امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 33,000
خرید چاپی
100,000
15%
ت 85,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تفسیر سوره حمد

قرآن، کتاب خدا و نجات دهنده انسان‌ها است؛ بی شک کلام خداوند نیاز به تفسیر و ترجمه دارد، چون ما انسان‌ها سواد لازم برای تفسیر کلام خداوند را نداریم، باید به کسانی مراجعه کنیم که توانایی و تخصص لازم در این زمینه را دارا هستند. یک نفر از کسانی که سواد و توانایی، تبیین مفاهیم قرآن را دارد، رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید علی خامنه ای است. ایشان در این تفسیر و تفاسیر دیگر از قرآن مجید سعی داشتند مفاهیمی را برای ما تبیین و روشن کنند تا ما با استفاده از قرآن در راه سعادت و خوشبختی قدم برداریم.

خلاصه کتاب تفسیر سوره حمد 

از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل شده است که فرمود: «هر کس سوره فاتحه‌ الکتاب را بخواند به او آن چنان پاداش می‌دهند که گویی دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن و مؤمنه صدقه داده است».
سوره فاتحه یا حمد، نخستین سوره قرآن با هفت آیه و مقلب به ام الکتاب است. این سوره از چنان جایگاهی برخوردار است که در تمامی نمازها چه واجب و چه مستحب خوانده می‌شود. یکی دیگر از نام های سوره حمد اقصار است که در عین اختصار، بنا بر روایات دارای معنایی بزرگ، پایه اساس قرآن می‌باشد. همانطور که پیداست سوره حمد سوره مهمی از کتاب ما مسلمانان است و نیازمند تبیین و تفهیم بیشتری است؛ چون بر طبق روایات دو سوم از قرآن می‌باشد. یکی از تفاسیر ارزشمندی که می‌تواند به ما کمک کند، همین تفسیر رهبری است.

بخشی از کتاب تفسیر سوره حمد

. مَالِکِ یَوْمِ الدّینِ(خداوندی که) مالک روز جزاست.

إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ(پروردگارا!) تنها تو را می‌پرستیم؛ و تنها از تو یاری می‌جوییم.

در بیان تفسیر سوره حمد، رسیدیم به جمله (مَالِکِ یَوْمِ الدّینِ)دو قرائت در اینجا معروف است یکی خود جمله (مَالِکِ یَوْمِ الدّینِ) و دیگری (مَلِکِ یَوْمِ الدّینِ) .یک اشاره مختصری به اختلاف قرائات بکنم در قرآن کریم: غالبا مواردی که قراء هفتگانه معروف که در متن قرآن اختلاف کرده اند که موارد چندان زیاد هم نیست اختلاف بر سر چگونگی خواندن یک کلمه است. در رسم الخط قدیمی عربی که امروز هم در غالب قرآن‌های کشورهای اسلامی رعایت می‌شود.




صفحات کتاب :
134
کنگره :
‫‬‭‭BP102/12‬
دیویی :
‫‬‭‭297/18‬
کتابشناسی ملی :
8824360
شابک :
978-622-7491-55-5
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه تفسیر سوره حمد