کتاب ما باختیم pdf

وب نوشت های 1383 تا 1384 سیدمحمدعلی ابطحی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟
کتاب ما باختیم - وب نوشت های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴، تالیف سید محمدعلی ابطحی، سیر روزانه فضای اصلاحات در دوران سخت تغییر ریاست جمهوری از آقای خاتمی به آقای احمدی نژاد است. یکی از مستندترین کارهایی است که می تواند برای نسل جدید و مورخان و همچنین در جهت کمک کردن به شفافیت زوایای تاریخی آن دوران مفید باشد.

اواخر دوران اصلاحات، سید محمدعلی ابطحی معاون و مشاور آقای خاتمی بودند. در جامعه جهانی سیستم ارتباطی تازه ای بنام اینترنت ظهور پیدا کرده بود و تازه در سال های اولیه دهه هشتاد شمسی امکانات وبلاگ نویسی به زبان فارسی به وجود آمده بود. او از همان ابتدا علاقه ویژه ای به این فضا داشت. به همین دلیل علیرغم داشتن مدیریتی در سطح معاونت و مشاورت رییس جمهور، وبلاگی با نام وبنوشت درست کردند.

در آن شرایط این کار خارق العاده و آوانگاردی بود. مضمون بیشتر آن ها سیاسی بود و بیشتر ناظر به تحلیل اخبار و اطلاعات آن روزها. وبلاگ خوانندگان عجیبی داشت. موافقان و مخالفان. سال اول وبنوشت ها که تمام شد، اواخر دولت آقای خاتمی بود. مطالب سال اول را در دو جلد به شکل کتاب منتشر شد.

وقتی برای چاپ سال های بعدی اقدام شد، زمان ریاست جمهوری معجزه قرن فرا رسیده بود و امکان گرفتن مجوز نبود.

کتاب ما باختیم، مطالب سال دوم نوشته های وبلاگم هست. از آذر ۱۳۸۳ تا آذر ۱۳۸۴. سالی که همیشه در سپهر سیاسی ایران به تلخی باقی می ماند. دوران تغییر غریبی در سیاست ایران. دورانی که ما در انتخابات باختیم.

ما در آن سال البته انتخابات را باختیم. اصلاح طلبان نتوانستند یکی از آقایان هاشمی رفسنجانی، کروبی، معین، مهر علیزاده را به ریاست جمهوری برسانند. جزئیات این باختن - که فقط گل به خودی - و به دلیل تعدد کاندیداهای جبهه اصلاحات بود را به عنوان یک نگاه تاریخی می توانید در کتاب ما باختیم بخوانید. البته اکنون که فضای سیاسی کشور متفاوت شده است.

در بخشی از کتاب ما باختیم می خوانیم:

دیشب بیدار ماندم تا نهایتاً فهمیدم که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد. من مخالف آقای احمدی نژاد بودم و همه تحلیل هایم را هم در این مورد با رعایت اصول اخلاقی نوشتم. امّا ایشان رأی آورد و توانست رئیس جمهور ایران شود و طبعا احترام رای مردم لازم است.

اما آقای احمدی نژاد در این انتخابات آدم خوش شانسی بود چون:

- در دور اوّل سه کاندیدای اصلاح طلب: کروبی، معین و مهرعلیزاده و تا حدودی هاشمی رفسنجانی آراء یکدیگر را تقسیم کردند.

- عدۀ زیادی از مخاطبان اصلاح طلبان بی توجه به آنچه در انتظارشان هست، نازها کردند و تحریم ها و...

- بعضی از کاندیداهای اصلاح طلب وعده هایی دادند که یا بوی عوام فریبی می داد و یا بوی خواص فریبی و بسیاری از مردم از شعارهای خواص فریب در واقعیت جغرافیای سیاسی کشور بوی جنگ داخلی استشمام کردند.

- حرف های اقتصادی تقریباً در فضای تبلیغات سیاسی ما کمرنگ بود. به نخبه ها و فرهیختگان توجه کردیم و به لشکر مردم عادی که به فکر معیشت خود هستند، توجه کمتری داشتیم.

- در تبلیغات سایر کاندیداها مجموعه نیروهایی که فارغ از مسائل سیاسی دغدغۀ دین داشتند فراموش شدند. حتی در تبلیغات آقای هاشمی رفسنجانی نیز توجه به مسائل دینی مخاطبان گم بود. حمیّت مداحان و امامان غیر سیاسی مساجد حجم فراوانی نیرو، در اختیار فکر و احساس خود دارند.

- فرصت سوزی های هفت ساله «ما» هم در جبهۀ اصلاحات نا امیدی زیادی ایجاد کرده بود.
شابک :
978-964-374-725-1
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
416
کنگره :
DSR۱۷۲۰‏‫‭/‮الف‬۲م۲ ۱۳۹۶
دیویی :
۹۵۵/۰۸۴۴‬
کتابشناسی ملی :
۴۶۴۰۳۷۳

کتاب های مشابه ما باختیم