زنان اندلس

آینه تمدنی که دمی درخشید و پراکنده گردید

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
نظر شما چیست؟


کتاب زنان اندلس؛ با عنوان فرعی «آینه تمدنی که دمی درخشید و پراکنده گردید» نوشـته دلال عباّس و ترجمۀ موســی بیدج می باشد. ما در این کتاب، شاهد نقش آفرینی زنانی مسلمان در سرزمین آندلس (اسپانیای امروزی) هستیم. کتاب زنان آندلس توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده و روانه بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب زنان اندلس

کتاب زنان آندلس نتیجه تحقیقات چند ساله دلال عباس است که چشم انداز نسبتا جامعی درباره موضوع مورد بحث خود فراهم می کند. ما در کتاب زنان آندلس، شاهد نقش آفرینی زنانی مسلمان در سرزمین آندلس (اسپانیای امروزی) هستیم.
مولف کتاب زنان اندلس درباره عنوان فرعی این کتاب چنین می نویسد: «من عبارت «آینه ٔ تمدنی که دمی درخشید و پراکنده گردید» را نیز به عنوان کتاب افزوده ام، چرا که معتقدم زن آینه تمام تمدن هاست، چه رسد به تمدن اسلامی که در طول قرن های متمادی در اروپا می درخشید. این قرن ها هرچند به حساب کائنات یک لحظه هم نبوده، اما آثار آن انکارناپذیر است. درخشش تمدن اسلامی در اروپا بعد از چند قرن پراکنده گردید اما خاموش نشد و بارقه های آن که از طریق اسپانیا به اروپا وارد شده بود به حیات خود ادامه داد.»
همچنین اذعان می دارد: «من از لحظه ای که در فروردین ۱۳۵۵ برای اولین بار به خاک ایران عزیز پا گذاشتم، دنیای دیگری به رویم باز شد و باعث شد که به جهانی زلال و شفاف و به دور از هرگونه گرایش قومی و قبیله ای به کارم ادامه دهم.»
اهمیت کتاب زنان آندلس آنجاست که درباره فرهنگ و تمدن اسلام در اسپانیا سخن می گوید؛ این تمدن بدون شک پایه و اساس آن چیزی است که امروزه به عنوان تمدن غرب در تمام زمینه های علمی، فلسفی، اجتماعی و عمرانی نامیده می شود. باید افزود که مردمان آندلس مسلمانانی عرب زبان بودند، اما از لحاظ نژادی از قوم عرب به شمار نمی آمدند. در رگ های آنان خون فاتحان عرب و غیرعرب، همچنین خون بربرها و بشکنسی های اسپانیایی مسلمان شده و خون مادران بربری و اسپانیایی جریان داشت.

خلاصه کتاب زنان آندلس

باید گفت تاریخ به خودی خود تکرار نمی شود، بلکه این آدم ها هستند که تاریخ را تکرار می کنند، هرچند با شکل و شمایل دیگر و رفتار و کرداری دیگر. کشور آندلس و حکومت های مستقل از امپراتوری عباسیان به هنگام پیرسالی و کشور های مشرق زمین در همین روزگار ما، از خطرهای پیرامون خود غافل بوده و هستند. آنان به دستیاری فرنگی ها و مغول و تاتار و ترک و صحرانشینان و یهودیان همت گماشته و می گمارند. البته گروه اندکی هم تلاش کرده و می کنند که خطر را ببینند و از آن پیشگیری کنند. اکنون ممکن است این سؤال پیش بیاید که این موضوع به زنان آندلس چه ربطی دارد؟ نکته همین جاست.
دلال عباس پس از ارائه گزارشی از حال و هوای زندگی طبقات مختلف جامعه آن روزگار آندلس، به شرح حال برخی از زنان بلند آوازه و موثر در جامعه محل زیستن خود می پردازد.
کتاب زنان اندلس به یک پرسش بنیادین پاسخ می دهد که چرا و به چه دلیل وضع زن مسلمان آندلس، از وضع معاصران خود در بغداد به مراتب بهتر بوده است؟
و این در حالی است که بغداد اصل و آندلس تصویری از این اصل بوده است. اولین فرضیه این است که عادت ها و سنت های عرب جاهلی، بعد از اسلام همچنان از نظر اجتماعی سیطره داشت اما همگی این سنت ها به دلایل متعدد، به غرب و اسپانیا منتقل نشدند.
این کتاب دارای سه بخش که هر کدام از بخش ها، خود متشکل از دو یا چند فصل می باشند در باب زنان آندلس سخن گفته است.

بخشی از متن کتاب زنان آندلس

آمیختگی شرقی و غربی، اروپایی و بربری، مسیحی و اسلامی، جامعه ای را به نام آندلس پدید آورد که از دیگر جوامع متمایز بود. در این میان زنانی با رفتارها و عادات اجتماعی به وجود آمدند که نتیجۀ آمیختگی این فرهنگ‌ها بودند.
بر این اساس، زن آندلسی علی‌رغم وجود نظام حرمسرا در کاخ‌ها، به جایگاهی شایسته رسید و توانست در حیات عامه چنان به فعالیت بپردازد که تاریخ درباره موفقیت‌هایش داد سخن بدهد.
...
یکی از زنان معلم به نام «غالبه» یا «غلوبه» به زنان تعلیم می داده و به آنان از «اسبع بن مالک» زاهد، روایت می کرده است. دیگری «عروضیه» کنیز ابی مطرق از بلنسیه بوده که از ارباب خود نحو و زبان آموخته و از استاد خود فراتر رفته و بر عروض نیز مسلط شده بود. داوود بن سلیمان دانشمند از این بانو دانش آموخته و یوسف بن نجاح نزد او عروض تعلیم دیده و کتاب های نوادر ابوعلی قالی و کتاب کامل مبّرد را نزد او خوانده است. عروضیه این دو کتاب را از بر داشته و آن را شرح و تفسیر می کرده است. او پس از درگذشت اربابش در سال ۴۳۳ هجری/ ۱۰۵۱ میلادی در دانیه از دنیا رفته است.

دانلود کتاب زنان آندلس

کتاب زنان آندلس به صورت پی دی اف در فراکتاب می جود می باشد. می توانید ابتدا با نصب نرم افزار فراکتاب و سپس با صرف هزینه ای اندک این کتاب را دانلود کرده و سپس در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب زنان آندلس در جدول زیر مشخصات زنان اندلس مشاهده می‌کنید.

مشخصات
ناشر: سروش
نویسنده: دلال عباس
گوینده: موسی بیدج
تعداد صفحه: 254
موضوع: نقش آفرینی زنانی مسلمان در سرزمین آندلس (اسپانیای امروزی)
قالب: pdf اختصاصی
صفحات کتاب :
254
کنگره :
‫‬‮‭HQ1147
دیویی :
‫‬‮‭305/40946
کتابشناسی ملی :
8655611
شابک :
978-964-12-2171-5
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه زنان آندلس