نظر شما چیست؟

معرفی کتاب منظومه جهاد

کتاب منظومه جهاد نوشته سیدمحمدحسین راجی توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است. جهاد، مبارزه ی دائمی همراه با ایثار و در راه خدا را گویند که با سختی همراه باشد. جهاد همواره در مقابل دشمن است و هرچه این دشمن قوی تر، جهاد سخت تر؛ و از همین روست که جهاد با نفس را جهاد اکبر می خوانند. دشمن از هر کجا قوی تر حمله کرد، جهاد از آن قسمت اولویت بیشتری پیدا می کند. گاه این حمله نظامی است و گاه سیاسی؛ گاه علمی است و گاه اقتصادی؛ گاه فرهنگی است و گاه اجتماعی و... .

طلبه شهید، قاسم کاظمی، چه زیبا فرمود: «باید این را بدانیم تا زمانی که دینی به نام اسلام روی زمین برقرار است جنگ با ظلم و ستم ادامه دارد.»

گزیده کتاب منظومه جهاد

جهاد در لغت

ریشه ی لغوی جهاد، «جهد» است. جهد به معنی کوشش و تلاش است. به تلاش همراه با سختی، جهاد گفته می شود. اگر بخواهیم در یک کلمه جهاد را معنا کنیم، به آن «مبارزه» می گوییم. در آموزه های دینی ما، جهاد یعنی مبارزه برای یک هدف والا و مقدس ؛ که آن هدف والا، راه خدا است؛ زیرا خداوند در قرآن می فرماید: «جاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّه»؛ جهاد باید در راه خدا باشد. پس جهد و کوششی را جهاد می گویند که برای یک هدف والا و مقدس باشد.

جهاد همراه با سختی است

کار بدون تلاش و سختی، جهاد نیست؛ جهاد حتماً سختی دارد. دلالت التزامی جهاد، تحمل سختی است. به تعبیر مقام معظم رهبری « در جاده ی آسفالته انسان پایش را روی گاز بگذارد و با باک پر از بنزین سفر کند؛ این را مبارزه نمی گویند! مبارزه آنجایی است که انسان با مانعی برخورد کند که این مانع در جبهه های انسانی می شود دشمن، و در جبهه های طبیعی می شود موانع طبیعی. اگر انسان با این موانع درگیر شود و سعی کند آن ها را از میان بردارد، این می شود مبارزه.»

آن جهادی که در ذهن ما است - که جهاد نظامی باشد - هم بدون سختی کشیدن به دست نمی آید. در هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان سختی های فراوانی کشیدند.

شابک :
978-964-531-038-5‬‬
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
308
کنگره :
‫‬‭BP196/1‏‫‭
دیویی :
297/377
کتابشناسی ملی :
5967450

کتاب های مشابه منظومه جهاد