نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پیری و سلامت روان

کتاب پیری و سلامت روان به چهار بخش تقسیم شده است. بخش اول، مروری کلی بر پیری‌شناسی پایه، مطالعۀ فرایند پیری است. در بخش دوم، مدل‌های پایۀ اختلالات روانی را در نظر می‌گیریم. هر مدل مجموعه‌ای از مفروضه‌ها را درمورد سلامت روان، تحقق مشکلات سلامت روان، ارزیابی آن‌ها و درمانشان ارائه می‌دهد.

بخش سوم کتاب پیری و سلامت روان، توجه مخاطب را بر شایع‌ترین مشکلات و اختلالات سلامت روان در ایام کهنسالی معطوف می‌کند: اختلالات عصب‌شناختی، افسردگی شدید، اختلال دوقطبی، اختلالات روانی جدی (مانند اسکیزوفرنی)، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از حادثه، اختلالات جنسی، اختلالات خواب، مصرف مواد، اختلالات شخصیتی و سایر اختلالات رایج. در هر فصل، ما شیوع اختلالات، مناسب‌ترین روش‌های ارزیابی برای افراد مسن و مؤثرترین راهبردهای درمانی برای افراد مسن را بیان می‌کنیم.

بخش چهارم کتاب پیری و سلامت روان را با چندین فصل به پایان می‌رسانیم که بر زمینه‌های سلامت روان سالمندان معاصر و وضعیت معمولشان تمرکز دارد.

بخشی از متن کتاب پیری و سلامت روان

مشاهدۀ اختلالات روانی از دریچۀ زیستی‌روانی‌اجتماعی به‌طور خاص برای اطمینان از ارزیابی جامع همه عواملی که می‌توانند در شکل‌گیری و نتایج یک اختلال روانی نقش داشته باشند، حائز اهمیت است و نشان می‌دهد تنها عواملی که در ابتدا نظر مراجع یا متخصص بالینی را جلب می‌کنند، مهم نیستند.

این بدان معنی نیست که هیچ اختلال روانی‌ای وجود ندارد که عمدتاً در یک دامنه یا دیگری قرار نگیرد (به‌عنوان مثال، اختلالات عصبی‌شناختی علل محکم زیستی دارند، درحالی‌که اختلالات خوردن به‌شدت تحت‌تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی قرار دارند)، بلکه ایدۀ اصلی این است که درمورد اکثر افراد و برای اکثر اختلالات روانی، بهتر است که علل بالقوه را به‌عنوان اثرات زیستی، روانی و اجتماعی در درجات و ترکیب‌های مختلفی که در موارد فردی نقش ایفا می‌کنند در نظر بگیریم.

ما شما را تشویق می‌کنیم که هنگام بحث درمورد اختلالات روانی مختلف بحث‌شده در بخش سوم این کتاب، این مدل را در ذهن داشته باشید. شما متوجه خواهید شد که به‌استثنای چند مورد نادر، رد پای عوامل زیستی‌روانی‌اجتماعی تقریباً همیشه در سبب‌شناسی آسیب روانی و پیامدهای آن دیده می‌شود.

صفحات کتاب :
560
کنگره :
RC451/4‭‬
دیویی :
618/97689
کتابشناسی ملی :
8738019
شابک :
978-622-220-777-9
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه پیری و سلامت روان