امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 35,000
خرید چاپی
75,000
15%
ت 63,750
نظر شما چیست؟

کتاب سفر عشق از رضا احسانی که توسط انتشارات سدید منتشر شده درباره سفر نویسنده کتاب به کربلا است که با بیانی شیوا و رسا بیان شده است.

معرفی نام کتاب سفر عشق

«سِفر عشق» سفرنامه سفر کربلای سال ۱۳۹۲ نویسنده به همراه کاروان دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در موسم اربعین است. در وهله اول و با دیدن نام اثر گمان برده می‌شود که نام کتاب «سَفَر عشق» است، اما با کمی دقت متوجه کسره‌ای می‌شویم که خیلی ظریف در زیر سین نهاده شده است: سِفر!

ممکن است که این واژه برای بسیاری از مخاطبان آشنا نباشد. نویسنده پس از تحریک کنجکاوی مخاطب خود در چیستی این عنوان، در آغاز اثر به معنای این واژه اشاره کرده است: «سِفْر (بر وزن صِفر) واژه‌ای عِبری است به معنی «کتاب» که همانند سَفَر (بر وزن قمر) نوشته می‌شود، اما جمع شکسته یا مکسر هر دو «اسفار» است.

این واژه برای نامیدن پنج کتاب تورات (سِفر آفرینش، سِفرخروج، سِفر لاویان، سِفر اعداد و سِفر تثنیه) یا همه عهد قدیم به کار می‌رود». از همین مدخل است که دانسته می‌شود «سِفر» معنایی اصطلاحی برای نامیدن «کتاب مقدس» است به زبان عبری.

خلاصه کتاب سفر عشق

نویسنده کتاب سفر عشق تابلوی راهنمایی را در مسیر خواندن پیش روی مخاطب نهاده است: «انسان به چهار چیز مفطور است:
اول: حس؛ که به واسطه آن انسان مُلکی باشد.
دوم: خیال؛ که به واسطه آن انسان ملکوتی باشد.
سوم: عقل؛ که به واسطه آن انسان جبروتی باشد.
چهارم: عشق؛ که به واسطه آن انسان لاهوتی و فانی در حق گردد».(فرمایشی از آیت­الله میرزا محمدعلی شاه آبادی، شذرات المعارف ، شذره ششم، معرفه ۱۷۹ ؛ ص ۱۲۷)

با این پیش‌درآمد انسان‌شناسانه عرفانی، عنوان کامل اثر در ذهن مخاطب پررنگ‌تر جلوه می‌کند: «سِفر عشق: روایتی از سفری آفاقی، انفسی و دانشجویی به کربلا».
از همین رو به نظر می‌رسد که با مقدمات گفته شده در آغاز اثر در باب عنوان خاص اثر و این اشارت عرفانی، با سفرنامه‌ای به سبک و سیاق معمول سفرنامه‌ها روبرو نیستیم و نویسنده با رویکردی فلسفی و عرفانی در پی روایت سفر خود برآمده است.

مواجهه با فهرست کتاب از یک سو حلقه‌ای دیگر برای تحریک اشتیاق و ذوق مخاطب برای خواندن اثر است و از سوی دیگر تابلو و اشارتی‌ست دیگر بر رویکرد خاص عرفانی- فلسفی نویسنده که با در کنار هم‌نهادن گزاره‌های «اسفار»، ابعاد چهارگانه‌ی وجود انسانی در عرفان اسلامی و تقسیم چهارگانه فهرست کتاب مطابق عوالم وجود (ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت) گویا در پی القای مفهوم «اسفار اربعه» به مخاطب اثر است.

درباره فصل های کتاب سفر عشق

کتاب سفر عشق دارای چهار بخش است و هر بخش خود دارای سه فصل.
عناوین بخش‌ها و فصل‌ها نشانگر روحیه هنری و شاعرانگی نویسنده است که به نوبه خود جالب و قابل توجه است:

بخش اول: ناسوت، شامل فصل های: آمادگی برای دلدادگی، در قفس افتادگی و از نفس افتادگی

بخش دوم: ملکوت، شامل فصل‌های: خاطرات و مخاطرات، آه و نگاه و سرشت و سرنوشت

بخش سوم: جبروت، شامل فصل‌های: عین مثل عقل، عین مثل عشق و عین مثل عباس

بخش چهارم: لاهوت، شامل فصل‌های: پروانگی، دیوانگی و جاودانگی.

در ادامه مسیر خواندن کتاب، در آغاز هر فصل و هربخش باز هم تابلوی راهنمایی در برابر دیدگان مخاطب نهاده شده است: از آیات قرآنی گرفته تا گزیده‌ای از کتب عاشورایی و فرمایشات علما.

سِفر عشق حکایتی است خواندنی از شوریدگی و دلدادگی؛ روایتی است از کشاکش عقل و عشق هم در داستان کربلا و هم در دل نگارنده؛ اثری است که در آن فلسفه و عرفان و ادبیات و هنر در هم‌آمیخته است؛ در یک کلمه از این اثر بوی عشق به مشام می‌رسد، بوی کربلا… هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم الله!

دانلود کتاب سفر عشق

برای تهیه ودانلود pdf کتاب سفر عشق از رضا احسانی (نویسنده کتاب) می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی فراکتاب اقدام کنید.

کتاب سفر عشق رضا احسانی

 

صفحات کتاب :
285
کتابشناسی ملی :
3783711
شابک :
‫‬‭978-600-7850-12-1
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه سفر عشق