نظر شما چیست؟
کتاب صوتی برای سخنرانی نیامده ام مجموعه ای از سخنرانی های گابریل گارسیا مارکز در شرایط و مناسبت های مختلف است که قبل از هر سخنرانی توضیح مختصری درباره ی آن داده و بیان کرده این امر کجا و کی و به چه مناسبتی رخ می دهد.

کتاب برای سخنرانی نیامده ام (Non sono venuto a fare discorsi) طبعا تمام دوران زندگی گابریل گارسیا مارکز را دربردارد؛ از مقاله اول که در سال 1944 برای خداحافظی از هم شاگردی ها در شهر زیپاکیرا بیان شده است تا نطق آخر در آکادمی زبان و برای شاه اسپانیا در سال 2007.

اکثر سخنرانی ها کوتاه اند و در حقیقت مارکز علاقه ای به سخنرانی نداشته است. اسم کتاب هم جمله ای است که در یکی از همین سخنرانی ها گفته شده است.

بهمن فرزانه مترجم و گردآورنده اثر در مقدمه می گوید: برای فراهم کردن کتاب فعلی سعادت داشته ام با خود نویسنده بازو به بازو همکاری کنم. تنها تغییرات، خط زدن بعضی از دستخط ها و تصمیم او در مورد عوض کردن بعضی از عنوان ها بوده است. مثل مقاله ای که در مراسم دریافت جایزه «رومولو گایگوس» نوشته بود و در این جا عنوان آن را «برای شما» گذاشته است. مرور کردن این یادداشت ها که آن ها را به سختی پیدا کرده ایم، به گفته گابریل گارسیا مارکز «مشکل ترین عملیات بشری» بوده اند.

با این حال او با این یادداشت های فراموش شده آشتی کرده و تأکید می کند:«با خواندن مجدد این یادداشت ها متوجه می شوم تا چه حد عوض شده و رفته رفته چگونه به یک نویسنده تبدیل شده ام.» در این یادداشت ها نه تنها عناصری را می یابیم که هسته مرکزی ادبیات او بوده اند، بلکه زندگی او را عمیق تر درک می کنیم.

مارکز (Gabriel José García Márquez) از جمله ی نویسندگانی است که در ایران بسیار مشهور است. او رمان نویس، نویسنده، روزنامه نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود که بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می کرد.

گابریل گارسیا مارکز در طول حیات خود به شهرتی بی بدیل در سراسر جهان دست یافت که قسمت اعظم آن را مدیون خلق کتاب صد سال تنهایی است. بسیاری از صاحب نظران این کتاب را شاهکار مارکز و همچنین دنیای ادبیات می دانند. فروش بی نظیر این اثر در تمام کشورها گواه این مطلب است. مارکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1982 را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ 1967 می شناسند که یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان است.

بسیاری از آثار گابریل گارسیا مارکز به فارسی ترجمه شده و در ایران با اقبال عمومی مواجه شده اند، از جمله: صد سال تنهایی، پاییز پدر سالار، عشق سال های وبا، گزارش یک آدم ربایی، خاطرات دلبرکان غمگین من، ژنرال در هزارتوی خود و قدیس هستند.

در قسمتی از کتاب صوتی برای سخنرانی نیامده ام می شنویم:

«شاید هم پاهای بزرگی چیزی است که زن ها را جالب تر نشان می دهد. پاهای کوچک آن طور که در قیدم الهام بخش شعرا و خیاط ها بوده دیگر از مد افتاده است.»
سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
145
کنگره :
PQ۸۱۸۰/۲۸‭‬ ‭/‮الف‬۴ی۴۶۲‏‫‭ ۱۳۹۰
دیویی :
۸۶۳/۶۴‬
کتابشناسی ملی :
2410292
شابک :
978-964-380-789-4‬

کتاب های مشابه برای سخنرانی نیامده ام