کتاب مقابله با بیماری های قارچی pdf

توسط ترکیب نانوذره سیلیس و نانوژل کیتوزان

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 18,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مقابله با بیماری های قارچی

کتاب مقابله با بیماری های قارچی نوشته امیر زارعی است که توسط انتشارات متخصصان منتشر شده است. قارچ Alternaria solani از مهم‌ترین بیمارگرهای فلفل و عامل بیماری لکه برگی است. امروزه استفاده از نانوذرات برای مهار بیماری‌های گیاهی مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

در این پژوهش، تأثیر نانو ذره سیلیس بیوسنتز شده از سبوس برنج و ژل کیتوسان بر مهار رشد قارچ Alternaria solani، طی شش آزمایش بررسی شد. در آزمایش اول اثر غلظت‌های ۲۵۰۰،۲۰۰۰،۱۵۰۰ قسمت در میلیون نانوذره سیلیس در آزمایش دوم اثر غلظت‌های ۲۵۰۰،۲۰۰۰،۱۵۰۰ قسمت در میلیون نانوژل کیتوسان و در آزمایش سوم اثر غلظت‌های ۲۵۰۰،۲۰۰۰،۱۵۰۰ قسمت در میلیون ترکیب نانوژل کیتوسان و نانوذره سیلیس بر شدت رشد قارچ Alternaria solani موردتحقیق قرار گرفت. نتایج هر سه آزمایش بیانگر آن بود که نخست ترکیب نانوژل کیتوسان و نانوذره سیلیس قادر به کنترل قارچ Alternaria solani و بیماری لکه برگی در شرایط درون شیشه و درون زیوه هستند.

در ثانی در هر آزمایش بین میزان غلطت ترکیب نانوژل کیتوسان و نانوذره سیلیس و میزان بازدارندگی از رشد قارچ و کنترل بیماری رابطه معکوس و معنی‌دار در سطح احتمال وجود دارد. به‌گونه‌ای که در شرایط درون شیشه غلظت‌های بالاتر بخصوص ۲۵۰۰ قسمت در شرایط درون زیوه شامل آزمایش‌های گلخانه‌ای و غلظت ۲۵۰۰،۲۰۰۰ قسمت در میلیون در ترکیب نانوژل کیتوسان و نانوذره سیلیس در آزمون ترکیبات بیوشیمیایی و سیستم مقاومتی (SAR) موثرترین غلظت‌ها در کنترل قارچ و بیماری حاصل از آن بوده‌اند. بر این اساس با افزایش غلطت ترکیب ژل کیتوسان و نانوذره سیلیس میزان رشد کلنی قارچ کمتر و میزان شدت بیماری نیز کاهش یافت.

درنهایت نتایج نشانگر آن بود که ترکیب نانوژل کیتوسان و نانوذره سیلیس بر مهار قارچ Alternaria solani و میزان گسترش بیماری لکه برگی حاصل از این قارچ موثر است و کاربرد آن توصیه می‌شود.

گزیده کتاب مقابله با بیماری های قارچی

یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در تولید محصولات کشاورزی، انواع بیماری‌های گیاهی است. اولین گام برای انجام مدیریت صحیح پاتوژن‌های گیاهی چه در مزرعه و چه در گلخانه، تشخیص صحیح آن است. فناوری‌های موجود مانند واکنش زنجیره پلیمر از کمی (Q-PCR) نیازمند به مقادیر زیادی از بافت هدف بوده و همچنین متکی بر سنجش‌های دیگر جهت کسب اطمینان هستند. از عیوب مشترک تمام روش‌های سنتی تشخیصی، وقت‌گیر بودن و فقدان حساسیت بالا است.

طبیعتاً نیاز به توسعه روش‌هایی ارزان‌قیمت‌تر و با سرعت و دقت بالاتر کاملاً احساس می‌شود. فناوری نانو به‌وسیله نانوذرات و نقاط کوانتومی، ابزارهایی ضروری را جهت شناسایی سریع نشانگرهای زیستی خاص با دقت بسیار بالا در اختیار قرار داده است. زیست حسگرها، نقاط کوانتومی، نانوبارکدها، انواع پلتفرم‌های دارای ساختار نانو و پلتفرم‌های توالی‌یابی DNA بر پایه سیستم نانو حفره‌ای قابلیت افزایش حساسیت، عملکرد اختصاصی بیشتر و سرعت تشخیص عوامل بیماری‌زا را فراهم می‌کند، همچنین قادر به تجزیه‌وتحلیل هم‌زمان مقدار زیادی اطلاعات ورودی را دارند، بنابراین با کیفیت بسیار بالایی می‌توان سطح ایمنی محصولات و گیاهان را رصد کرد.

علاوه بر موارد گفته شده کیت‌های تشخیصی بر پایه علوم نانو می‌توانند به‌سادگی و سرعت این امکان را برای متخصصین فراهم آورند که به کشاورزان در راستای جلوگیری از گسترش و اپیدمی شدن بیماری کمک کنند (Nair et al., 2010).

استفاده از ترکیبات طبیعی برای کنترل پاتوژن‌های گیاهی باعث کاهش استفاده از قارچ‌کش‌ها می‌گردد. کیتوسان با قابلیت دوگانه کنترل میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و فعال‌سازی پاسخ‌های دفاعی القایی، به‌عنوان ماده غیرسمی قابل‌اطمینان در برخورد با پاتوژن‌ها شناخته شده است(Gajbhiye et al.,2009).

کتابشناسی ملی :
8823445
شابک :
978-622-292-710-3
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
75
کنگره :
‫‬‮‭SB731‬‬
دیویی :
‫‬‭632/3‬

کتاب های مشابه مقابله با بیماری های قارچی