امتیاز
5 / 4.9
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 24,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
65,000
14%
ت 55,900

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب داستان راستان (جلد اول)

کتاب داستان راستان (جلد اول) نوشته استاد شهید مرتضی مطهری ( ۱۳۵۸- ۱۲۹۸)، استاد فلسفه اسلامی است. وی قبل از انقلاب بهمن ۵۷ استاد دانشگاه تهران بود و بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. داستان راستان مجموعه‌ای نفیس در دو جلد و مشتمل بر 125 داستان سودمند واقعی است که از کتاب‌های حدیث و یا تاریخ و سیر، با زبانی ساده توسط استاد شهید مطهری استخراج شده است. در جلد شماره 1 از این کتاب 75 داستان ذکر شده است.

 همچنین اکثر این داستان ها از کتب حدیث گرفته شده و قهرمان داستان یکی از پیشوایان بزرگ دین می باشد. این داستان ها عملا می‌تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد. در ضمن هم برای «خواص» و هم برای «عوام» قابل استفاده است، ولی منظور از این نگارش تنها استفاده عوام است، زیرا تنها این طبقاتند که میلی به عدالت و انصاف و خضوعی در برابر حق و حقیقت در آن ها موجود است و اگر با سخن حقی مواجه شوند حاضرند خود را با آن تطبیق دهند.

استاد مطهری در مورد این کتاب اذعان داشتند اکثریت قریب به اتفاق این داستان‌ها جنبه مثبت دارد و تنها دو یا سه داستان است که جنبه منفی دارد که منظور از نوع ادبی است. لقمان آموخت که با نشان‌دادن یک نقطه ضعف اخلاقی، تنبه و تذکر حاصل می‌شود، مثل داستان «یک دشنام» و داستان «شمشیر زبان» که به دنبال داستان «دوستیی که بریده شد» به تناسب آن داستان آمده است.

نام این کتاب به اعتبار اینکه غالب قهرمانان این داستان‌ها کسانی هستند که راست‌رو و بر صراط مستقیم می‌باشند و در زبان قرآن‌کریم «صدّیقین» نامیده شده‌اند «داستان راستان» گذاشته شده است. این اثر از معروفترین آثار شهید مطهری است که داستان‌های قرآنی را برای کودکان و حتی بزرگسالان با بیان ساده و روان ارائه کرده است. این مجموعه دو جلدی شامل 125 داستانِ برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر است. قهرمان داستان ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت های بزرگوار علمی و فقهی می باشند. این داستان ها علاوه بر آنکه عملا می تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرّف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا می شود.

گزیده کتاب داستان راستان (جلد اول)

«شخصی با هیجان و اضطراب به حضور امام صادق « ع» آمد و گفت: درباره من دعایی بفرمایید تا خداوند به من وسعت رزقی بدهد که خیلی فقیر و تنگ دستم».

امام : هرگز دعا نمی کنم.

- چرا دعا نمی کنید ؟ !

برای اینکه خداوند راهی برای این کار معین کرده است. خداوند امر کرده که روزی را پی جویی کنید و طلب نمایید. اما تو می خواهی در خانه خود بنشینی و با دعا روزی را به خانه خود بکشانی !».

دیویی :
297/68
کتابشناسی ملی :
م‌79-646
شابک :
964-5600-88-X‬
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
292
کنگره :
BP249/5‏‫‬‭‬‭‭/م6د2 1380

کتاب های مشابه داستان راستان (جلد اول)