امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,000
نظر شما چیست؟
ابراهیم نوریان در کتاب الفبای ترک (بررسی روش های ترک) - جلد اول، اختصاصاً از روش های ترک سخن به میان آورده، و به شما به عنوان درمانگر اعتیاد و یا بیمار در حال ترک می آموزد که کدام روش چه بوده و چه خواهد کرد.

حتماً زمان آن فرا رسیده تا نگاهی دیگر به درمان اعتیاد داشته باشیم و اگر مترصد آن هستیم که اعتیاد درمان دارد پس، به ریشه یابی و نیازشناسی آن می پردازیم. پُر واضح است که اگر با بیماری برخورد می کنید که تقاضای کمک و قرار گرفتن در مسیر صحیح درمان اعتیاد را دارد بر اساس پیشنهاد شما به عنوان درمانگر اعتیاد گام بر می دارد و این انتظار می رود تا درمانگران اعتیاد تسلط کافی بر تمامی ابعاد درمان اعتیاد داشته باشد.

آن زمان که بیماری با باور این که اعتیاد درمان ندارد، جذب و او را به روش هایی که مترصد آن است که اعتیاد درمان دارد می آمیزیم چه پیش می آید؟ در بسیاری از گزارش های میدانی و از طریق مصاحبه روشن شد که در اکثر کلینیک های درمان سوء مصرف مواد چنین تداخل درمانی وجود دارد. ما شاهد بیمارانی بوده ایم که سال ها در یک روش درمانی قرار گرفته و بدون نتیجه به چرخه معیوب اعتیاد بازگشته اند.

اگر در کلینیک های درمان اعتیاد چرخی بزنیم و گزارش تهیه کنیم و اگر در چنین مراکزی با بیماران قربانی شده در ندانستن این که کدام روش مناسب آنان است برخورد کنیم، جامعه آماری قابل توجّهی را به خود اختصاص داده است. این جامعه به علت عدم موفقیت در درمان مستعد بازگشت به اعتیاد خواهند بود. این در صورتی است که آنان نیّت ترک دارند و بسیار مشتاق زدایش اعتیادند. اما نمی دانند با توجه به این که چه تاریخچه ای دارند در کدام روش قرار بگیرند، بنابراین بی مهابا و ندانسته در معرّفی اولین روش ترک فرو می روند و به علت نامتناسب بودن آن روش، نمی توانند موفقیتی کسب کنند.

آن چه این میان آزار دهنده و غیر قابل تحمّل است، کم تجربگی و عدم معرّفی روش صحیح و متناسب ترک به بیمار توسط تیم درمان است. در گزارش میدانی شاهد آن بوده ایم که روان شناس، پزشک و یا مددکار، تمامی بیماران را به یک روش سوق می دهند. و بدون توجه به این که بیمار چه خصوصیّاتی دارد او را در تک روش های موجود تثبیت می کنند. همین طور در برخی دیگر از روش ها، تنها راه کمک به بیمار را یک روش می دانند و سایر روش ها را ناصحیح تصور می کنند. یا گاهی تیم درمان به علت عدم آشنایی با روش های ترک، همواره بر طبل روش های قدیمی تر می کوبند.

اگر این احتمال را می دهیم که یک بیمار در یک روش موفق بوده، پس دیگر بیماران نیز در آن روش موفق خواهند شد، کاملاً اشتباه می کنیم.

هر یک از بیماران متناسب با تاریخچه و شرایطی پیشِ رو درمانِ مخصوص به خود را خواهند داشت. همین ناهمگونی باعث می شود تا بیمار در یک مجموعه از هم گسیخته قرار بگیرد و نتواند از قواعد صحیح یک روش بهره ببرد. جالب تر این که امروزه برخی پشتوانه ها و پشتیبان ها که در راستای دست گیری و کمک به افراد معتاد پیش قدم شده اند، خود نیز قواعد و به اصطلاح پروتکل های مخصوص به خود را وضع کرده اند که این نیز به علت عدم مطالعه علمی صحیح لطمه ای جبران ناپذیر بر پیکره درمان اعتیاد و بیمار زده است.

در برخی از فصول کتاب الفبای ترک (بررسی روش های ترک) به علت ازدیاد مطالب نگارشی از برخی اصطلاحات و تعاریف آن ها خودداری شده است. در برخی فصول قواعد، تبصره ها و مواد قانونی آن تشریح شده و تا آن جا که امکان داشته سعی بر معرفی روش های موفق ترک کرده ایم. در فصل روش های نوین ترک روش های متنوع که در درمان سایر اختلالات روانپزشکی مؤثرند برآورد و نگارش شده است. سعی شده فصول متعدد کتاب روان، سلیس و کاملاً عامیانه نگارش شود تا خواننده به راحتی و حتی با انعکاس تصاویر مندرج در کتاب ارتباط برقرار کند.
صفحات کتاب :
616
کنگره :
‫‬‭‬‭RC۵۶۶‏‫‭/‮الف‬۷ ۱۳۹۶
دیویی :
616/8632
کتابشناسی ملی :
4957604
شابک :
978-600-289-834-0‬‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه الفبای ترک (جلد اول)