امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,000
نظر شما چیست؟
کتاب تحفه نه طنز (جلد دوم)، شامل: طنز اجتماعی، طنز علمی و اجتماعی، لطیفه ها، مقاله و خاطره است که توسط رضا سلیمی همدانی نوشته شده است.

اگر انتقاد در لفافه ای از طنز و شوخی و مطایبه باشد، هم حسن نیت انتقاد کننده را بهتر می رساند و هم شنونده آنرا بهتر می پذیرد. البته طنز هم یک هنر به تمام معناست که طنز پردازان معروف در قله آن و کسانی مثل نویسندۀ این سطور در پایین ترین درجۀ آن واقع هستند. اگر انسان در مسیر ترقی گام بر پله های نردبان تعالی بگذارد و لذت تماشای عالم هستی و قوانین حاکم بر آن را از بلندای آن به نظاره بنشیند، هر لحظه برای صعود بیشتر تشنه تر خواهد بود.

زمانی در تقدیر نامه ی دانش آموزان ممتازم نوشته بودم: هر قدمی که شما در راه آموختن علم و کسب خصال نیکو بر می دارید، فرشته ای در وجود شما متولد می شود و هر رنجی که برای آموزش دادن تحمل می کنید، شیطانی را به بند می کشید. البته اگر مطالعه و کسب علم در جهت صحیح صورت گیرد و مخصوصاً با عمل نیز همراه شود، سعادت دنیوی و اخروی شخص را در پی خواهد داشت.

تحفه نه طنز (جلد دوم) نیز مانند جلد اول آن، بازگویی از خاطرۀ دوران نوجوانی نویسنده (رضا سلیمی همدانی) است که معتقد است، اگر لحظه، لحظه های عمر کوتاه و بی بازگشت خودمان را با ذره ذره های طلا معاوضه نماییم، بدون شک ضرر کرده ایم و با هر چیز با ارزش مادی دیگر هم معامله کنیم، باخته ایم. فقط دریک صورت مغبون نخواهیم بود و آن هم زمانی است که در اِزای کاهش عمر گرانمایه، بر دانش و علم و معرفتمان افزوده گردد. البته در دانستن لذتی است که در هیچ چیز دیگری یافت نمی شود.

لازم به یاد آوری است، قسمتی از مطالب طنز این مجموعه به علم شیمی اختصاص دارد و من به عنوان یک دبیر شیمی، معتقدم باید در شیوه های آموزشی، تحولی در خور پیشرفت های امروزی انجام پذیرد و علاوه بر بهره مندی از امکانات روز دنیا، در جهت انتقال علوم و مطالب علمی، نحوه ی بیان آن نیز باید به بهترین صورت باشد.

همان طور که شما اگر در یک مجلس باشکوه و بیاد ماندنی و دوست داشتنی با کسی آشنا شوید، چون خاطره ی آشنایی و دوستی شما با خاطره ی آن مجلس به هم آمیخته است، از او خاطره ی خوشی خواهید داشت و بالعکس اگر در یک تصادف وحشتناک جاده ای، با کسی برخورد کنید، این زمینه ی ذهنی درد ناک، امکان آن را به شما نخواهد داد که خاطره ی خوشی از ایشان به یادگار داشته باشید. منظور این است که اگر دانش آموزی با مفهوم " CFC" و یا "باران اسیدی" و ... در متن یک طنز علمی و اجتماعی برخورد نماید، همین باعث خواهد شد که آن مطلب را در کتاب درسی هم دوست داشته باشد.
صفحات کتاب :
135
کنگره :
‏‫PIR8098‭‬ ‭/ل983‏‫‭‬‭ت3 1300ی
دیویی :
‭8‮فا‬7/62
کتابشناسی ملی :
1099674
شابک :
978-964-2548-49-1
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه تحفه نه طنز (جلد دوم)