امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
خرید چاپی
50,000
10%
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب این روزها

کتاب این روزها گزیده‌ای از یادداشت‌های حجت الاسلام شهاب مرادی است. این یادداشت ها و نوشته ها، درباره موضوعات متفاوت و در مناسبات مختلف نوشته شده است. سبک این نوشته‌ها یادداشت گونه بوده است و گاهی بسیار کوتاه و مختصر هستند.

طرح بسیاری از این یادداشت‌ها برگرفته شده از موضوعات روز زمانه است که شاید خیلی از دنبال کنندگان ایشان درباره آن موضوع با ایشان صحبت کرده‌اند و از ایشان راهنمایی هایی گرفته‌اند.

گزیده کتاب این روزها

زرق و برق روزافزون دنیا و حجم شگفت آور ارتباطات و اشتغالات زندگی روزمره، فرصت توجه به «خود» را از انسان می گیرد. «خود»ی که در بسیاری از کوچه های شلوغ دنیا چون کودکی سر به هوا «گُم» می شود.

خوب است در سال،چند روز یا در هفته، چند ساعت با خود خلوت کنیم و ارتباط با غیر را تا آن جایی که می شود قطع کنیم و فقط در محضر او به خود بپردازیم. این خلوت، فرصت بازیابی اهداف، تجدیدنظر در شیوه و سبک زندگی، بازبینی و بررسی نحوه رفتار خود با دیگران، تحکیم رابطه با خداوند و ساماندهی زندگی معنوی- و حتی مادی و جسمی- را فراهم می کند.

معمولاً پس از طی دوره کوتاه خلوت گزینی(خلوتِ در جمع) در تمام قوای جسمی، فکری و معنوی انسان، رشد و تکامل ایجاد می شود.

یکی از ناب ترین فرصت های «خلوت»، ایام البیض (۱۳ تا ۱۵ ماه رجب) است و عبادت خاص و موثر اعتکاف. معتکف در آن سه روز با آرامش و به دور از تعلّقات، به عبادت و خودسازی می پردازد.

نکته جالب این عبادت، وجه اجتماعی اسلام عزیز است؛ هرچند اسلام به توجه به خود در خلوت تأکید دارد، اما انجام این عبادت را نه در غار و نه در بیابان، بلکه در اصلی ترین نهاد اجتماعی و کانون حضور مردم یعنی مسجد، آن هم اصلی ترین مسجد، یعنی مسجد جامع قرار داده
است.

مومنین و معتکفین در کنار یکدیگر اما مستقل از هم، سه روز در مسجد جامع شهر جمع می شوند و در یک فضای معنوی و با حاکمیت روحیه جمعی به عبادت می پردازند.

توجه به کم کردن ارتباط با بیرون، پرهیز از گفتگوهای غیرضروری، کم کردن خواب و خوراک، پرداختن به عبادت و تأمل و تفکر در معارف الهی، زمینه ای می شود تا این خلوت عاشقانه، هرچه دلنشین تر و بهره برداری از آن هرچه بیشتر شود.

البته خلوت کردن با خود و خدا به برنامه اعتکاف محدود نمی شود و خوشا به حال آن کس که لحظه ای و گوشه ای را - حتی به اندازه ی یک سجده و سجاده - در زندگی خود برای معاشقه ی با محبوب و مناجات قرار دهد.

خلوت گزیده را به تماشا چه حاجتست

چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجتست

صفحات کتاب :
200
کنگره :
‫‬‭BP11
دیویی :
‫‬‭297/02
کتابشناسی ملی :
7616620
شابک :
978-600-441-350-3
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه این روزها