نظر شما چیست؟

معرفی کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش 

کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش نوشته ای در حوزه ی تاریخ مدرن ایران، علوم سیاسی و مطالعات جنسیتی است. در این کتاب مخاطب تغییر موضوع جنسیت و تمایلات جنسی همپای مدرنیته در ایران را می خواند. نویسنده، در تحقیقات خود به ردیابی آثار و بقایای به جا مانده از دوره ی قاجار می پردازد تا بلکه نشانی از جنسیت و امر جنسی پیدا کند. به همین منظور او علاوه برسفرنامه، رمان و شعر دوران قاجار، نقاشی ها، پارچه نوشته ها و تصاویر ضرب شده بر روی سکه ها را نیز بررسی می کند. کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش به چگونگی تحول مفاهیم کلاسیک و تاثیر آن در مدرن شدن جامعه ی ایران در دوره ی قاجار، نیز می پردازد.

«افسانه نجم آبادی» استاد دانشگاه هاروارد و پژوهشگر در حوزه مطالعات زنان، جنسیت و تاریخ است. او در جایی از مقدمه ی کتاب درباره ی علت انجام این پژوهش نوشته: «سال ها پیش در گرماگرم بحثی با مورخی که درباره ی تاریخ قاجار مطالعه می کرد، در جواب او که از محال بودن تحقیقات در زمینه ی زنان قاجاری به دلیل کمبود منابع تاریخی و کمبود اسناد قابل اعتماد درباره زنان آن دوره اظهار تاسف می کرد گفتم: اما ما اگر جنسیت را به صورت تحلیلی مطالعه کنیم، از منابع مربوط به مردان، درباره زنان هم می توان استفاده کرد.»

این حرف بداهه ظاهرا کلیدی در ذهن او برای پژوهشی بود که بر روال پژوهش های عادی درباره زنان استوار نبود. این کتاب در قدم اول به زبان انگلیسی منتشر شد و سال ها بعد به کوشش «آتنا کامل و ایمان واقف» ترجمه، و در ایران به چاپ رسید.

کتابشناسی ملی :
4648370
شابک :
978-600-7683-65-1
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
230
کنگره :
‏‫‬‭HQ1735/2‏‫‬‮‭‏‫‬‭/ن3ز9 1396
دیویی :
305/420955

کتاب های مشابه زنان سیبیلو و مردان بی ریش