کتاب با دعای ندبه در پگاه جمعه pdf

نقد و بررسی اشکالات سندی و محتوایی دعای ندبه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟
چرا دعای ندبه در اعیاد چهارگانه خوانده می شود؟
مستحب است که دعای ندبه در چهار عید بزرگ: جمعه، غدیر، عید فطر و عید قربان خوانده شود. دلیل اختصاص این دعا به اعیاد چهارگانه بیان امام، علیه السلام است و شاید یکی از حکمتهای اختصاص آن به این چهار روز این باشد که این چهار روز بزرگترین اعیاد اسلامی در طول سال هستند و بر اساس روایات، در هر روز عیدی غم و اندوه خاندان عصمت و طهارت تجدید می شود. چنانکه امام باقر (ع) می فرمایند:
«هیچ روز عیدی برای مسلمانان نیست، نه عید فطری، و نه عید قربانی، جز اینکه غم و اندوه آل محمد، صلی الله علی و آله، در آن تجدید می شود.»

راوی از علت آن جویا شد، فرمود: زیرا می بینند که حق آنها در دست دیگران است.
امام سجاد (ع)، در اشعاری که به آن حضرت نسبت داده شده، در این رابطه می فرمایند: «این مردم در ایام عید به جهت فرا رسیدن اعیادشان شادی می کنند، ولی ما خاندان اعیادمان روزهای سوگواری مان است.

در میان اعیاد چهارگانه روز جمعه جایگاه خاصی دارد؛ زیرا این اختصاص به حضرت بقیة الله دارد و ظهور حضرت در این روز واقع خواهد شد.

در گزارش «علی بن فاضل» از جزیره ی خضرا آمده است که فرماندهان لشکری و کشوری مستقر در جزیره ی خضرا روزهای جمعه وسط هر ماه، اسلحه ی خود را حمایل کرده برمرکب های خود سوار شده بیرون می آیند و فرج صاحب الامر (ع) را انتظار می کشند.


«با دعای ندبه در پگاه جمعه» تفسیری از دعای ندبه نیست؛ بلکه بررسی سندها و شبهات راجع به این دعای گرانقدر است. در این کتاب، نظر علمای بزرگی چون سید بن طاووس، علامه مجلسی، محدث نوری و محدث قمی درباره ی سند و راوی این دعا آورده شده و شبهات مختلفی پاسخ داده شده است.
صفحات کتاب :
192
کنگره :
BP۲۶۹/۷۰۴۲۲‏‫‬‭م۹ ۱۳۸۷
دیویی :
۲۹۷/۷۷۴
کتابشناسی ملی :
1275851
شابک :
978-964-6968-16-5
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه با دعای ندبه در پگاه جمعه