خلاصه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

کتاب اسلام و ایران

امتیاز
5 / 4.4
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب اسلام و ایران، در واقع گزیده ای از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران است که مشتمل بر سه بخش: اسلام و مسأله ملیت، خدمات اسلام به ایران، خدمات ایران به اسلام است. ما مسلمانان ایرانی به اسلام به حکم اینکه مذهب ماست ایمان و اعتقاد داریم و به ایران به حکم اینکه میهن ماست مهر می ورزیم. از این رو سخت علاقه مندیم که مسائلی را که از یک طرف با آنچه به آن ایمان و اعتقاد داریم و از طرف دیگر با آنچه به آن مهر می ورزیم پیوند دارد، روشن درک کنیم و تکلیف خود را در آن مسائل بدانیم. عمده این مسائل در سه پرسش ذیل خلاصه می شود:

1. ما، هم احساسات مذهبی اسلامی داریم و هم احساسات میهنی ایرانی؛ آیا دارای دو نوع احساس متضاد می باشیم، یا هیچ گونه تضاد و تناقضی میان احساسات مذهبی ما و احساسات ملی ما وجود ندارد؟

2. دین ما اسلام آنگاه که در چهارده قرن پیش به میهن ما ایران وارد شد، چه تحولات و دگرگونیها در میهن ما به وجود آورد؟ آن دگرگونی ها در چه جهت بود؟ از ایران چه گرفت و به ایران چه داد؟ آیا ورود اسلام به ایران برای ایران موهبت بود یا فاجعه؟

3. ملل بسیاری به اسلام گرویدند و در خدمت این دین درآمدند و در راه نشر و بسط تعالیم آن کوشیدند و با تشریک مساعی با یکدیگر تمدنی عظیم و باشکوه به نام «تمدن اسلامی» به وجود آوردند. سهم ما ایرانیان در این خدمات چه بوده است؟ ایران چه مقامی از این جهت دارد؟ آیا مقام اول را حیازت کرده است یا خیر؟ بعلاوه، انگیزه ایرانی در این خدمات چه بوده است؟

نظر به اینکه غالبا کسانی که در مسائل مشترک اسلام و ایران قلم فرسایی کرده اند یا اطلاع کافی نداشته اند یا انگیزه ای غیر از تحقیق محرک آن ها بوده است، این مسائل با همه زمینه روشنی که دارد درست طرح نشده است. ما هر چه بیشتر در این زمینه مطالعه کردیم بیشتر به این نکته برخوردیم که مسائل مشترک اسلام و ایران، هم برای اسلام افتخارآمیز است، هم برای ایران؛ برای اسلام به عنوان یک دین که به حکم محتوای غنی خود ملتی باهوش و متمدن و صاحب فرهنگ را شیفته خویش ساخته است، و برای ایران به عنوان یک ملت که به حکم روح حقیقت خواه و بی تعصب و فرهنگ دوست خود بیش از هر ملت دیگر در برابر حقیقت خضوع کرده و در راهش فداکاری نموده است.

در کتاب اسلام و ایران، مشاهده می کنید که چه جریاناتی رخ داده است. برخی از آن جریانات، دستاویزی برای بعضی از مستشرقین و غیر آنان شده است که آن ها را به عنوان یک «مقاومت» و عکس العمل مخالف روح ایرانی در برابر اسلام معرفی کنند، از قبیل نهضت های شعوبی، زبان فارسی، تصوف و حتی تشیع، همچنان که برخی شخصیت ها به عنوان مظهری از این مقاومت معرفی شده و می شوند، از قبیل حکیم ابوالقاسم فردوسی، حماسه سرای عظیم ایران و فیلسوف بزرگ شیخ شهاب الدین سهروردی، معروف به شیخ اشراق.

کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری به عنوان منبع آزمون استخدامی آموزش و پرورش در بخش تاریخ و فرهنگ تمدن انتخاب شده است. دانلود رایگان کتاب تاریخ و فرهنگ تمدن مطهری در فراکتاب ممکن نیست و ناشر اجازه دانلود تاریخ و فرهنگ تمدن مطهری pdf را نداده است.

سال نشر :
1362
صفحات کتاب :
88
کنگره :
‏‫‬‭‬‭BP15/4‏‫‬‭‭/م‌6خ‌4043 1362
دیویی :
‏‫‬‭‬‭297/91655
کتابشناسی ملی :
‭م‌62-1248

کتاب های مشابه اسلام و ایران