امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟
به درستی نمی توان گفت نخستین کسی که به فارسی شعر گفت چه کسی بود، اما تقریباً تمامی محققان و تذکره نویسان بر این عقیده اند نخستین کسانی که به این صورت هنری پرداختند متعلق به حوزه جغرافیایی خراسان بزرگ بوده اند.
از روزگار نخستین آفرینش ها سده های بسیاری گذشته است و شاعران و نویسندگان زیادی هنر خویش را در معرض قضاوت همگان قرار داده اند. گستره آفرینش ها به زبان فارسی از شرق به غرب کشیده شده، اما اعتبار فرهنگی اولیه این حوزه جغرافیایی همچنان باقی مانده و هنوز هم خراسان کانون خلاقیت شناخته می شود.
تاجیکستان در سال های اخیر توانسته است بر مشکلات دوره پس از استقلال فائق آید و ملت آن پیوند دوباره خود را با میراث معنوی خود استوار سازد، اگرچه هیچ گاه از آن نگسسته بود.
شعر امروز تاجیکستان برآمده از هزار سال تاریخ شعر پارسی است. به همین دلیل شناخت آن علاوه بر درک موقعیت امروزین زبان و ادب فارسی در این سرزمین، حلقه اتصال ما با بیش از هزار سال فرهنگ مکتوب نیز به شمار می رود.
این کتاب گزارش تحولاتی است که در حوزه ماوراء النهر در شعر فارسی حادث شده است و شناخت آن برای پژوهشگران و علاقه مندان ادب پارسی مفید خواهد بود. دامنه اصلی تحقیق در این کتاب شعر تاجیک در قرن بیستم میلادی است. در این کتاب با ترسیم چشم اندازی روشن و دقیق، موقعیت کنونی شعر فارسی در تاجیکستان، سعی شده نقاط قوت و ضعف آفرینشگران این خطه نشان داده شود.
برای این منظور ابتدا پیشینه تاریخی تاجیکستان، درونمایه های شعر تاجیک، انواع شعر و موسیقی آن بررسی شده و در پایان تأثیر شعر ایران بر شعر معاصر تاجیکستان مورد مطالعه قرار گرفته است...
صفحات کتاب :
344
کنگره :
‏‫‬‭PIR9084‏‫‬‭/ش7چ5 1388
دیویی :
‏‫‭8‮تج‬1/6209
کتابشناسی ملی :
‏‫‎1‎9‎7‎6‎7‎1‎9‮‬
شابک :
‏‫‬‭978-964-439-405-8
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه چشم انداز شعر امروز تاجیکستان