امتیاز
5 / 4.9
خرید آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
70,000
50%
ت 35,000
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
84,000
50%
ت 42,000
خرید چاپی
125,000
15%
ت 106,250

نظر دیگران

نظر شما چیست؟


محسن کاظمی، کتاب مرضیه حدیدچی را از طریق گفت وگو با وی و استفاده از منابع دیگر تدوین و تکمیل کرده است. این کتاب، خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)، یکی از مبارزان زن پیش از انقلاب است و به ذکر خاطرات و جان فشانی‌های این بانو در راه انقلاب می‌پردازد.

در ادامه مطلب میخوانید:

معرفی کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)

مردان تنها نقش‌آفرینان صحنه های مختلف اجتماعی سیاسی اقتصادی و فرهنگی نیستند، زنان نیز در این صحنه ها سهیم و نقش آفرین هستند و باید جایگاه تاریخی ایشان در تحولات اجتماعی بیشتر مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردها و پیشبرد اهداف آن نقشی اساسی و چشمگیر است. در دوران مبارزه و فعالیت سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی، زنان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایفای نقش می کردند؛ کارهای عملیاتی و مسلحانه، چاپ و تکثیر و توزیع اعلامیه، نوار و کتاب، شرکت در کلاسهای آموزشی (اعتقادی_سیاسی) مطالعات سیاسی_اجتماعی، حضور در جلسات و محافل و تشکیلات، فعالیت های مخفی، جذب هوادار و عضو، کمک‌های مالی، سخنرانی و تبلیغات، حضور در راهپیمایی ها و تظاهرات اعتراض آمیز، برقراری ارتباط های سری با افراد و تشکیلات و سازمان ها، حتی رهبری گروه و دسته و به تبع دستگیری، شکنجه و مسائل زندان، تبعید و هجرت را از جمله رویکردهای مستقیم زن در عرصه مبارزه دانست و از جمله فعالیت‌های غیر مستقیم زنان می‌توان به تربیت فرزندانی آگاه و معتقد، ترغیب شوهر و برادر و فرزند به حضور در مبارزه، سرپرستی خانواده و فرزندان به وقت فرار و تبعید و زندان پدر، تأمین معاش خانواده و نیز ایجاد فراغ خاطر برای مردان مبارز اشاره کرد. پرداختن به نقش ها و سهم زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تاریخی و فرهنگی است. در این میان ضبط و ثبت و انتشار خاطرات زنانی که به صورت مستقیم در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند، یکی از بهترین و مستندترین شیوه های بررسی تاریخی این دوران است.
 خانم مرضیه حدیدچی معروف به دباغ از جمله زنان مسلمان و پیشرو در مبارزه است که آگاهانه و معتقدانه، پای به میدان مبارزه گذاشت و در این راه در سختی ها و مشقت های فراوانی صبر کرد. زندگی وی مملو از خاطرات و حوادث کوچک و بزرگ دلبستگی ها و دلزدگی ها، تمایلات روحی و روانی و عقلانی انتخاب های اعتقادی و آزمایش های الهی است که بیان حتی گوشه ای از آن برای تاریخ انقلاب اسلامی و مفید و مغتنم است.

خلاصه کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)

کتاب خانم دباغ با دست نوشته ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش گفتار در 5 فصل با عناوین "سریان"، "هجرت"، "امواج"، "سیاحت شرق" و "پیوست‏ ها" تنظیم شده است.
در زیر شرح مختصری از زندگی وی را بیان می کنیم:
مرضیه حدیدچی به سال ۱۳۱۸ در شهر همدان متولد شد و در خانواده ای مذهبی و فرهنگی رشد و نمو کرد. تحصیلات خود را از مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدرش در یادگیری قرآن و نهج‌البلاغه بهره فراوان برد. او در سال ۱۳۳۳ با محمد حسن دباغ ازدواج کرد. این ازدواج سرآغاز تحولات زندگی محسوب می‌شود. در آغازین روزهای زندگی مشترک به تبعیت به از همسرش به تهران مهاجرت کرد. در تهران توانسته تحصیلات علوم دینی خود را تا سطح (شرح لمعه) ادامه دهد و از محضر استادانی چون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی ها، شیخ علی خوانساری، شهید آیت الله محمدرضا سعیدی و شهید سید مجتبی صالحی خوانساری استفاده کند. دباغ در حالی به تحصیلات خود ادامه می داد و به فعالیت‌های سیاسی مبارزه مبادرت داشت که مادر هشت فرزند بود. فعالیت‌ها و حرکت‌های سیاسی خانم دباغ با پخش و توزیع اعلامیه در سالهای ۴۰-۴۱ آغاز می شود و با ورود به تشکیلات، تحت هدایت شهید سعیدی در تهران شرکت می یابد. همچنین در این دوران با دانشجویان مبارزه دانشگاه های تهران ملی (شهید بهشتی) و آریامهر (صنعتی شریف) و علم و صنعت همکاری و تعامل داشته است. بعد از شهادت سعیدی در سال ۱۳۴۹ به مبارزه و تبلیغات خود علیه رژیم شاه شدت می‌بخشد و سرانجام در ۱۳۵۲ توسط ساواک دستگیر می شود. در کمیته مشترک به همراه دخترش شدیدترین شکنجه ها را تحمل کرده و به سختی بیمار می‌شود و در زمانی که امیدی به زنده ماندنش نیست، از زندان آزاد می‌شود در حالی که دخترش رضوانه همچنان در زندان می ماند....
مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله زنان مبارز در سال های منجر به پیروزی انقلاب ‏است که فعالیت ها و حرکت های سیاسی خود را از سال 1346 آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد. وی پس از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه همدان، مسوول ‏بسیج خواهران و نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.
ماجرای قیام 15 خرداد 1342، تحصیل در محضر آیت ‏الله سعیدی و شروع مبارزات، دستگیری و شکنجه توسط عوامل شاه در سال 1352، هجرت به انگلستان، فعالیت های سیاسی در انگلیس، سوریه و لبنان، عزیمت به نوفل لوشاتو، فرماندهی سپاه همدان و عزیمت

به مسکو برای ابلاغ پیام‏ حضرت امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف از جمله محورهای موضوعی خاطرات مرضیه حدیدچی هستند.

برشی از متن کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)

دیدم اگر تو ذوق گورباچف بزنم خیلی بد است، از این رو وقتی او دستش را دراز کرد، من چادر را روی دستم انداختم و با او دست دادم. این برخورد برای هربری امپراطوری شرق خیلی سخت و گران آمد. سعی کرد به روی خود نیاورد و گفت: «من دستم را برای دست دادن دراز نکردم، بلکه دستم را به سوی این مادر انقلاب دراز کردم که بگویم ما همسایه های خوبی هستیم، ما دست بی اسلحه مان را به سوی شما دراز می کنیم، شما هم مردهایتان را تشویق کنید که دست...
....
کودتای نوژه در ایجاد رابطه ای صمیمی و متقابل با مردم و اتکا به کمک هایشان، برکات زیادی برای تثبیت انقلاب داشت. کشف شبکه ها و کانون های جاسوسی و توطئه، بر اساس اخبار دریافتی از شیر زنان همدانی از آن جمله است. روزی خانمی به من زنگ زد، اطلاعات عجیبی در اختیارم گذاشت و گفت که میخواسته با شخصی تلفنی تماس بگیرد، ولی خط تلفن بر روی خطوط مکالمات دو نفر دیگر می افتد که با هم قرار مدارهایی در نفت شهر می گذاشتند قرار بر این بود که یکی با ماشین تویوتا قهوه ای و دیگری با بی ام و قرمز رنگ به دیدار هم بروند. آن خانم تاکید کرد که حرف‌های آنها خیلی مشکوک بود و شب حادثه با آمادگی نیروها و غیره صحبت می کردم....

دانلود رایگان کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی pdf

دانلود رایگان کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی در فراکتاب ممکن نیست. کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی pdf در فراکتاب در نسخه الکترونیک عرضه شده است و می‌توانید آن را فقط در نرم افزار فراکتاب مطالعه نمایید. همچنین جهت آشنایی با کتاب الکترونیک و صوتی، امکان مطالعه و شنیدن کتاب به مدت چند دقیقه در نرم افزار فراکتاب فراهم شده است.

کتاب صوتی خاطرات مرضیه حدیدچی

نسخه صوتی کتاب مرضیه حدیدچی به صورت رایگان در فراکتاب موجود نمی باشد. شما با صرف هزینه ای اندک می توانید به صورت قانونی این کتاب را در فراکتاب بشنوید.

بخشی از خاطرات مرضیه حدیدچی دفاعی نهم

بخشی از متن این کتاب بعنوان درسنامه در کتاب های درسی با عنوان دفاعی نهم و دهم آورده شده است.

خاطرات مرضیه دباغ از شکنجه های ساواک

بخشی از کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ) اختصاص دارد به خاطرات این بانوی بزرگوار و صبور در زمان دستگیری توسط ساواک و شکنجه هایی که شده است.

خاطرات مرضیه حدیدچی در کردستان

خانم حدیدچی با توجه به مسؤلیت هایی که داشتند و همچنین عرق به وطن و انقلاب در جاهای مختلف ایفای نقش کرده اند و یکی از این مناطق کردستان می باشد. در این کتاب از خاطرات ایشان در کردستان هم نقل هایی آمده است.

تحقیق درباره خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ

برای تحقیق درباره ی است خاطرات می توان به سایت های مختلف و همچنین سایت انتشارات سوره مهر مراجعه کرد.

خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ سوره مهر

سوره مهر ناشر کتابی است که حاوی خاطرات بانوی انقلاب مرضیه حدیدچی می‌باشد.

خرید کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی

برای خرید کتاب مرضیه حدیدچی می‌توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه کنید و نسخه الکترونیک، صوتی و یا چاپی آن را تهییه نمایید.

کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)

مشخصات کتاب خاطرات مرضیه حدید چی(دباغ) را در جدول زیر مشاهده میکنید:

مشخصات
ناشر: سوره مهر
نویسنده: محسن کاظمی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: ۳۲۸
موضوع: خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)
قالب: pdf اختصاصی، صوتی و چاپی با تخفیف ویژه
شابک :
978-964-471-725-3
سال نشر :
1388
شابک دیجیتال :
978-600-03-2655-5
صفحات کتاب :
328
کنگره :
1388‫DSR1670‭‬ ‭/ح4آ3
دیویی :
‫‬‭‬‮‭955/084092
کتابشناسی ملی :
1809286

کتاب های مشابه خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)