امتیاز
5 / 0.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
13,000
14%
ت 11,180

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب روح توحید نفی عبودیت غیر خدا مقاله ای از حضرت آیت الله سید علی خامنه ای است که اولین بار، در سال 1356 چاپ شده است. معظّم له آن را به درخواست یک دانشجو و در پاسخ به این سؤال که «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» نوشته اند.

در ادامه مطلب می‌خوانید:

معرفی کتاب روح توحید نفی عبودیت غیرخدا

کتاب روح توحید نفی عبودیت غیرخدا، مقاله ای از حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است که اولین بار قبل از انقلاب به درخواست یک دانشجو نوشته اند. معظّم له آن را به درخواست یک دانشجو و در پاسخ به این سؤال که «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» نوشته اند. عنوان مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا، نام یکی از فصول کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است و مطالب آن، بسط داده شده مطالب همان فصل است. معظّم له در این مقاله از 78 آیه توحیدی قرآن استفاده کرده اند.
ایشان در کتاب روح توحید نفی عبودیت غیر خدا، نخست به روح توحید که همان نفی عبودیت غیر از خداست پرداخته، سپس اشاره ای به تحریف مفهوم توحید نموده و با استفاده از آیات شریفه قرآن برخی از ویژگی ها و صفات مستکبران را در چندین فراز توضیح و تبیین نموده اند. در نهایت به طرح شعار توحید از سوی انبیا و ستیز سرسختانه مستکبران با آنان و رابطه خصمانه مستکبران و مستضعفان در نظام های غلط جاهلی پرداخته اند.
این مجموعه حاوی طرح نظام جامعه توحیدی به ویژه در بعد سیاسی است که با قلمی رسا و روان نگاشته شده و گزینش حکیمانه واژه‌ها، کلمات و ترکیب‌های ویژه به حلاوت و درک آسان آن افزوده است.
مطالعه و بهره‌مندی از این کتاب (که در حجم کوچک و محتوی بزرگ است) به همه جوانان خداجو به ویژه رهپویان توحید ناب محمدی توصیه می‌گردد.

خلاصه کتاب روح توحید نفی عبودیت غیرخدا

این کتاب مختصر که پس از تجربه ارائه‌های موسوم به طرح کلی اندیشه اسلامی به قلم خود آیت‌الله خامنه‌ای نگاشته شده، متکی بر آیات مختلف قرآن است. این اثر هم جوانب مختلف محتوای توحید را معرفی کرده، هم از اثرگذاری توحید بر حیات فردی و اجتماعی و مواجهه آن با استکبار سخن می‌گوید. این کتاب را می‌توان چارچوبی هدایت‌گر و البته پرمغز و محتوا برای کسانی دانست که می‌خواهند اساسی‌ترین و کلان‌ترین آموزه اسلامی را از جهت اثرگذاری بر حیات عمومی بشر دنبال کنند؛ آن‌چنان که می‌توان به‌خوبی موضع فعال و جهت‌بخش و البته مبارز اسلام را در تصویری که کتاب از آموزه مرکزی توحید عرضه می‌کند، بازخوانی نمود.
در مقدمه با اشاره به جایگاه توحید به‌مثابه سخن اول و آخر اسلام و نزاعی که دعوت توحیدی حضرت ختمی مرتبت برانگیخت، نتایج مهمی درباره محتوای درست توحید گرفته می‌شود؛ تصویر تقابل توحید تحریف‌شده و برداشت‌های عامیانه از آن همچون یک نظریه ذهنی با این محتوای اصیل نیز نکات دیگری به خواننده عرضه می‌کند.
در فصل اول نویسنده درصدد بیان جوانب گوناگون محتوای توحید است و دست‌کم از سه منظر (یک جهان‌بینی عمومی، نوعی انسان‌شناسی و یک خط مشی اجتماعی) بدان نگریسته است.
در فصل دوم به دو گونه توحید مؤثر و بی‌اثر (توحید انبیا و توحید بدلی) اشاره می‌شود و معیاری برای ارزیابی مدعیان توحید برای همه تاریخ عرضه می‌کند.
عنوان فصل سوم، فصل پایانی کتاب، «چرایی درگیری شعار توحید با استکبار» است. آیت‌الله خامنه‌ای در این فصل، مستکبر و استکبار را در جلوه‌های متعددش معرفی می‌کند. این فصل درواقع ترجمانی تفصیلی از بخش دوم عنوان کتاب یعنی «نفی عبودیت غیرخدا» است.
در چاپ جدید کتاب، در پایان مقدمه و هر فصل، گزیده‌ای از مهم‌ترین جملات و مفاهیم آمده است. به‌علاوه نمایه‌های جانبی که به‌اهتمام مصحح افزوده شده است، تمرکز خواننده علاقه‌مند را افزایش می‌دهد و چون دستگیره‌ای برای پی‌گرفتن روند مباحث است. اختصار کتاب در کنار قلم روان و زنده و رسیدگی‌هایی که در تجدیدچاپ آن دیده می‌شود، فرصتی مناسب برای همه اقشار علاقه‌مند در مرور یک دوره عقاید حول محور آموزه پایه توحید فراهم آورده است.

بخشی از کتاب روح توحید نفی عبودیت غیر خدا

نخستین ستیزه گری ها با شعار توحید از سوی قدرتمندان و سردمداران اجتماع بوده و این نشانه ی آن است که ضربه این شعار بیشتر از همه متوجه آنها بوده... دعوت های توحیدی در همه ی دوران ها ، همین که قدم در صحنه ی اجتماع نهاده اند ، حساب خود را با صف مسلط و مستکبر روشن ساخته برای همین با دو گونه واکنش متضاد از سوی دو جناح اجتماعی متضاد رو به رو شده اند : با تعرض و انکار و ستیزه ی از سوی مستکبران و قبول و حمایت از سوی مستضعفان که این خاصیت توحید اصیل و راستین است.

توحید در اندیشه رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پنجمین جلسه نبوت، به نخستین شعار دعوت انبیا که همان نغمه‌ی توحید است؛ پرداختند: «توحید همه چیزِ مکتب انبیا علیهم السلام است. توحید و معرفت خدا هم مایه‌ی تکامل و تعالی روح انسان است، که این هدف عالی و نهایی انبیا است، و هم طرح توحید به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک جامعه و نظام الهی، یک نظام عادلانه، یک نظام بی­‌طبقه، یک نظام بدون استثمار، یک نظام بدون ظلم، به معنای تشکیل یک چنین نظامی­ست.» آنانکه در جریان دعوت پیامبران قرارگرفته‌­اند و آن را می­پذیرند و هم آنان که از آن سرپیچی کرده و با آن می‌­ستیزند؛ با مطرح شدن توحید به خوبی می­فهمند که در این مکتب، مبارزه با تحکمات بشری و اختلاف طبقاتی و استثمار و ستمگری به هرشکل مطرح است. همچنانکه در دوران سازندگی اجتماعی و تشکیل نظام مطلوب، مراعات آزادی و تکریم انسان و عدالت اجتماعی و رفاه عمومی و برافتادن ستم و بیداد مورد نظر است و مشخص بودن هدف و جهت و راه انبیا و تعهد و تکلیف پیروان انبیا از انحراف­های مسلکی و مکتبی در ادامه راه جلوگیری می­کند.

روح توحید نفی عبودیت غیر خدا pdf

دانلود کتاب روح توحید نفی عبودیت غیر خدا در فراکتاب ممکن نیست اما نسخه چاپی این کتاب در قالب چاپی با تخفیف ویژه در دسترس شماست.

خرید کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیرخدا

برای خرید نسخه چاپی این کتاب می توانید به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه و آن را خریداری کرده و مطالعه بفرمایید.

خرید کتاب روح توحید نفی عبودیت غیر خدا

مشخصات کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا را در جدول زیر مشاهده می کنید:

مشخصات
ناشر: صهبا
نویسنده: مقام معظم رهبری
زبان: فارسی
تعداد صفحه: ۳۲
موضوع:
اسلام و معارف
صفحات کتاب :
32
کنگره :
‫‭DSR1692‭‬ /ت9‫‬‭خ2 1360
دیویی :
297/42
کتابشناسی ملی :
2818213
سال نشر :
1360

کتاب های مشابه روح توحید نفی عبودیت غیر خدا