امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
خرید چاپی
60,000
10%
ت 54,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حضرت یوسف علیه السلام (جلد اول)

کتاب حضرت یوسف علیه السلام (جلد اول)، کتابی است که استاد محمد رضا عابدینی مباحث خود در برنامه‌ی سمت خدا را به رشته‌ی تحریر در آورده است.

انبیاء در اوج نقطه کمالی‌شان، هر کدام ظهوری از ظهورات انسان کامل محمدی بوده و همه آنها با هم در اوج کمالاتشان انگشت اشاره و آیه ای برای شناخت خداوند متعال و جلوه تمام و خلیفه مطلق او می باشند.

تنها قصه‌ای از پیامبران که در قرآن از ابتدا تا انتها در یک سوره آمده و نظم دقیق زمانی هم در آن رعایت شده، داستان حضرت یوسف‌علیه‌السلام است. در سرگذشت پیامبران دیگر این‌گونه نبود و داستان آن‌ها در جاهای مختلف آمده بود. هدایتگری در بیان سرگذشت آن‌ها آن‌گونه بود؛ ولی در این سوره نظم سوره، نظم عجیبی است که هرکدام برای ما درس است. لذا با همان سیری که قرآن کریم داستان حضرت یوسف‌(ع) را آغاز کرده، این سه مجلد نگاشته شده است اما در دیگر مجلدات هم سعی شده محور اصلی مطالب، آیات قرآن باشد؛ ولی در این کتاب نظمِ سیر مطالب هم تابع نظمی است که قرآن در سورۀ یوسف قرار داده است.

گزیده کتاب حضرت یوسف علیه السلام (جلد اول)

از اینجا زندگی یوسف وارد مرحلۀ دیگری می شود. از درون چاه بیرون می آید و پس از مدتی بردگی، وارد خانه ای می شود و به ظاهر تحت تربیت عزیز مصر و همسرش، در اوج عزت قرار می گیرد و نازپرورده می شود. آن ها ابتدا خواستند برای یوسف علیه السلام جایی را در نظر بگیرند، اما یوسف علیه السلام قسمتی از خانه را به عنوان عبادتگاه قرار داد و تن به تزیینات و تجملات نداد. نه اینکه از آن ها استفاده نکند، بلکه دل به آن ها نداد؛ یعنی وقتی دید آن ها حاضرند هرگونه کمک و همکاری با او کنند، از آن ها تقاضا کرد که عبادتگاهی برایش قرار دهند. یکی از کارهای او در آن عبادتگاه علاوه بر عبادت خدای سبحان، گریه در فراق یعقوب علیه السلام برای خدای سبحان بود.

سرنوشت جوانی که به صورت برده ای خریدوفروش می شود، هر لحظه ممکن است به شکلی تغییر کند. ممکن است تحت تبعیت این خانواده یا آن خانواده قرار بگیرد و این می تواند زندگی او را از این رو به آن رو کند و تفکر او را تغییر دهد؛ اما او یوسف است و خدا به او جمال داده است؛ چون می خواهد او سیر عبودیت را طی کند. گاهی شخص زشتی موردتحقیر قرار می گیرد و این اتفاق ممکن است برای چنین کسی به صورت مکرر پیش بیاید. چنین فردی زمینۀ تحمل بیشتری دارد و بی رغبتی دیگران برایش عادی است؛ اما کسی که خدا او را در اوج زیبایی قرار داده، بسیار شکننده است. هرکس او را ببیند، بلافاصله جذب او می شود. سپس ناگهان خدای سبحان او را به وسیلۀ عده ای حسود، در چاه قرار می دهد و پس از آن به صورت برده ای درمی آورد. چنین کسی باید در سیر عبودیت خود بسیار قوی باشد تا بتواند این تحقیرها را تحمل کند.

صفحات کتاب :
244
کنگره :
‫‬‮‭BP88/36
دیویی :
297/156
کتابشناسی ملی :
8536614
شابک :
978-600-441-397-8

کتاب های مشابه حضرت یوسف علیه السلام (جلد اول)