امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,590
نظر شما چیست؟
کتاب حاضر مجموعه ی شش مقاله از نویسنده است که تحت این عنوان در یک کتاب منتشر شده است.

نویسنده معتقد است که نقد درون گفتمانی یعنی نقد سیاست ها و عملکردهای نظام جمهوری اسلامی بر پایه مبانی و ملاک های به دست آمده از انقلاب، زمینه را برای تحقق ارزش ها و اهداف جامع انقلاب اسلامی فراهم می کند و در صورت بی توجهی به آن باید منتظر عواقب سوء آن باشیم.

نویسنده در این کتاب در مقاله اول به ضرورت نقد، اهداف، مبانی و ارکان آن در جمهوری اسلامی و به مباحث مرتبط با آن از جمله اصول گرایی خلاق و انتقادی و بایسته های آن می پردازد.

در بخش دوم با عنوان انقلاب صدرایی ایشان به دنبال تبیین لایه های زیرین انقلاب اسلامی بر اساس فلسفه صدرایی است و آن را در راستای سفر چهارم از اسفار اربعه ملاصدرا می داند. بدین معنی که عالِم ربانی در سفر چهارم خود، ارتقاء جامعه را مسئولیت خود دانسته و در راستای ادای این تکلیف دست به اقدام عملی می زند.

بخش سوم با عنوان حقوق فرهنگی مجموعه 5 مصاحبه ایشان راجع به مسائل فرهنگی است.

در بخش چهارم با عنوان امکان جامعه شناسی دینی بحث هایی را در مورد علم دینی به طور کلی و جامعه شناسی دینی به طور خاص مطرح می کند و در نهایت از این امکان دفاع می نماید.

در بخش پنجم پیرامون جهانی شدن و موضع ما در قبال آن سخن گفته و در نهایت در فصل ششم با عنوان اعتماد سیاسی و مؤلفه های آن به بررسی و تحلیل مسائل سیاسی روز پرداخته و در این میان پیش بینی هایی هم داشته است.

با توجه به اینکه این کتاب، حاصل مقالات و مصاحبه ها و سخنرانی های نویسنده در مقاطع مختلف زمانی و به مناسبتهای خاص در موضوعات گوناگون بوده اند، انسجام موضوعی و محتوایی زیادی ندارد.
صفحات کتاب :
474
کنگره :
DSR1570‏‫‭/‮الف‬7گ73 1385‭‬
دیویی :
955/084
کتابشناسی ملی :
2796449
شابک :
9789645062215
سال نشر :
1385

کتاب های مشابه گفتارهای انتقادی