امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 32,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب من و بازرگان

کتاب من و بازرگان به تحقیقات و یافته های اکرم آقابابایی در مورد اقای عبدالعلی بازرگان و نظریات وی در مورد قرآن اختصاص دارد. با بررسی و مطالعه ی اندکی در میان آثار و کتب پژوهشگران و اندیشمندان دینی معاصر متوجه خواهید شد که دیدگاه های مهندس عبدالعلی بازرگان به نظر جذاب تر و حتی ساده تر است.

بازرگان درباره قران و به طور کلی درباره اسلام، کلامی روان و نظراتی تأمل برانگیز دارد. اکرم آقابابایی در این کتاب به بررسی آثار آقای بازرگان و بخصوص تفسیر ایشان بر قرآن می پردازد و ما را هرچه بیشتر با رهیافت های او از قرآن آشنا می کند.

گزیده کتاب من و بازرگان

اشاره به رویکرد اصلاح طلبانه به قرآن به مفهوم بازخوانی قرآن برای بازگشت به قرآن برای فهمی دیگر است که می توان گفت اولین بار توسط سید جمال الدین اسدآبادی مطرح گردیده است. این رویکرد با به عنوان مثال رویکرد علمی تفاوت دارد. رویکرد علمی بیشتر به دفاع از قرآن و فراهم آوردن امکان باور به قرآن از طریق موضوعات علمی می پردازد.

نکته قابل تأمل این است که جدید بودن تفاسیر امروزی هم در محتوا و هم درروش آن ها است و به این معنا نیست که همه آن ها صحیح باشد. اکثر مفسران نواندیش گرایش های ابداعی به تفسیر داشته اند که بیشتر آن ها پاسخ به سؤالات جدید بشر امروزی را داده اند. هرچند در بین آن ها تفاسیری به چشم می خورد که به همان سبک و روش سنتی و حتی گاهی از روی تفاسیر سلفی نوشته شده اند، اما می توان گفت اکثر تفاسیر جدید، قرآن را از جنبه کتاب هدایت موردبررسی قرار داده اند. 

نوآوری در تفاسیر امروزی به دلیل پاسخ به پرسش های جدید، مسائل اجتماعی، حقوق بشر، آزادی های انسان و نگاه هدایت طلبانه به قرآن و دریافت پاسخ مناسب از این کتاب هدایت تألیف گردیده است. به عنوان مثال اندیشه های نو درباره معنای متن قرآن که بیشتر برای پاسخ به پرسش های جدید پدید آمده است به سبب تغییرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه بوده است. همچنین پیشرفت علم وتکنولوژی در پیدایش تفاسیر با رویکرد جدید بی تأثیر نبوده است.

کتابشناسی ملی :
8048151
شابک :
978-622-292-319-8
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
202
کنگره :
‫‮‭‭BP92/8
دیویی :
‫‬‮‭‬‮‭297/1924‬

کتاب های مشابه من و بازرگان