نظر شما چیست؟
ژئومورفولوژی شاخه ای از رشتهٔ جغرافیای طبیعی است که به بررسی چگونگی به وجود آمدن اشکال مختلف طبیعی در سطح زمین می پردازد. کتاب ژئومورفولوژی اثر افشین شعبانی و عبدالحسین حاجی زاده نیز در رابطه با همین موضوع است.

ژئومورفولوژی (Geomorphology) دانشی است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت و با تلاش دانشمندان علوم زمین به قوانین و اصول علمی خود رسید. این علم امروزه مبتنی بر مقایسه ناهمواری ها و همچنین تعیین اشکال اولیه آن ها و بالاخره شناسایی فرایندها و محیط های ریخت اقلیمی است و دارای دو گرایش اصلی ژئومورفولوژی نظری (محض) و ژئومورفولوژی عملی (کاربردی) است. امروزه ژئومورفولوژی در دانشگاه های دنیا به عنوان زیرشاخه ای از علوم زمین و در ایران نیز به عنوان گرایشی از جغرافیای طبیعی و هم به صورت رشته ای مستقل (در مقاطع تحصیلات تکمیلی) در دانشگاه ها تدریس می شود.

مطالعه و بررسی فرایندهای مختلف تغییردهندهٔ چهره زمین با استفاده از ابزارها و تکنیک های گوناگون مهم ترین رویکرد دانش ژئومورفولوژی است که در این میان ماهیت فرایندهای مختلف (فرایندهای رودخانه ای، بادی، دامنه ای، یخچالی، ساحلی، زمین ساختی، آذرین و زیستی) و زمین چهره های پدید آمده توسط آن ها و تغییرات آن در طول زمان مورد بررسی قرار می گیرد.

به دلیل گستردگی قلمرو مطالعه ژئومورفولوژی، این علم با سایر دانش ها و به ویژه علوم طبیعی ارتباط و پیوستگی تنگاتنگی دارد و از قوانین علوم دیگر در بررسی های ژئومورفولوژی استفاده زیادی می شود. از سوی دیگر بررسی مسائل ژئومورفولوژی و نتایج حاصل از تحقیقات آن در بسیاری از علوم طبیعی و انسانی (شهرسازی، گردشگری، آمایش سرزمین و…) با استفاده از فنون جغرافیادارای کاربرد و اهمیت فراوان است.
صفحات کتاب :
148
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه ژئومورفولوژی