امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
در کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران، به تالیف سید محمد میرسمیعی و کمال درخشانی و مرتضی چشمه نور، به تشریح فرآیند مدیریت بحران و تعاریف، ارزش های محوری، تاریخچه مدیریت بحران، بحران شناسی و انواع آن، طرح ریزی در بحران پرداخته شده است.

انسان ها از آغاز آفرینش تا کنون، همواره با انواع آسیب ها و بلایا دست به گریبان بوده و از این قبیل آسیب های جانی و مالی فراوانی به آن ها واردشده است. هیچ جایی از این کره خاکی را نمی توان نام برد که از بحران ها و حوادث گوناگون در امان بوده باشد به همین دلیل، جوامع مختلف پیوسته به دنبال کشف و ابداع راه حل هایی بوده و هستند، تا بتوانند آسیب های ناشی از حوادث غیرمترقبه را به گونه ای کنترل نموده یا به حداقل رسانند و در واقع بحران ها را مدیریت نمایند. به طور کلی بحران ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتنداز:

بحران های طبیعی (طی دهه های گذشته حوادث طبیعی در سراسر دنیا جان میلون ها انسان را گرفته و به بسیاری دیگر نیز به نحوی آسیب زده است).

بحران های غیر طبیعی یا بحران های ساخته دست بشر (که تاکنون جان میلیون ها انسان را گرفته است که نمونه آن جنگ جهانی دوم بوده که جان بیش از40 میلیون انسان را گرفت).

حوادث و سوانح طبیعی، قابل پیش بینی بوده اما قابل پیشگیری نیستند، بالعکس حوادث غیرطبیعی، قابل پیش بینی نبوده اما قابل پیشگیری هستند. در صورت پیش بینی و پیشگیری بحران ها مطمئناً زندگی برای بسیاری از انسان های در معرض این حوادث ایمن تر خواهد شد. در کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران می بینیم که پیش بینی و پیشگیری از بحران و یا به بیان دیگر مدیریت بحران، خود مستلزم داشتن دانش و شناخت کافی نسبت به مسئله است و فقط کسانی می توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند که به این دانش و فن دست یافته باشند در واقع پیشرفت کشورها در گرو همین مسئله یعنی رشد و پیشرفت در زمینه مدیریت بحران است.

کشور ایران در طول تاریخ به دلیل وجود ویژگی های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی و سیاسی، علی الخصوص واقع شدن در منطقه سوق الجیشی خاورمیانه و تهدیدات قدرت های سلطه به ویژه آمریکا همواره در معرض بحران های طبیعی و غیرطبیعی زیادی قرار گرفته و به تبع آن خسارات مالی و جانی زیادی نیز از این راه به کشور تحمیل شده است. با توجه به این امر، لزوم توجه به جایگاه مدیریت بحران در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
صفحات کتاب :
162
کنگره :
HD49‏‫‭/م94‮الف‬6 1394
دیویی :
658/4056
کتابشناسی ملی :
4167550
شابک :
978-600-95680-5-5‬‬
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه اصول و مبانی مدیریت بحران