نظر دیگران

نظر شما چیست؟

مثنوی معنوی منظومه پرفروش و ارزشمند مولانا جلال الدین بلخی است. او شاعر مثنوی سرای قرن هفتم هجری است که به دلیل مرتبه‌اش در عرفان نظری و عملی شهرت دارد. پدر او پس از حمله مغول‌ها و درگیری با سلطان محمد خوارزمشاه ترک وطن کرده و از بلخ  به سمت قونیه رفت. در این صفحه مثنوی معنوی دفتر دوم رایگان در اختیار شماست.

معرفی مثنوی معنوی

مثنوی معنوی منظومه پرفروش و ارزشمند مولانا جلال الدین بلخی است. او شاعر مثنوی سرای قرن هفتم هجری است که به دلیل مرتبه‌اش در عرفان نظری و عملی شهرت دارد. پدر او پس از حمله مغول‌ها و درگیری با سلطان محمد خوارزمشاه ترک وطن کرده و از بلخ  به سمت قونیه رفت.
نفود مولوی از مرزها فراتر است. او تاثیر زیادی در فرهنگ ایرانیان، تاجیک‌ها، افغانستانی‌ها، ترک‌ها و دیگر مسلمانان دارد. در واقع مولانا شخصیتی است که محدود به جغرافیای خاصی نبوده و تاثیر آثارش بی حد و مرز است.
او پس از ملاقات با شمس تبریزی دچار تحول شد چنان که تدریس را رها کرده و به تذهیب و تزکیه نفس پرداخت. از بین آثار ماندگار وی مثنوی معنوی شهرت زیادی دارد؛ منظومه‌ای با بیش از بیست و شش هزار بیت که داستان‌هایی در قالب شعر برای تعلیم و بیان حکمت و تعلیمات مولانا استفاده شده است. مثنوی معنوی با بیت معروف: « بشنو از نی چون حکایت می‌کند/ از جدایی‌ها شکایت می‌کند» آغاز می‌شود. این اثر حاصل عمر پربار مولوی است؛ چرا که سرودن آن را از پنجاه سالگی، زمانی که در اوج پختگی است آغاز می‌کند. اگر قرار باشد تمام ابیات این منظومه بلند را خلاصه کنیم به شعر آغازین آن می‌رسیم. جایی که مولانا خود را به نی تشبیه کرده و از جدایی‌اش از عالم معنا و در بند بودنش در جهان مادی شکایت می‌کند. اهمیت این اثر فاخر  به دلیل قدمت و کهن بودن آن نیست؛ بلکه به این دلیل است که برای بشر سرگشته و سرگردان امروز پیام‌های رهایی و وارستگی دارد.
مثنوی چیست؟
مثنوی قدیمی‌ترین قالب شعر فارسی است. اولین سروده‌های موجود از آن به قرن سوم و شعر‌های رودکی بازمی‌گردد. این قالب به دلیل نحوه قرارگیری قافیه ها - که هر بیت قافیه‌ای جدا دارد - برای منظومه‌های طولانی مناسب است.

مثنوی معنوی دفتر دوم

مجموعه مثنوی معنوی شامل بیست و شش هزار بیت و شش دفتر است. در دفتر دوم با عناوین و داستان‌هایی مثل:
سرآغاز، حکایت مشورت کردن خدای تعالی در ایجاد خلق، ملامت کردن مردم شخصی را کی مادرش را کشت به تهمت، حمله بردن سگ به کور گدا، و ... رو به رو هستیم.

دفتر دوم مثنوی pdf

امکان مطالعه مثنوی معنوی به صورت فایل پی دی اف در فراکتاب ممکن نیست. اما شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب به صورت الکترونیکی و البته رایگان به دفتر دوم مثنوی معنوی دسترسی داشته باشید.

دانلود رایگان اشعار صوتی مولانا

برای این دفتر از مجموعه مثنوی امکان گوش دادن به نسخه صوتی موجود نیست. اما برای آشنایی و مطالعه مخاطبان و دوست داران شعر فارسی با مثنوس معنوی، این اثر در مجموعه فراکتاب به صورت رایگان عرضه شده؛ و برای استفاده از آن و مطالعه نسخه الکترونیکی باید از طریق اپلیکیشن اقدام کنید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

پادشاهی بنده‌ای را از کرم
بر گزیده بود بر جمله حشم
جامگی او وظیفه چل امیر
ده یک قدرش ندیدی صد وزیر
از کمال طالع و اقبال و بخت
او ایازی بود و شه محمود وقت
روح او با روح شه در اصل خویش
پیش ازین تن بوده هم پیوند و خویش
کار آن دارد که پیش از تن بدست
بگذر از اینها که نو حادث شدست
کار عارف‌راست کو نه احولست
چشم او بر کشت‌های اولست
آنچ گندم کاشتندش و آنچ جو
چشم او آنجاست روز و شب گرو
آنچ آبستست شب جز آن نزاد
حیله‌ها و مکرها بادست باد
کی کند دل خوش به حیلت‌های گش
آنک بیند حیله حق بر سرش
او درون دام و دامی می‌نهد
جان تو نی آن جهد نی این جهد
گر بروید ور بریزد صد گیاه
عاقبت بر روید آن کشته‌ی اله
کشت نو کارند بر کشت نخست

اگر مطالعه این کتاب را دوست داشتید

اگر به مثنوی معنوی علاقه داشتید. می‌توانید سری هم به دیگر آثار مولانا مثل : فیه ما فیه و دیوان شمس بزنید.
یا اگر خواندن این اثر برایتان سخت است؛ می‌توانید به مطالعه آثاری که توسط متخصصین نوشته شده اند و خوانش مثنوی را راحت‌تر کرده‌اند بپردازید.
همچنین در سال‌های اخیر داستان‌ها و رمان‌هایی نوشته شده که به زندگی مولانا، اطرافیان او و البته تعالیمش پرداخته می‌شود؛ عناوینی مثل: ملت عشق نوشته الیف شافاک، کیمیا خاتون و... که مطالعه آن‌ها نیز برای دوست‌داران شعر و خصوصاً مولانا جلال‌الدین بلخی و زندگی‌اش لذت بخش خواهد بود.

دانلود رایگان مثنوی معنوی

در نرم افزار فراکتاب مثنوی معنوی را رایگان مطالعه نمایید.

دانلود رایگان مثنوی معنوی مشخصات کتاب مثنوی معنوی در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

مشخصات
ارائه دهنده: گنجور
نویسنده:
مولوی
موضوع:
دیوان اشعار مولوی
قالب:
epub رایگان

کتاب های مشابه مثنوی معنوی (دفتر دوم)