امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,700
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مجید شریف واقعی

مجموعه «شخصیت های مانا» که به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه تولید شده است، با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت های نیک نامی می پردازد که در عرصه های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته اند.

در نگارش هر یک از این آثار، ابتدا پرونده های موجود در بایگانی فرهنگ ناموران معاصر ایران در اختیار نویسندگانی قرار گرفت که پیشینه ای در زندگی نامه نویسی داشته اند.این مجموعه که برای عموم مردم مخاطبان به ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده، برآیند احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگی افراد تاثیرگذار پدید آمده است.

این آثار از چند بخش زندگی نامه، خاطرات و فعالیت های اشخاص در حوزه های مرتبط تشکیل یافته است که تمامی آثار قرار است در 100 صفحه به رشته تحریر درآیند. قالب و ساختار آثار به گونه ای طراحی شده است تا علاوه بر جوانان که مخاطب اصلی این آثار هستند، خواندن آن ها برای دیگران هم جذاب باشد. این برای نخستین بار است که زندگی نامه کامل و مدونی از شخصیت های برجسته با این قالب و ساختار به نگارش درمی آید.

گزیده کتاب مجید شریف واقفی

روایت‌هایی مختلف درباره چگونگی عضویت مجید شریف واقفی در سازمان مجاهدین خلق نقل شده است. مجید از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه‌ آریامهر و از سازمان‌دهندگان جنبش دانشجویی بود؛ اما این حرکت‌های دانشجویی، هرگز نمی‌توانست روحیه پرشور و خستگی‌ناپذیرش را اقناع کند. او به دنبال یافتن جریان و تشکلی بود که بتواند در قالب آن، آرمان‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه‌اش را جامه عمل بپوشاند.

فضل‌الله صلواتی درباره نحوه عضویت مجید شریف واقفی در سازمان مجاهدین معتقد است که در آغاز، زمینه‌های جذب و عضویت مجید از طریق آشنایی وی با گروهی مبارز به نام «گروه سمرقند» پدید آمده است. اعضای باسابقه و فعال این گروه عبارت بودند از: مهندس عبدالعلی بازرگان فرزند مهندس مهدی بازرگان، مهندس محمدعلی نجفی، مهندس هندی، مهندس حسن آلادپوش و مهندس میر حسین موسوی. این گروه در قالب یک دفتر مهندسی در تهران فعالیت می‌کرد. یکی از اعضای فعال این گروه مهندس آلادپوش بود که جهت آموزش دوره‌هایی، برای فعالیت سیاسی و اصول مخفی‌کاری به اصفهان می‌رفت.

پس از معرفی و آشنایی شریف واقفی با گروه سمرقند، از سوی سازمان تصمیم گرفته شد وی به عضویت این گروه دربیاید. علی‌اصغر بدیع‌زادگان، یکی از بنیان‌گذاران سازمان، از سوی سازمان مأموریت یافت به اصفهان رفته و درباره عضویت مجید با فضل‌الله صلواتی مشورت نماید. صلواتی او را به عنوان نیرویی مذهبی برای فعالیت‌های مذهبی مورد تأیید قرار داد. صلواتی بعدها به مجید گفت کسی برای تحقیق پیش وی آمده است و او هم تأیید کرده که این تحقیق برای عضویت در سازمان بوده است.

در روایتی دیگر، یکی از اعضای سازمان به نام «حسین شیخ باقر قاضی» درباره نحوه عضویت مجید در سازمان مجاهدین خلق می‌نویسد: «آشنایی من با مجید از اوایل دوره دانشگاه شروع شد و در انجمن اسلامی شرکت داشتیم. بعداً در سال 1348 ش من و مجید توسط مسعود اسماعیل‌خانیان، در جلسه مذهبی خوابگاه دانشگاه آریامهر [با سازمان] آشنا شدیم که منجر به عضوگیری ما شد. در جایی دیگر نیز آورده شده است که شریف واقفی در دوره دانشجویی به سال 1348، توسط علی‌ باکری به عضویت سازمان درآمد.

صفحات کتاب :
208
کنگره :
DSR1542‭‬ ‭/ش36‏‫‭‮الف‬8 1395
دیویی :
955/08240452
کتابشناسی ملی :
4019669
شابک :
978-600-175-999-4
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه مجید شریف واقفی