواسات، وظیفه دانستن خدمت به دیگران و...) در این فصل نیز استناد این بررسی ها را می توان در روایت ها، نقل های تاریخی زندگی و رفتار اهل بیت که توسط نویسنده آورده شده، مشاهده کرد.

فصل چهارم، نقش کرامت در تعالی روح: در ابتدای فصل می خوانیم: بسیاری از ویژگی های روحی نیازمند وسعت شخصیت انسان است وکار تربیت کریمانه وسعت دادن به درون انسان است. از جمله این ویژگی های روحی عظیم که ناشی از تربیت کریمانه است، می توان اشاره کرد به: استقلال، شجاعت، حق پذیری، سخاوت، پرهیز از لوس بازی...)

فصل پنجم، نقش کرامت در مواجه با سختی ها و نعمت ها: در آخرین فصل از کتاب نقش کرامت در نهادینه شدن صفات اخلاقی متناسب با مواجهه ی سختی ها و از طرفی نعمت ها، بیان می شود. در واقع انسان کریم از حالتی متعادل و یکسان در برابر چه سختی و چه نعمت، برخوردار است.  از جمله ویژگی هایی که او را به این حالت متعادل می رساند: صبر و شکر است. صبر در برابر سختی ها و راضی بودن به رضای پروردگار وشکر در برابر نعمت ها ومغرور نشدن در این زمینه .... در پایان کتاب، نویسنده با گذری از آنچه در کل کتاب بیان کرده، مباحث مربوط به تربیت کریمانه را به پایان می برد.

 

 برشی از  کتاب  تربیت کریمانه وآثار آن در شخصیت فرزندان

کرامت، صفتی درونی است. فرزندی که با این صفت آراسته شده، مراقبتی از درون پیدا می کند که به او اجازه نمی دهد رفتار وگفتارش را به چیزی که خلاف شان انسانی است، آلوده کند.

 چقدر نیاز داریم تفکر تربیتی مبتنی بر مراقبت بیرونی را رها کرده، به سراغ تفکری برویم که اصل اساسی در آن، پرورش دادن مراقب درونی است.

کسی که از درون، مراقب پیدا کند، در بزنگاه های تربیتی نمی لغزد. زیرا مراقب درونی، همه جا و تحت هر شرایطی همراه انسان است.

تربیت کریمانه همان تربیتی است که مراقب درونی فرزند را پرورش می دهد و آرام آرام نیاز فرزند را به مراقب بیرونی کم خواهد کرد.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمود: کسی که از درون خویش واعظی داشته باشد، از سوی خدا نگهبانی بر او خواهد بود.

مشخصات جلد هشتم مجموعه کتاب من دیگرما

این جلد از کتاب با عنوان: تربیت کریمانه و آثار آن در شخصیت فرزندان (کبو تر های سفید کرامت وکرکس های سیاه دنائت) معرفی گردیده است و محور اصلی کتاب توجه به کرامت انسانی و مورد توجه قرار دادن این شاه کلید در تربیت فرزندان است. به طوری که با درونی کردن این صفت و عجین شدن آن با شخصیت فرزندان، بخش قابل توجهی از مشکلات اخلاقی-تربیتی، از انسان جدا شده و او را به زره محکمی مجهز می کند که می تواند در مقابل محیط آلوده به گناه و رفتارهای نا بهنجار از خود مراقبت کند.

پیشنهاد مطالعه جلد هشتم مجموعه کتب من دیگرما

همانطور که از نام کتاب مشخص است این کتاب برای عموم  والدین و مربیان و تمامی دغدغه مندان عرصه تربیت  که با کودک در ارتباط هستند، می تواند بسیار مناسب باشد و قطعا پیشنهاد می گردد. در واقع این کتاب می تواند به عنوان  راهنما و یا ابزار کار  مناسبی در جهت امر مهم تربیت فرزند باشد. تربیت کریمانه راه میانبری برای رهایی دادن فرزندان از مشکلات اخلاقی ورفتاری است و تا حد زیادی به والدین و متربیان کمک می کند تا در امر تربیت، موفق باشند.

 

مشخصات
ناشر:   آیین فطرت
نویسنده: محسن عباسی ولدی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: ۲۳۳
موضوع: تربیت و شخصیت کودکان

 

کنگره :
‏‫‬‭BP253/4
دیویی :
297/644
کتابشناسی ملی :
8503973
شابک :
978-600-8031-69-7
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
223

کتاب های مشابه من دیگر ما جلد هشتم