امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 69,000
خرید چاپی
310,000
10%
ت 279,000
نظر شما چیست؟

کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، نوشته شهید مرتضی مطهری، دانشمند، فیلسوف و محققی که خدمات زیادی به جامعه اسلامی کرده و حقیقتا تئوریسین جامعه اسلامی ایران بوده و می باشد. این کتاب توسط انتشارات صدرا به چاپ رسیده و روانه بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام

این کتاب حاصل تدوین و تلفیق چند سخنرانی شهید می باشد. ایشان آن را چنین معرفی می کنند:
مطالب و مسائل این کتاب تکمیل شده و تفصیل یافته چند سخنرانی است. بخش اول تکمیل شده سه سخنرانی است که در ماه محرم سال 8831 قمری ایراد شده است.
بخش دوم و سوم تکمیل شده شش سخنرانی است که در ماه صفر همان سال تحت عنوان"خدمات متقابل اسلام و ایران"ایراد شده و این کتاب هم به همان نام نامیده شد.
این بنده در تمام سخنرانیهایی که در مدت اقامتم در تهران ایراد کرده ام هیچ سخنرانی از سخنرانیهای خود را ندیدم که مانند این سخنرانیها مورد توجه و استقبال قرار گیرد، خصوصا شش سخنرانیی که تحت عنوان"خدمات متقابل اسلام و ایران"ایراد شد. از مرکز و شهرستانها فراوان مراجعه می شد و نوارها کپیه می گشت، مخصوصا ازطرف طبقه دانشجو بیش از سایر طبقات مورد استقبال واقع گشت. این عنایت و استقبال معلول امتیاز خاصی در آن سخنرانیها نبود، صرفا معلول علاقه ای است که ایرانیان طبعا به مسائل مشترک اسلام و ایران دارند.

دانلود کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

دانلود کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران در نرم افزار فراکتاب ممکن شده است و شما می‌توانید آن را به صورت آنلاین و یا آفلاین در نرم افزار مطالعه بفرمایید. دانلود رایگان کتاب تاریخ و فرهنگ تمدن مطهری در فراکتاب ممکن نیست و ناشر اجازه دانلود تاریخ و فرهنگ تمدن مطهری pdf را نداده است.

خلاصه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

این کتاب طی سال ها توسط خود شهید مطهری ویرایش شده و ابتدای چاپ آخر در مورد علت ویرایش ها توضیح می دهند و اتفاقاتی که برای کتاب افتاده است را تشریح می کنند. ایشان در مقدمه چاپ اول کتاب چنین گفته اند:
در حدود نود و هشت درصد از ما مردم ایران مسلمانیم. ما مسلمانان ایرانی به اسلام به حکم اینکه مذهب ماست ایمان و اعتقاد داریم و به ایران به حکم اینکه میهن ماست مهر می ورزیم. از این رو سخت علاقه مندیم که مسائلی را که از یک طرف با آنچه به آن ایمان و اعتقاد داریم و از طرف دیگر با آنچه به آن مهر می ورزیم پیوند دارد، روشن درک کنیم و تکلیف خود را در آن مسائل بدانیم. عمده این مسائل در سه پرسش ذیل خلاصه می شود:
1. ما، هم احساسات مذهبی اسلامی داریم و هم احساسات میهنی ایرانی؛ آیا دارای دو نوع احساس متضاد می باشیم، یا هیچ گونه تضاد و تناقضی میان احساسات مذهبی ما و احساسات ملی ما وجود ندارد؟
2. دین ما اسلام آنگاه که در چهارده قرن پیش به میهن ما ایران وارد شد، چه تحولات و دگرگونیها در میهن ما به وجود آورد؟ آن دگرگونی ها در چه جهت بود؟ از ایران چه گرفت و به ایران چه داد؟ آیا ورود اسلام به ایران برای ایران موهبت بود یا فاجعه؟
3. ملل بسیاری به اسلام گرویدند و در خدمت این دین درآمدند و در راه نشر و بسط تعالیم آن کوشیدند و با تشریک مساعی با یکدیگر تمدنی عظیم و باشکوه به نام «تمدن اسلامی» به وجود آوردند. سهم ما ایرانیان در این خدمات چه بوده است؟ ایران چه مقامی از این جهت دارد؟ آیا مقام اول را حیازت کرده است یا خیر؟ بعلاوه، انگیزه ایرانی در این خدمات چه بوده است؟
از نظر ما سه پرسش بالا عمده ترین پرسش ها در باب مسائل مشترک اسلام و ایران است.
کتاب حاضر مشتمل بر سه بخش است:
۱-اسلام و مسئله ملیت
۲-خدمات اسلام به ایران
۳-خدمات ایران به اسلام
این سه بخش، به ترتیب پاسخگوی سه پرسش بالاست.
از آنچه در بخش سوم این کتاب خوانده _هر چند باختصار برگذار شده است_ یک مطلب کامل دستگیرش می شود و آن اینکه عکس العمل ایرانیان در برابر اسلام فوق العاده نجیبانه و سپاسگزارانه بوده و از یک نوع توافق طبیعی میان روح اسلامی و و کالبد ایرانی حکایت می کند. اسلام برای ایران و ایرانی در حکم غذای مطبوعی بوده که به حلق گرسنه ای فرو رود. یا آب گوارایی که به کام تشنه ای ریخته شود. طبیعت ایرانی مخصوصا با شرایط زمانی و مکانی و اجتماعی ایران قبل اسلام این خوراک مطبوع را به خود جذب کرده و از آن نیرو و حیات گرفته است و نیرو و حیات خود را صرف خدمت به آن کرده است.

متن خدمات متقابل اسلام و ایرانمتن کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

برشی از متن کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام

ساسانیان چون سیاست کشور را بر اساس مذهب نهاده بودند و آیین زرتشتی را مذهب رسمی اعلام کردند و به روحانیون زرتشتی قدرت فوق العاده دادند، با پیروان سایر مذاهب غالبا حسن سلوک نداشتند و احیانا تحت تأثیر روحانیون زرتشتی مردم را مجبور به ترک مذهب خود و پیروی از مذهب زرتشتی می کردند و این مذهب را با زور شمشیر به مردم تحمیل می نمودند.
کریستن سن می گوید: روحانیان زردشتی بسیار متعصب بودند، و هیچ دیانتی را در داخل کشور تجویز نمی کردند، لیکن این تعصب بیشتر مبتنی بر علل سیاسی بود، دین زردشت دیانت تبلیغی نبود و رؤساء آن داعیه نجات و رستگاری کلیه ابناء بشر را نداشتند، اما در داخل کشور مدعی تسلط تام و مطلق بودند،

پیروان سایر دیانات را که رعیت ایران به شمار می آمدند محل اطمینان قرار نمی دادند. خاصه اگر همکیشان آنها در یکی از ممالک خارجه دارای عظمتی بودند....
البته همه دوره ساسانی از نظر سختگیریهای مذهبی یکسان نبوده است، همچنانکه قدرت روحانیون زردشتی همه وقت یکسان نبوده و همه سلاطین ایران تحت نفوذ مطلق آنان نبوده اند شاپور اول، یزدگرد اول، خسرو انوشیروان لااقل در قسمتی از دوران زمامداری خود روش نسبه آزاد منشانه ای نسبت به اتباع سایر مذاهب داشته اند.

خدمات متقابل اسلام و ایران pdf

کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری pdf در فراکتاب به صورت جداگانه وجود ندارد، ناشر اجازه دانلود کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران pdf نداده است و دانلود آن باعث تضییع حقش خواهد شد.

شهید مطهری

مرتضی مطهری متولد فریمان، شهرستان کوچکی در خراسان رضوی به تاریخ ۱۱ اردیبهشت۱۳۵۸ می باشد. ایشان روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و پیش از انقلاب استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بودند و پس از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شدند.

از ایشان آثار فراوانی به جا مانده است، بعضی از آن ها را می توان چنین نام برد: برای حجاب، تفسیر قرآن، سیری در نهج البلاغه، نبوت، بیست گفتار، علل گرایش به مادیگری و... می توانید لیست کامل آن را در فراکتاب مشاهده کنید و در صورت نیاز خریداری کنید.

کتاب صوتی خدمات متقابل اسلام و ایران

این کتاب بصورت صوتی تولید و نشر داده نشده است و دانلود کتاب صوتی خدمات متقابل اسلام و ایران ممکن نیست.

مقاله خدمات متقابل ایران و اسلام

با کمک از کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام و برش از این کتاب مقالات بسیاری نوشته شده است. همچنین گزیده از این کتاب با عنوان اسلام و ایران نیز به چاپ رسیده که می توان آن را خلاصه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران دانست.

دانلود رایگان کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

دانلود رایگان خدمات متقابل ایران و اسلام امکان پذیر نمی باشد. چون ناشر محترم کتاب های شهید مطهری اجازه نشر رایگان کتاب های ایشان را نداده است. دانلود رایگان کتاب ها تضییع حق نویسنده و ناشر می باشد. با پرداخت هزینه اندک می توانید آن ها را از نرم افزار فراکتاب دانلود و درون نرم افزار مطالعه کنید.

سوالات کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری pdf

کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران در مواد و منابع عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ انتخاب شده است و به این خاطر سوالات آن برای ماده تاریخ و فرهنگ تمدن از این کتاب استخراج خواهد شد.

تاریخ و فرهنگ تمدن خدمات متقابل اسلام و ایران

شهید مطهری در این کتاب درباره فرهنگ کهن و تمدن ایرانی و خدمات ایران به اسلام نیز سخن گفته است و در نقد دوقرن سکوت زرین کوب نیز در انتهای کتاب مطالب جالب و خواندنی نیز عنوان کرده اند و گفته اند که ایرانیان چگونه با اختیار و علاقه خویش اسلام را انتخاب کرده اند و در پاسخ به سوال زرین کوب که پرسیده است:

«زبان این قوم (ایرانیان قبل از اسلام) زبان قومی بود که از خرد و دانش و فرهنگ و ادب به قدر کفایت بهره داشت، با این همه این قوم که)به صد زبان سخن می گفتند( وقتی با اعراب مسلمان روبرو گشتند )آیا چه شنیدند که خاموش شدند"؟ آقای دکتر زرین کوب که سؤال بالا را طرح کرده اند خود بدان پاسخ داده اند. می گویند: "زبان تازی پیش از آن زبان مردم نیمه وحشی محسوب می شد و لطف و ظرافتی نداشت. معهذا وقتی بانک اذان در فضای ملک ایران پیچید، زبان پهلوی در برابر آن فروماند و به خاموشی گرایید. آنچه در این حادثه زبان ایرانیان را بند آورد سادگی و عظمت (پیام تازه) بود و این پیام تازه)قرآن( بود که سخنوران عرب را از اعجاز بیان و عمق معنی خویش به سکوت افکنده بود. پس چه عجیب که این پیام شگفت انگیز تازه، در ایران نیز زبان سخنوران را فروبندد و خردها را به حیرت اندازد؟ حقیقت این است که از ایرانیان آنها که دین را به طیب خاطر خویش پذیرفته بودند شور و شوق بی حدی که در این دین مسلمانی تازه می یافتند چنان آنها را محو و بیخود می ساخت که به شاعری و سخنگویی وقت خویش به تلف نمی آوردند"

خلاصه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری pdf

دانلود خلاصه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران در فراکتاب ممکن شده است، انتشارات صدار این کتاب را به صورت خلاصه عرضه کرده است و شما می‌توانید دانلود خلاصه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری pdf را در نرم افزار فراکتاب با قیمتی اندک انجام دهید.

خرید کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

در فراکتاب امکان خرید نسخه الکترونیکی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران و نسخه چاپی آن فراهم شده است.

خرید کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران مشخصات کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را در جدول ذیل ببینید.

 

مشخصات
ناشر: صدرا
نویسنده: علامه شهید مرتضی مطهری
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 611
موضوع: تاریخ مشترک اسلام و ایران
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

 

 

دیویی :
297/91655‬
کتابشناسی ملی :
م‌77-1076
شابک :
964-5600-56-1
سال نشر :
1376
صفحات کتاب :
611
کنگره :
BP15/4‬‏‫‬‭‭/م‌6خ‌4 1376‬

کتاب های مشابه خدمات متقابل اسلام و ایران