نظر شما چیست؟
جرالدین بروکس پس از انتشار کتاب تحسین برانگیزش، «سال های شگفتی» که پر از شور هیجان و ترسیم جزئیات دقیق بود، در کتاب «مارچ» استعداد خود را در واکاوی ویرانی ها و چالش های اخلاقی دوران جنگ داخلی امریکا از منظر آقای «مارچ»، شوهر غایب داستان «زنان کوچک» لوئیزا می الکات، به کار گرفته است.

در داستان زنان کوچک که از یک کریسمس غمگنانه در خانه مارچ آغاز می شود، پدر خانواده حضور ندارد، چون به عنوان کشیش لشگر عازم جبهه شده است اما در بخش های پایانی داستان، تلگرامی به دست مادر خانواده مبنی بر بستری بودن همسرش در بیمارستان می رسد و مادر مدتی به بالین پدر می رود. بحران ایجاد شده زمانی تمام می شود که آقای مارچ به صورت غیرمنتظره ای در عید سال نو وارد خانه می شود و بدین ترتیب، رمان الکات با این دیدار مجدد به پایان می رسد. اما آقای مارچ کجاست؟ چرا خبری از او نداریم؟ بروکس در رمانش برای شما از شخصیت آقای مارچ و اوضاعش در جنگ می گوید.

آقای «مارچِ» بروکس، شخصیتی حساس و دچار بحران های درونی است که در یکی از سیاه ترین دوره های تاریخ امریکا (جنگ داخلی)، به دنبال آن است تا میان انجام وظایف خود در جبهه و انجام وظایفش در قبال خانواده خود، توازنی ایجاد کند.

مارچ که هنگام ورود به ارتش مردی ایده آلیست بوده و به خاطر آرمان هایش می جنگیده، در میانه جنگ دچار دودلی و تردید می شود و مرز میان حق و باطل را بسیار مبهم می یابد، او در ادامه راه خود مامور می شود تا به برده های آزاد شده به دست شمالی ها تعلیم نظامی دهد غافل از این که به مکانی پرحادثه پاگذاشته که او را تا سرحد مرگ می کشاند.

شخصیت آقای مارچ در این کتاب مردی تصویر شده که با وجدان، پر از عشق به همنوع و خانواده دوست است. او حتی سختی های جنگ را برای همسرش نمی نویسد و در نامه نگاری با او بیشتر از زیبایی ها حرف می زند و در نهایت خانواده در این اثر هم همچون اثر الکات، پررنگ تر از هر امری رخ می نماید:

«آیا به یاد داری صفحات آغازین و پایانی کتاب هایی با کاغذهای ابروباد را که در عصرهای پاییزیِ آکنده از خش خش برگ ها همچون همین روزها برایت می خواندم؟ اگر به یاد داری، پس عزیزترینم، تو می توانی آسمان را آن گونه که من امشب می بینم مشاهده کنی چرا که رنگ ها در آسمان درست همانند آن وفور شادی به چرخش در آمده اند.»

بروکس در این داستان تاثیرگذار و انسانی، برای ساختن و پرداختن شخصیت آقای مارچ از زندگی نامه و دفترهای خاطرات پدر لولیزا می الکات، نویسنده داستان زنان کوچک و نامه های او به خانواده اش استفاده کرده و الهام گرفته است؛ حتی گاهی عین کلمات برانسون الکات را در رمانش آورده است.
صفحات کتاب :
360
کنگره :
‏‫‬‭PR۹۶۱۹/۳‏‫‬‭/ب۴م۲ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‭۸۲۳/۹۱۴
کتابشناسی ملی :
4880054
شابک :
978-600-7683-96-5
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه مارچ