امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 28,600
نظر شما چیست؟
فصل اول به کهن‏ ترین سنت فلسفی ایران، یعنی «فلسفه اسلامی»، اختصاص یافته است که چهره ‏های شاخصی چون سید حسین نصر و حضور استادانی چون مهدی گلشنی، حجت‏ الاسلام خسروپناه، و جمیله علم‏ الهدی و بیش از همه با ارائه و مقاله بدیع حجت‏ الاسلام پارسانیا ظهور پُررنگی داشتند.

فصل دوم به سنت معاصر پُرنفوذ دیگری اختصاص یافته که در سال‏ های پس از انقلاب مهم‏ترین پرچم‏دار بحث از معضل تکنولوژی در ایران معاصر بوده است. سنت «تکنولوژی به مثابه گشتل» که با جدی گرفتن تأملات فیلسوف آلمانی نیمه اول قرن بیستم، مارتین هایدگر، و اندیشمندانی چون احمد فردید در ایران، تکنیک را فی‏ نفسه یکی از مهم‏ترین مسائل و مشکلات عمیق مواجهه ایران اسلامی با مدرنیته و جهان غربی قلمداد می ‏کنند.

فصل سوم اما به رویکرد نه‏ چندان پُرسروصدا، اما پُرسابقه ‏ای متعلق است که با عنایت به سنت تاریخی‏ فلسفی ایده‏ آلیسم آلمانی و به ‏ویژه جورج ویلهلم فردریش هگل به مسئله تکنولوژی به منزله یکی از مصادیق «معضل تاریخی تجدد ایرانی» می‏ نگرند. محمدعلی مرادی و ابراهیم فیاض، که عمدتاً از این منظر به مسائل ایران می ‏نگرند در این فصل به این مبحث پرداخته اند.

فصل چهارم به مهم‏ترین رویکرد آکادمیک مطالعات تکنولوژی، یعنی «فلسفه تکنولوژی»، تعلق دارد که با حضور علی پایا، مصطفی تقوی، و همچنین حجت‏ الاسلام پیروزمند سهم مهمی از بحث فرهنگی تکنولوژی را در ایران به خود اختصاص داده ‏اند.

فصل پنجم کتاب نیز به وجهه عملی بحث از تکنولوژی، یعنی دانش «سیاست‏گذاری تکنولوژی» در ایران، اختصاص دارد.

در این فصل صاحب ‏نظرانی چون رفیعی آتانی، شجاعی زند، و حسن بنیانیان از منظری انتقادی به وضعیت سیاست‏ گذاری تکنولوژی در ایران پرداخته‏ اند و پژوهشگرانی چون طباطبائیان، سوزنچی، نادری، فاتح راد و تقوی در نشست‏ هایی به بحث درباره ابعاد سیاست‏ گذاری بومی و اسلامی تکنولوژی در ایران پرداخته ‏اند.
صفحات کتاب :
200
کنگره :
‏‫‬‭HM۶۲۱‬‭‏‫‬‭/ھ۸۱۴ ۱۳۹۲
دیویی :
‏‫‬‭۳۰۶/۴۶۰۹۵۵‬
کتابشناسی ملی :
۴۶۹۴۲۳۳
شابک :
‏‫‬‭978-600-03-0540-6
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه ایران اسلامی در مواجه با تکنولوژی غرب