امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 1,200
نظر شما چیست؟
از زمان حضرت آدم(ع) تا زمان پیامبر خاتم، حضرت محمد(ص) که وحی الهی جریان داشت، همیشه مخالفانی سرسخت در مقابل این جریان پیام رسانی، قد علم کرده و مخالفت خود را با دستورات الهی که در قالب وحی بر پیامبرانش ابلاغ می گردید، ابراز می کردند.

اینان با شخصیت حقیقی پیامبران مخالفت نمی ورزیدند بلکه تمام همّ و غمّ خود را در مخالفت با شخصیت و جایگاه حقوقی آنان یعنی ابلاغ وحی و دستورات الهی نهاده بودند. به طورکلی، این گروه های مخالف را می توان به سه جریان عمدۀ «زر» و «زور» و «تزویر» تقسیم کرد.


در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم: «یکی از عرصه های مهم تحقیق در حوزه مفاهیم قرآنی، شناسایی گروه های عمده ای است که در قرآن کریم از آن ها یاد گردیده است. قرآن کریم به عنوان کتابی فرازمانی و فرامکانی که مسئولیت هدایت نسل ها را در عصرهای مختلف به عهده دارد، از گروه هایی تاریخی یاد کرده است، اما نه از آن رو که صرفا بر معلومات تاریخی انسان درباره این گروه های تکرارناپذیر بیفزاید، بلکه بر آن است تا درباره آنچه در طول تاریخ، قابل تکرار و تجربه و احیانا قابل پیشگیری یا پیروی است، آگاهی بخشد. مخالفت با انبیا از اموری است که نه تنها در عصر اینان تکرار می شده است، بلکه در جوامع کنونی نیز نوع مقابله با پیروان شان قابل تامل است.

از این رو، با استفاده از مفاهیم قرآنی درباره گروه های عمده مخالف انبیا یا به عبارت رساتر «مخالفان جریان وحی»، می توان به جای بسنده کردن به ویژگی های تاریخی آنان، هر گروه را به عنوان یک جریان مورد توجه قرار داد.»
صفحات کتاب :
140
کنگره :
BP104‭‬ ‭/و34‏‫‬‭ش4 1395
دیویی :
‏‫‬‭297/159
کتابشناسی ملی :
4576148
شابک :
978-600-7044-26-1‬‬
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه تقابل مثلث قدرت با جریان وحی