نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب آبنبات نارگیلی مهرداد صدقی از سری رمان های آبنبات است که شامل داستان های طنز است. کتاب اتفاقات نیمه دوم دهه 70 را روایت می‌کند.

معرفی کتاب آبنبات نارگیلی 

مجموعه کتاب آبنبات های مهرداد صدقی با قلم طنز این نویسنده ایرانی توانسته جایگاه خوبی در بین مخاطبان خود پیدا کند، به طوری که هر کدام از کتاب ها بارها تجدید چاپ شده اند.
در کتاب آبنبات نارگیلی، محسن، قهرمان مجموعه آبنبات ها، دوره ی دانشجویی خود را شروع می کند. دوره ای متاثر از جامعه نیمه دوم دهه ی 70 و رخدادهای مخصوص آن زمان، ولی انتهای دوره دانشجویی محسن در کتاب بعدی آبنبات هاست که هنوز به بازار کتاب عرضه نشده است.
در بین نویسندگان ایرانی، مهرداد صدقی دست به انتشار اثری متفاوت زده است و اولین کلمه در عنوان این اثر را آبنبات تشکیل می دهد، «آبنبات هل‌دار»،«آبنبات دارچینی»،«آبنبات پسته‌ای»،«آبنبات نارگیلی»؛ با همین عنوان ها، طعم شیرین طنزهای آشنای این نویسنده به یاد مخاطب می ماند اما وقتی چشممان را به کلمات زیبای رمان دوختیم، دیدیم، این اثر که بارها تجدید چاپ شده، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
اگر طعم آبنبات‌های قبلی را به یاد می‍اورید، کامتان را با جدیدترین اخبار شخصیت‌های این مجموعه آشنا می کنیم؛ «آبنبات نارگیلی».
مهرداد صدقی علت انتخاب این نام برای کتاب هایش را چنین عنوان می کند:
آبنبات سوغات خراسان شمالی به ویژه بجنورد است. آن چه همه مردم به آن شکر پنیر می گویند. در خود بجنورد به آن آبنبات می‌گویند. وقتی بسته بندی می کنند برای ارسال به نقاط دیگر، می گویند شکر پنیر که این هم برای خودش داستانی دارد. دوست داشتم با همین آبنبات کتاب هایم را معرفی کنم تا مانند آبنبات که شیرین است و امیدوارم کتااب های من هم شیرین باشد. دوست داشتم این هم سوغات فرهنگی باشد. سعی کردم بقیه آبنبات‌ها را جای این که یک و دو بزنم، هر کدام یک طعم باشد. خوشبختانه این طعم ها هم آن قدر متنوع هستند که هر چقدر بنویسم تمام نمی شود.

خلاصه کتاب آبنبات نارگیلی 

محسن در حالی دوره ی دانشجویی خود را شروع کرده دز زمان پرتلاطمی هم از نظر فرهنگی و هم از نظری سیاسی و اجتماعی بود، نیمه ی دوم دهه ی 70. با اینکه کتاب آبنبات نارگیلی به صورت طنز زندگی محسن را با توجه به رخدادهای جامعه روایت می کند ولی نویسنده اذعان می دارد سعی کرده موقعیت ها و اتفاقات دهه ی 70 را به نوعی گلچین کند تا به روند داستانی کتاب آسیبی وارد نشود و شکل و شمایل کتاب های تاریخی به خود نگیرد.
محسن بیست ساله وارد دانشگاه گرگان می شود تا دوران پرهیجان دانشجویی را پشت سر بگذارد. در ابندای کتاب محسن نامه ای برای دوست قدیمی اش امین می نویسد و علاوه بر شرح حال دادن خودد و خانواده اش، جویای حال و احوال خانواده امین هم می شود. در اواسط داستان معلوم می شود که محسن می خواهد درباره خواهر امین، دریا سر صحبت را باز کند....
عناوین فصول کتاب آبنبات نارگیلی از قرار زیر است:
جنس مخالف، مریض تر از مریض، آبجی جان، ماهواره تماشا، کنسرت آبی، آش گرگانی، شامپو برای موهای خشک، اسلحه ی برهنه، آهنگ اسپاگتی، شایعه، آزمایش علمی، اعتراف، کنسرت ماهی، منبع الناز و شب، سکوت، کویر

برشی از متن کتاب آبنبات نارگیلی 

ناگفته نماند ابی با این همه خلوص نیت و پرهیز از هرگونه ارتباط با دخترهای دانشگاه، حتی در حد نگاه یا سلام، چیزهایی درباره تصوراتش از بهشت و انگیزه اش برای حضور در آن جا می گفت که اگر حوری ها می شنیدند، از دستش به اتوبوس ما در جهنم پناه می آوردند.
...
اما متوجه شد نه‌تنها از سیب خبری نیست، بلکه از صاحبِ سیب هم خبری نیست. استاد چشم‌بندش را برداشت. ابی، که ترسیده بود و داشت زیر لب با خودش ذکر می‌گفت، به سمت استاد رفت. رنگش پریده بود و معلوم بود دیگر طاقت آن صحنه را ندارد و نمی‌خواهد قربانی شود. اما استاد از او خواست دوباره پل برود. شاگردها و استاد داشتند وانمود ‌کردند که این اتفاق‌ها جزء برنامه است و دارند نمایش اجرا می‌کنند. اما هر کاری می‌کردند ابی پل نمی‌رفت. یکی از شاگردها، برای خودشیرینی، بلافاصله جلوی استاد پل رفت. اما استاد قبول نکرد و انگار در دید او سیبِ ابی چیز دیگری بود! یکی از شاگردها با ابی دست داد و وقتی ابی دستش را گرفت شاگرد دست او را تاب داد تا ابی مجبور شود زورکی پل برود. ابی کمی پیچ‌وتاب خورد. اما استاد به شاگرد اخم کرد که یعنی ابی باید با رضایت خودش این کار را انجام دهد. آخرِ دموکراسی بود چون وقتی ابی پل نرفت، استاد اخم کرد که باید برود. 

ادامه کتاب آبنبات نارگیلی 

برای ادامه کتاب آبنبات نارگیلی که اتفاقا در زمان حساسی پایان گرفته باید منتظر بود تا نویسنده دست به قلم شود و داستان آن را سرجمع کند و عنوان جدید به آن بدهد. کسی چه می داند طعم جدید آبنبات چیست؟ شاید کتاب آبنبات زعفرانی یا کتاب آبنبات کاکائویی و یا هر طعم متفاوت دیگری...

ترتیب خواندن کتاب های آبنبات مهرداد صدقی

ابتدا باید به سراغ کتاب آبنبات هل دار برویم، جایی که دوران کودکی و نوجوانی محسن را به عنوان فرزند پنجم خانواده به نمایش می گذارد. کتاب آبنبات هل دار حوادث تلخ و شیرین دهه ی شصت ایران را بازنمایی می کند.
برای گذران از دهه ی شصت به دهه ی هفتاد باید به کتاب آبنبات پسته ای روجوع کنیم.
کتاب آبنبات زنجبیلی که پیش از کتاب آبنبات نارگیلی نوشته شده است و می شود گفت زمینه ساز اتفاقات نیمه دوم دهه ی هفتاد در کتاب آبنبات نارگیلی است. در این کتاب به مخاطب می گوید که دغدغه های محسن نیز همانند سنش بزرگ می شوند ولی با این وجود هنوز حاضرجوابی اش سرجایش ثابت قدم است.

خرید کتاب آبنبات نارگیلی 

نسخه چاپی کتاب آبنبات نارگیلی را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب با تخفیف خریداری کنید و از خواندن آن هم خنده بر لبانتان نقش بندد و هم کم و بیش اتفاقات تاریخی کشور در برهه ای از زمان را در بطن داستان تجربه کنید.

خرید کتاب آبنبات نارگیلی 

مشخصات کتاب آبنبات نارگیلی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: سوره مهر
نویسنده: مهرداد صدقی
تعداد صفحه: 382
موضوع: داستان ایرانی، طنز
قالب: چاپی 

 

صفحات کتاب :
386
کنگره :
‫‬‮‭PIR8131
دیویی :
‫‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
8699408
شابک :
978-600-03-5179-3
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه آبنبات نارگیلی