نظر شما چیست؟
کتاب صوتی در باب خلوت گزینی به بررسی بازتابی از اندیشه های میشل دو مونتین، در باب خلوت گزینی، قدرت تخیل، لذت مطالعه، اهمیت خواب و این که چرا موضوع واحدی باعث شادمان و اندوه مان می شود، می پردازد.

میشل دو مونتین (Michel De Montaigne)، یکی از سرشناس ترین اندیشمندان دوره رنسانس است، وی تاملات ذهنی با حکایات و نظریات شخصی خود را در هم آمیخته و پایه گذار مقاله نویسی مدرن شده است.

میشل اکم دو مونتین فیلسوف شکاک و اومانیست فرانسوی به سال 1533 م به دنیا آمد. میشل مونتنی به اقتضاء عصر و شرایط تاریخی ای که در آن به دنیا آمده و زیسته است چونان آئینه ای نشانگر روح شکاک سلبی نگر رنسانس تمدن اومانیستی است. برخی مورخان مونتنی را یک اومانیست غیرمعمولی (در مقایسه با نمونه ی مثالی متفکر اومانیست قرن شانزدهم) نامیده اند، زیرا او بیش از همفکران معاصر خود (و از این نظر تا حدودی شبیه اومانیست های یکصد سال قبل از خود در سپیده دم رنسانس) شکاک و نسبی انگار بود.

در تمام طول تاریخ بعضی از کتاب ها جهان را تغییر دادند و شیوه نگاه ما به خودمان و دیگران را دگرگون کردند. آن ها به مباحث، اختلافات عقاید، جنگ ها و انقلاب ها الهام بخشیده اند. آن ها زندگی های بسیاری را ساخته اند و یا تباه کرده اند. حالا نشر روزگار نو برای شما کارهای متفکران بزرگ، پیشگامان، اصلاح طلبان و طالع بینان را فراهم آورده است. ایده هایی که مدنیت را تکان داد و به ما کمک کرد تا آن چه که اکنون هستیم باشیم.

در بخشی از کتاب صوتی باب خلوت گزینی (On Solitude) می شنویم:

همان طور که اهل تتبع می گویند، تخیل قوی خالق واقعه است. من خود جزو آن گروهی هستم که به واسطه قدرت تخیل خویش را بسیار قدرتمند می پندارند. همگان از قوه تخیل برخوردارند، اما تنها برخی از آن بهره کافی را می برند. تخیل تاثیر عمیقی بر من برجای می گذارد. اگر این عامل را از مهارتم بگیرند، دیگری چیزی از آن باقی نمی ماند. من تقریبا در میان مردمی سالم و بشاش زندگی می کنم؛ دیدن مردمی که زجر می کشند، در من ایجاد رنج جسمی می نماید و اغلب ذهنم از احساس شخص ثالث باز می ماند. سرفه مدام شخص دیگری باعث تحریک ریه و گلویم می شود.

هنگامی که ناچار به معاینه بیماری می شوم، ناخودآگاه بیشتر به موارد مهم توجه می نمایم تا نشانه هایی که احساس می کنم از اهمیت یا ارتباط ضعیف تری برخوردار هستند. هنگامی که به یک بیماری می اندیشم، بر روی آن تمرکز کرده و با تمام وجود محو آن می شوم. به نظرم چیز غریبی نیست که تخیل باعث ایجاد تب یا مرگ در افرادی بشود که اجازه فعالیت آزادانه بدان دهند یا آن را تقویت نمایند.

در عصر و دوره معاصرمان سیمون توماس پزشک شهیری بود. به یاد دارم که یک روز به طور اتفاقی او را در خانه پیرمرد ثروتمندی که مبتلا به مرض سل بود، ملاقات کردم؛ هنگامی که او از راه های درمان بیمارش با وی سخن می گفت، عنوان کرد که یکی از این راه ها ایجاد فرصتی برای من جهت لذت بردن از هم صحبتی با بیمار است. زیرا اینگونه بیمار می توانست چشمانش را بر سیمای جوانم بدوزد و افکارش را چون جریانی نیرومند به درون شخصیت تازه شکل گرفته ام جاری نمایند؛ شاید با در آمیختن احساساتش با گل شباب من شرایطش رو به بهبود برود؛ هر چند فراموش کرد اضافه نمایند که ممکن است شرایط من بدتر شود.
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
129
کنگره :
BJ۱۵۸۱/۲‏‫‭/م۸۵خ۸ ۱۳۹۴
دیویی :
۲۹۹/۷۹۲
کتابشناسی ملی :
3129785
شابک :
978-600-6867-49-6‬‬

کتاب های مشابه در باب خلوت گزینی