کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین pdf

رابطه مبتنی بر عشق به جای رابطه مبتنی بر انجام وظیفه

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 39,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین

جان گری در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین، رابطه مبتنی بر عشق را به جای رابطه مبتنی برای انجام وظیفه به شما می شناساند. این کتاب نیازهای عاطفی مردان و زنان را بررسی می کند.

برای داشتن زندگی مشترک فارغ از هرگونه گله و شکایت، درک این دیدگاه جدید امری ضروری است، زیرا اگر بدانید مهم ترین خواسته همسر شما چیست، تمام توان خود را به کار خواهید بست تا به گونه ای از او حمایت کنید.

در کتاب اول یعنی مردان مریخی و زنان ونوسی مهم ترین چالش های رایج، اختلافات و سوءتفاهم های موجود بین زنان و مردان را بررسی کرده ایم و راه حل هایی ارائه نموده ایم که به زندگی حدود بیست سال پیش مربوط بود. از آن زمان تاکنون روابط بین زن و مرد تفاوت بسیاری کرده است، طوری که محدودیت های سنتی برای زنان و مردان وجود ندارد، لذا خصوصیاتی که روزگاری برای زنان و مردان در نظر می گرفتند خیلی مشخص و روشن نیست.

حتی نیازهای فردی و جمعی ما نیز تغییر کرده اند و چون از این تغییرات خبر نداریم یا نمی دانیم چگونه با آن ها برخورد کنیم، در زندگی و روابط خود با یکدیگر دچار استرس روز افزون می شویم و رضایت خاطر نداریم. از این رو باید آگاهی های جدید پیدا کنیم و بدانیم الگوهای قدیمی بین زن و مرد چه تغییری کرده اند تا همچنان احترام و جایگاه هر یک را حفظ کنیم و چالش های ناشی از درک نکردن این تفاوت ها را به مسیر درست و مثبت هدایت کنیم.

بسیاری از ایده هایی که در کتاب مذکور مطرح کردیم همچنان به قوت خود باقی هستند؛ اما باید به نحوی روزآمد شوند که با چالش های امروز ما هماهنگ شوند. ایده هایی که در کتاب مزبور گفتیم بخشی از فرهنگ مردم شده اند و به میلیون ها زن و مرد کمک کرده اند روابط بهتری داشته باشند؛ اما علی رغم محبوبیتی که این ایده ها کسب کرده اند، گذر زمان باعث شده است مفهوم آن ها اهمیت خود را از دست بدهد و حتی گاهی تحریف شود.

بسیاری از کسانی که کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی را نخوانده اند، به اشتباه تصور کرده اند، مفهوم این عنوان این است که ما آن قدر با یکدیگر تفاوت داریم که هرگز نمی توانیم یکدیگر را درک کنیم، در حالی که واقعیت این گونه نیست. ما وقتی با تفاوت هایی روبه رو می شویم که به هر دوی ما مربوط است، اگر بتوانیم برداشت درست و منطقی از آن ها داشته باشیم، یعنی برداشتی که برای هر دوی ما قابل درک باشد، در این صورت تعامل و ارتباط بهتر شکل می گیرد.

جان گری (John Gray) کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی را 25 سال قبل نوشت و تا امروز جزء پرفروش ترین کتاب ها بوده است و به 50 زبان در سراسر جهان ترجمه شده است. در جهان تحولاتی بزرگ روی داده است و این تحولات پیامدهای مهمی در روابط ما ایجاد کرده است. سرعت روز افزون تغییر در محیط کار و زندگی موجب افزایش استرس زنان و مردان شده است. در این مدت میلیون ها زن وارد محیط کار شده اند و مسئولیت های بیشتری نیز بر عهده مردان قرار گرفته است. این تغییرات بر روابط زوج ها نیز تأثیر گذاشته است.

برای آن که روابط ما همچنان رضایت بخش باشد، شرایط دیگری باید لحاظ شود. زن و مرد در محیط خانواده به حمایت عاطفی جدید نیاز دارند تا هر یک برای رشد توانایی های خود فرصت بیشتری داشته باشند. گذشت آن روزگاری که زنان ملزم به اطاعت و فرمان برداری بودند، تحت تکفل مردان قرار داشتند و مردان بار تأمین زندگی خانواده را به تنهایی بر دوش می کشیدند.

این تغییر در زندگی فردی زوج ها و روابط آن ها فرصت های جدیدی ایجاد کرده است. به همین دلیل انسان ها فرصت دارند به هویت خودشان بپردازند و خصلت هایی را در درون خود کشف کنند که در نقش سنتی خود از آن آگاه نبودند. این امر می تواند بین زن و مرد صمیمیتی به وجود آورد که در گذشته سابقه نداشته است.

البته این تغییرات چالش هایی را نیز به همراه دارد. ما باید خصلت های زنانه و مردانه خود را به نحوی ابراز کنیم که استرس ما را افزایش ندهد، بلکه موجب کاهش آن شود. ما باید یاد بگیریم همان گونه که همسر ما نیازهای جدید ما را تأمین می کند، ما نیز پاسخگوی نیازهای جدید او باشیم.

البته هنوز مردان در برخی موارد همان مردان مریخی و زنان نیز همان زنان ونوسی هستند و بسیاری از دیدگاه های کتاب اول جان گری همچنان اعتبار دارند؛ اما برای آن که بتوانیم با آزادی بیشتر هویت خودمان را آشکار کنیم، به مهارت های جدیدی در زندگی زناشویی و زندگی مشترک نیاز داریم. کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین (Beyond Mars and Venus relationship skills for today's complex world) این مهارت ها را به شما خواهد آموخت.

صرف این که زنان امروز دوشادوش مردان در محیط کار تلاش می کنند و مردان در امور خانه، از جمله تعلیم و تربیت فرزندان، نقش بیشتری بر عهده دارند، به این معنا نیست که زن و مرد برابر و یکی هستند. نقش ما به طور قطع تغییر کرده است. بیولوژی و ساختار خلقتی ما متفاوت است و از آن جا که زن و مرد متفاوت هستند، واکنش ما در مقابل تغییرات نقشی که بر عهده داشته ایم هم متفاوت است؛ اما معمولا همسر ما این تغییرات را درک نمی کند یا اشتباه تعبیر می کند. در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین، نیازهای جدید عاطفی و نیز چالش های جدید ناشی از این نیازهای عاطفی را بررسی خواهیم کرد.

این چالش ها هم به افراد مجرد مربوط می شود هم به افراد متأهل، زیرا تغییرات ایجاد شده در روابط دو طرف، بازتاب تغییراتی است که هم اکنون در درون هر یک از ما در حال وقوع است. دیدگاه های جدیدی که در این کتاب پیدا می کنیم، الزاما فقط مربوط به زندگی مشترک ما نیست، بلکه به خوشبختی ما و خوشبختی فرزندان مان نیز مربوط می شود. این دیدگاه ها به ما کمک می کنند دیگران را بهتر درک کنیم و در نتیجه همکار بهتری برای یکدیگر باشیم. لذا، چه مجرد باشیم چه متأهل، با جنس مخالف سر و کار داریم.

اگر مجرد هستید و در پی کسی می گردید تا با او ازدواج کنید، این کتاب به شما کمک می کند، اگر فرد مورد نظرتان را پیدا کردید، شریک زندگی خوبی برای او باشید؛ اگر هم مجرد هستید اما قصد ازدواج ندارید، این کتاب به شما کمک می کند نیازهای عاطفی خودتان را درک کنید و بدین وسیله بتوانید استرس و هیجانات خود را کاهش دهید و از زندگی بیشتر لذت ببرید.

دیدگاه های جدید برای روابط زناشویی و خوشبختی شما ضروری هستند. بسیاری از افراد مجرد طالب ازدواج هستند، در حالی که بسیاری از افراد متأهل در آرزوی آزادی هایی هستند که قبل از ازدواج داشتند؛ اما چه مجرد باشیم چه متأهل، زندگی امروز ما سخت تر از روزگار گذشته است. این سختی فقط به دلیل مسائل مادی نیست، بلکه به این دلیل است که می خواهیم از زندگی لذت بیشتری ببریم و چون این نیاز تأمین نمی شود، احساس یأس و ناامیدی می کنیم.

امروزه شاهد تحولی بزرگ هستیم که در روابط ما رخ داده است. تلاش برای داشتن زندگی مشترک موفق با مهارت ها و دیدگاه هایی که طی هزاران سال گذشته شکل گرفته اند، امری بیهوده است. زن و مرد برای کمک به یکدیگر به منظور داشتن زندگی زناشویی پربار، کاری سخت پیش رو دارند. بیشتر مردان هیچ الگویی برای این نوع حمایت ندارند و هر آموزه ای که دارند از پدران خود آموخته اند که ممکن است در زمان خود مهارت محسوب می شده است اما امروزه کارایی ندارند.

پدران ما با کار هر روزه برای تأمین مایحتاج خانواده خود، بیشتر انتظارات مادران ما را برآورده می کردند. زنان نیز الگویی ندارند تا بتوانند حمایتی را که امروزه نیاز دارند کسب کنند یا حمایت مورد نیاز مردان را تأمین کنند. مهارت های ارتباطی مؤثری که بتوانند خواسته های خود را مطرح کنند، در آموزش زنان دیده نشده است.

در گذشته اگر مردی می توانست مایحتاج خانواده خود را تأمین کند، نقش خود را ایفا کرده بود و همسرش درخواست دیگری از او نداشت. اگر مردی نقش خود را ایفا نمی کرد، تنها کاری که از دست همسر او برمی آمد، شکایت و نق زدن بود که به طور حتم رابطه آن ها را بهتر و نزدیک تر نمی کرد.

صفحات کتاب :
374
کنگره :
‏‫‭HQ801‏‫‭/گ4م4 1396
دیویی :
306/7
کتابشناسی ملی :
4835757
شابک :
‏‫‭978-964-236-855-6
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین