امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 65,000
نظر شما چیست؟
می اندیشم، پس هستم! آیا حقیقتاً و در عالم عین ها و نه ذهن ها، اندیشیدن، به تنهایی اثباتِ کاملی برای «هستن» خواهد بود؟

یعنی اگر عروسک ها توانِ اندیشیدن ندارند، پس در عالم ذهن باقی مانده و قدرتِ هستندگی از خود ندارند؟ یا مثلاً مایی که می اندیشیم، از نعمت هستندگی، بسیار برخورداریم؟ این را نوشتم فقط از آن جهت که خواندن این مجموعه را با اندیشیدن شروع کنید و اما چندان به این توانِ اندیشیدن غرّه نباشید که شاعر فقید هم گفته است: به اندیشیدن خطر مکن...! حالا غرّه شدن و ماجرای هستن و هستندگی که جای خود دارد. پس بیایید بگذریم.

الف. گفتار یکم، همان طور که از ذیل عنوانش پیداست: مقدّمه ای بر جهانِ پدیده ای به نامِ عروسک؛ مقدمه ای است بر... پس ارتباطش، از گونه ی مقدّمه بودن است بر هر آن چه در دو جلد آمده است.
ب. گفتار دوم، دو نمایشنامه در جلد دوم به پیوست دارد: قصه ی عجیب و غریب و باورنکردنیِ ماه پیشونی و نیز راز گنج صندوقچه.
پ. به همین منوال بخوانید و پیوست دهید گفتارهای بعدی را تا پایان جلد یکم با فصل های جلد دوم و نمایشنامه های تفکیک شده ی آن، که هر کدام به مصداقی عینی از گفتارهای ذهنی در جلد یکم، آورده شده است.

چنان نپندارید که باید اندیشه کرد که آیا ابتدا ذهنیت شکل گرفته و سپس مصداق ها نوشته شده است؛ چرا که اصولاً مصداق ها و عینیت – نمایشنامه ها در جلد دوم – دارای تاریخ نگارش هستند و تماماً با سفارش ها و خواست های بیرونی از طرف کارگردانان جوان و غیرجوان نمایش عروسکی به نگارش درآمده اند و مقالات، حاصل تجربیات دیدنی، خواندن و همان اندیشیدن است که قرار شد بدان خطر مکنیم.

در بند 4، واقعیت یا بهتر بگوییم، حقیقتی آشکار شد که به واقعیت تلخی در تئاتر عروسکی ما بدل شده است که نویسنده ی این سطور هم بدان اقرار کرده و آن را از بارزترین نقاط آسیب شناسی در تئاتر عروسکی ایران می داند؛ این که ما در تولید و نگارشِ نمایشنامه و متون مستقل عروسکی دچار فاجعه هستیم و نه حتی بحرانِ صرف؛ که بسیار از نمایشگران عروسکی عمدتاً به اجرایی عروسکی از متون صحنه ای/ زنده ی ایرانی یا فرنگی هجوم می برند ناگزیر، که بلایی ا ست خانمان سوز و عروسک سوز که باید برای آن فکری کرد، تا بدان جا که نویسنده فی الحال اعتراف کرد که تمام آن نوشته ها به درخواست و سفارشی صورت گرفته و اول از همه وای بر خود من باشد که شما خواننده ی عزیز ما و عروسک ها را نجات دهید!
صفحات کتاب :
176
کنگره :
‏‫‬‭‬‭PN۱۹۷۹‏‫‬‭‬‭/ح۵و۷ ۱۳۹۰
دیویی :
791/53
کتابشناسی ملی :
2337010
شابک :
9789642435227
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه وقتی عروسک ها ساکت اند (جلد دوم)