امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نسبت سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی

کتاب نسبت سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی به قلم محمدمهدی بهداروند به دموکراسی می‌پردازد. با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگر، نیاز به استحکام بنا و منظومۀ تئوریک انقلاب و افزایش بالندگی آن احساس می شود. بدیهی است، برای انجام دادن چنین کاری، باید به ذخایر فکری اسلامی و بومی اتکا کرد و در شکستن جزم های اندیشۀ غربی جسارت داشت؛ یعنی همان مفاهیم بیگانه ای که اندیشمندان این مرزوبوم، سال ها بی هیچ تشکیکی، خاضعانه آن ها را تکریم و تعظیم کرده اند و به کار بسته اند!

خوشبختانه درحال حاضر، نهضت «بازگشت به خویش» آغاز شده و اندیشه گرانی نوخاسته برای تبیین مفاهیم سیاسی «خودی» به تأملاتی گسترده دست یازیده اند و در این راه با جسارتی درخور، مفاهیم جزمی اندیشۀ غرب را نیز از تیررس نقدهای خود بی نصیب نگذاشته و به تعدیل و بازسازی برخی از آن ها پرداخته اند؛ به طوری که با وضعیت خودمان متناسب باشد.

گزیده کتاب نسبت سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی

در منطق اسلام، حاکم یا به شخصه ازطرف خداوند تعیین می گردد، که در این صورت حکومت صددرصد الهی و حکومت خدا بر مردم است و رهبر معصوم و پیراسته از هرگناه و اشتباه، قوانین آسمانی را اجرا می کند؛ یا اینکه خود مردم، حاکمی را طبق ضوابط شرعی و مطابق با اوصافی که قرآن و سنت تعیین کرده است، برمی گزینند و او نیز موظف است خود را در چهارچوب قوانین الهی قرار دهد. در چنین صورتی، حکومت او شرعی و اطاعت وی واجب است؛ بر همین اساس، حاکمیت و حکومت اسلامی، «الهی-مردمی» است و عناصر و ارکان تشکیل دهندۀ واقعی آن، سه چیز است: ۱. قانون الهی، ۲. ولایت معصوم یا فقیه، ۳. پذیرش مردم.

این تعریف و معنای حکومت، درحقیقت دموکراسی واقعی و به تمام معنایی است که عده ای شعار آن را می دهند. این نظام مردم سالاری دینی، که محوریت آن ولایت فقیه است، در آثار فقها و علمای عظیم الشأن اسلامی، در طول تاریخ، به خوبی طرح و بیان شده است و این مسئله نشان دهنده ضرورت تداوم حکومت اسلامی است.

صفحات کتاب :
239
کنگره :
‫‬‮‭BP230/14
دیویی :
‫‬‮‭297/483
کتابشناسی ملی :
7383570
شابک :
978-600-441-292-6
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه نسبت سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی