امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 41,100
نظر شما چیست؟
صادق عاشورپور نویسنده و پژوهشگر در عرصه هنرهای نمایشی است که توانسته با جمع‌آوری مجموعه شش جلدی دربارة نمایش در ایران گامی بزرگ بردارد که حائز اهمیت است. جلد نخست آن درخصوص آیین زروان (خدای نور در روشنایی و اولین خدایی که آریایی‌ها می‌پرستیدند) و یک سری نمایش به نام زروکرت است که به دو بخش عهد میدرا و عهد زروان تقسیم می‌شود که در هر کدام پاره‌نمایش‌هایی شکل گرفته است.

یونان و ایران هر دو، کشورهای متمدن و قدرتمند در مختصات تاریخی جهان کهن بوده‌اند، اما چرا یونان دارای چنان تاریخ مدونی در هنر نمایش است و کشور ما نیست؟ این سئوال همیشه دغدغه صادق عاشور‌پور بوده و همین موضوع هم او را به نگارش مجموعه کتاب نمایش ایرانی واداشته است. عاشور‌پور در مجلد نخست این اثر از دروازه‌های قرون گذر کرده و سراغ کهن‌ترین آیین‌ نمایشی ـ دینی ایران یعنی کیش زروان رفته است. همه می‌دانیم که هنر نمایش فرزند مذهب بوده است؛ از همین رو نویسنده اول به سراغ آیین‌ها و کیش‌های ایران باستان رفته و از پس بررسی آن‌ها، اولین نمایش‌های ایرانی را یافته است. عاشور‌پور برای یافتن چگونگی اجرا نمایش‌های ایرانیان باستان، گاهی از علم نجوم و آسمان‌ها می‌گوید؛ گاهی اشاراتی از اشعار شاعران بزرگ پارسی را نقل می‌کند؛ گاهی آیاتی از قرآن کریم را بیان می‌کند؛ گاهی داستان‌هایی از اساطیر ایران را بازگو می‌کند تا برای مخاطبش هویت کهن نمایش ایرانی را نمایان کند.
صادق عاشور‌پور برای پیدا کردن این هویت فراموش شده، شب‌ها و روز‌ها در روستاهای دورافتاده گوشه و کنار ایران مشغول تحقیق و بررسی بوده و هر جایی که کتاب و یا دست‌نوشته‌ای را درباره نمایش ایرانی یافته، مطالعه کرده و از پس چند سال پژوهش مدام، این کتاب منتشر شده است.
صفحات کتاب :
288
کنگره :
PN2952 /ع2ن8 1380
دیویی :
792/0955
کتابشناسی ملی :
م85-44736
شابک :
978-600-175-077-9
سال نشر :
1393
شابک دیجیتال :
978-600-03-1430-9

کتاب های مشابه نمایش های ایرانی (جلد اول)