امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مولفه های جهانی شدن فرهنگ اسلام

کتاب مولفه های جهانی شدن فرهنگ اسلام اثر محمد سلطانیه توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. پژوهش این کتاب توصیفی - تحلیلی است و اطلاعات به‌صورت کتابخانه ‏ای جمع‌آوری شده است.

کتاب‌های مربوط، مقالات و مطالب پایگاه ‏های اطلاعاتی از منابع این کتاب‌اند، اما قرآن و روایات مهم‏ترین منبع آن شمرده می‌شوند، زیرا کسی می‏ تواند ظرفیت‏ های جهانی شدن اسلام را تبیین نماید که خود، آن را شناخته باشد و چه کسی بهتر از پیامبر گرامی اسلام (ص)و ائمۀ اطهار (ع) از این شناخت برخوردارند! قرآن به‌عنوان نماد اسلام و روایات به‌عنوان زبان گویای آن این امر مهم را بر عهده خواهند داشت.

روش تفسیری کتاب مولفه های جهانی شدن فرهنگ اسلام «قرآن به قرآن» و «روایی» است. در تفسیر قرآن به قرآن، بیشتر از آیات قرآن برای توضیح آیات استفاده می‏شود و مفسر در تفسیر قرآن از خود قرآن کمک می‏ گیرد، اما در تفسیر روایی صرفاً از روایات پیامبرˆ و امامان معصوم (ع) بهره گرفته می‌شود.

گزیده کتاب مولفه های جهانی شدن فرهنگ اسلام

پیامبران الهی از سوی خدای واحد و یگانه به‌سوی انسان فرستاده شدند. ازاین‌رو، باید تعالیم آنان یکسان و بی‌اختلاف باشد. این نکته در مورد معارف اعتقادی که گزارش‌هایی دربارۀ واقعیت است، روشن‏ تر از بخش‌های دیگر ادیان است. در این بخش تفاوت ادیان تنها در این مورد می ‏تواند باشد که بخشی از حقایق به پیامبری داده شده و به پیامبر دیگر داده نشده است. اما در بخش شریعت چه‌بسا اختلاف‌ها ناشی از تفاوت زمانی و مکانی باشد. برای مثال چون دین پیامبر اعظمˆ دین خاتم و جهانی است، احکام و شرایع آن کمی راحت‏تر از احکام و شرایع دیگر پیامبران است.

با وجود این، تحریف ‏هایی که در طول زمان در ادیان الهی رخ داد باعث شد تا برخی معارف و احکام آن ها مختلف گردند: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْد مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ﴾.

این آیه دین همۀ پیامبران را اسلام می‌‏داند و تصریح می‏‌کند که اختلاف پیروان ادیان الهی بر اثر تحریف و گناه بوده است. در این آیه نام دین واحد، اسلام است. در برخی آیات دیگر نیز چنین نام‏گذاری دیده می‏‌شود.

صفحات کتاب :
188
کنگره :
BP229‏
دیویی :
‏‫‭297/48‮‬
کتابشناسی ملی :
7437836
شابک :
978-600-704453-7
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه مولفه های جهانی شدن فرهنگ اسلام