امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,960
نظر شما چیست؟
این کتاب، به صورت نظری به ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک می پردازد که نظری است در حوزه تکنولوژی اطلاعات.
کتاب حاضر، در یک مقدمه علمی، چهار فصل و کلام آخر به پایان برده شده است که به دو راه تکنیکی و معنوی فراروی ما پرداخته است. چهار فصل کتاب به صورت کلی، نقدی است به صنعت هنر تکنولوژیک که به جای پرداختن به روح هنری و نقبی به هنر که برخواسته از جهان ناسوتی و لاهوتی است، به جهان مادی و سرمایه داری بسنده شده است. آنچه از هنر در عصر تکنولوژیک مانده است، کاریکاتوری است از هنر اصیل و واقعی ای که بیشتر به وارونگی هنری می ماند.
مددپور هنر را اصیل و خدایی می خواهد و باور دارد که روح سرمایه داری و هنر صنعتی، هنر را اقتصادی، بازاری و کالایی می کند، آنچه به جا می ماند، جز برهنگی هنری نیست.
فصل اول کتاب به ماهیت تکنولوژی از نظر فلسفی و علمی به هنر می پردازد و بنیاد حضوری و مابعدالطبیعی تکنولوژی را به بحث می گیرد و از اصول تکنیکی، انتقال تکنولوژی به معنی فلسفی، آشفتگی انتقال تکنولوژی کاربردی به کشورهای غیر تکنولوژیک می گوید.
در فصل دوم به تجلی وجود در نظام تکنیک و نظام معنوی می پردازد که هنر و صنعت قدیم و جدید، مابعدالطبیعة هنر تکنولوژیک، اندیشه انتقادی پرپر حافظ نظام تکنیک و غربزدگی از بحث اصلی آن است.
در فصل سوم به مابعدالطبیعة سینما، هنر تکنولوژیک می پردازد که تکنولوژی نحوی انکشاف حقیقت، وارستگی از عالم تکنیک، تکنیک هنر سینما، ولایت، صورت انکشاف حقیقت از بحث اصلی آن است.
فصل چهارم به اطلاعات و تکنولوژی اطلاعاتی می پردازد که تکنولوژی اطلاعاتی رسانه های گروهی، تکنولوژی اطلاعاتی تحقیقاتی علمی، اطلاع به ایران از اهم بحث این فصل است. در کلام آخر وی به دو راه تکنیکی و معنوی می رسد که آن را فرا روی خوانندگان می گذارد، که به حقیقت هنر پی برده و از صنعتی شدن هنر به معنای کالایی دوری گزیده شود. در متن کتاب دربارة هنر، چنین آمده است:
ما نباید تسلیم همان نسبتی شویم که بین بشر جدید و تکنولوژی وجود دارد. تسخیر جوهر تمدن جدید غرب در گروه همین تغییر نسبت است، وگرنه، گزینش، آن سان که ما انتظار داریم امکان پذیر نخواهد بود.
صفحات کتاب :
235
کنگره :
‏‫‭‬‭T۱۴‏‫‭/م۴م۲ ۱۳۸۴
دیویی :
‏‫‬‭۶۰۱
کتابشناسی ملی :
‭م‌۸۳-۳۵۸۰۹
شابک :
964-471-971-9
سال نشر :
1384
شابک دیجیتال :
978-600-03-2673-9

کتاب های مشابه ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک