امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روش نقد لفظی احادیث در جواهر الکلام

کتاب روش نقد لفظی احادیث در جواهر الکلام، به قلم دکتر علی اکبر حبیبی مهر از دانش آموختگان دانشگاه رضوی به همراه دکتر علی دلبری، دانشیار و دکتر سید جعفر علوی، استادیار دانشگاه رضوی به رشته تحریر درآمده است.

بی‌تردید، احادیث و روایات یکی از منابع مهم در علوم اسلامی است که علاوه بر ارائه و تبیین موضوعات دینی و فقهی، موضوعات مرتبط با دیگر علوم را نیز دربردارد و بسیاری از اطلاعات تاریخی و اجتماعی و طبی و علمی و فلسفی و کلامی را به ما منتقل کرده است.

نگاه موضوعی و روشمند به این گنجینۀ علمی بایستۀ پژوهش است تا بتوان از رهگذر دیدگاه‌ها و شیوه‌های مختلف، به نتایج تازه دست یافت. در این مسیر دانش‌هایی همچون روایه‌الحدیث، درایه‌الحدیث و فقه‌الحدیث می‌تواند پژوهشگر را در این امر یاری رساند و حدیث‌پژوه در این دانش‌ها شیوه‌های پردازش و بررسی حدیث را می‌شناسد و رویکردی انتقادی و سنجشی در حدیث‌پژوهی می‌یابد. این امر در بررسی روایات فقهی که یکی از پهنه‌های گستردۀ حدیث‌پژوهی است، اهمیت مضاعف می‌یابد، چراکه در آن، مبانی دینی و احکام شرعی مسلمانان ارائه و تبیین می‌شود.

گزیده کتاب روش نقد لفظی احادیث در جواهر الکلام

«حدیث» صفت مشبهه از مادۀ «ح د ث» است. لغویان پیشین و پسین، آن را به معنای «جدید از اشیا»، «بودن چیزی که نبوده است» و «نقیض قدیم» دانسته‌اند. در مجمع البحرین آمده است: «سبب نام‌گذاری حدیث، نو شدن و پیدایش تدریجی آن است».

مادۀ «حَدَثَ» با نظیرهای آن، ریشه‌ای مشترک میان زبان‌های سامی دارد و به معنای «نو بودن و تازگی» است. نظیر آن در زبان‌های سامی شمال حاشیه‌ای چون اکدی و آشوری، شمال مرکزی چون اوگاریتی، عبری و آرامی، و جنوب حاشیه‌ای چون سبایی و گَعزی دیده می‌شود و معنای این حد از اشتراک آن است که هزاران سال قبل از اسلام این ماده به این معنا کاربرد داشته است.

باید دانست واژۀ حدیث به معنای جدید و نوین، کاربرد خود را تا امروز در زبان عربی حفظ نموده است. همین معنای لغوی در معنای اصطلاحی لحاظ شده است، زیرا حدیث در عرف شرع به پیامبر اضافه می‌گردد و گویا چون در مقابل قدیم بودن قرآن (به باور اشاعره) اراده می‌شود، ازاین‌رو به آن، حدیث (امر نو و جدید) گویند.

صفحات کتاب :
284
کنگره :
‫‭BP128
دیویی :
‫‭297/212
کتابشناسی ملی :
8697601
شابک :
978-600-7044-65-0
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه روش نقد لفظی احادیث در جواهر الکلام