امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,200

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
اولین مجموعه داستان جابر تواضعی ، نویسنده جوان کاشانی با عنوان «زیر درخت انجیر» است. داستان کوتاه «زیر درخت انجیر» برگزیده نهمین جشنواره مطبوعات است که به همراه شش داستان کوتاه دیگر با عناوین : «گلوله های شیشه ای »، «ماهی سبز»، «قیقاج کبوترها»، «جمعه گس »، «عروسی » و «حاجی فیروز» کتاب حاضر را شکل داده اند.
هفت داستان کوتاه مجموعه حاضر هر کدام به تنهایی از هویت جداگانه ای برخوردارند، اما در کنار این هویت فردی، یک نوع وابستگی ساختاری و مضمونی به یکدیگر دارند که از ویژگی های مجموعه حاضر محسوب می شود. خوانندگانی که هر یک از داستان های این کتاب را به طور جداگانه در جاهای دیگری غیر از کتاب فعلی خوانده باشند، این احساس به آنها دست نمی دهد که این متن بخشی از یک مجموعه به هم پیوسته است .
جابر تواضعی در هفت داستان این کتاب از یک الگوی واحد پیروی کرده است . ساختار کلی داستان ها بر روی یک شخصیت نوجوان استوار است که در هر یک از داستان ها، ماجراهایی را به وجود می آورد. موقعیت مکانی داستان ها، اغلب در جمع خانواده ای کوچک در یکی از شهرستان ها است که سایه پدر به عنوان سرپرست این جمع همواره غایب است . مادر بعد از غیبت پدر عملاً نقش او را بازی می کند، اما بر اثر شدت کارهای روزانه فرصت سر و کله زدن با بچه ها را ندارد. او غالباً خسته و بی حوصله است .
دخترهای نوجوان خانواده از انرژی لازم دوره نوجوانی برخوردار هستند، اما آنها هم در فضای بی روح و کسل کننده خانه امکان بروز هیجان های دوره نوجوانی را ندارند. در این میان تنها شخصیت نوجوان پسر خانواده است که همواره شیطنت های این دوره سنی را از خود بروز می دهد. در ابتدای کتاب در داستان کوتاه «زیر درخت انجیر» حرکات کودکانه شخصیت اول داستان که همان پسر نوجوان است ، صحنه های خنده داری را به وجود می آورد که در حین برخورداری از طنز قوی سایه غمی بزرگ را در دل مخاطب می گستراند.
صفحات کتاب :
79
کنگره :
‏‫‬‭‬‭PIR7994/و13‏‫‬‭‬‭ز9 1388
دیویی :
‏‫‭[ ج ]8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
‎1‎8‎0‎8‎3‎5‎6
شابک :
978-964-471-850-2
سال نشر :
1388
شابک دیجیتال :
978-600-03-2048-5

کتاب های مشابه زیر درخت انجیر