نظر شما چیست؟
علی باقری دولت آبادی و محسن شفیعی سیف آبادی در کتاب مشترک خود «از هاشمی تا روحانی» سیاست خارجی ایران را از زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی تا دولت یازدهم و دوازدهم یعنی دوره های ریاست جمهوری حسن روحانی بررسی کرده است.

سیاست خارجی یک استراتژی یا رشته ای از اعمال از پیش طرح ریزی شدهٔ تصمیم گیرندگان حکومتی است که مقصود آن دستیابی به اهدافی معیّن، در چهارچوب منافع ملی و در محیط بین المللی است. به عبارتی می توان گفت سیاست خارجی که شامل تعیین و اجرای سلسله ای از اهداف و منافع ملی است، در صحنهٔ بین المللی از سوی دولت ها انجام می پذیرد اما این سیاست در در خلأ شکل نمی گیرد، بلکه عوامل و متغیرهای بی شماری در شکل گیری آن دخیل هستند؛ به گونه ای که سیاست خارجی متغیری وابسته به متغیرهای مستقل مادی و غیرمادی فراوانی است.

شکل، اندازه و وسعت سرزمین، جمعیت، موقعیت جغرافیایی، منابع معدنی و کشاورزی، میزان صنعتی شدن، ویژگی ها و ارزش های ملی، فرهنگ سیاسی، ایدئولوژی و مذهب، باورها، شامل آداب و رسوم، سنت ها، مذهب و دین، زبان و...

هر یک از این منابع و متغیرها در عرصهٔ ملی در تعیین هستی شناسی، جهان بینی و نوع نگاه و برداشت مردم و در پی آن سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان آن و همچنین، در تعیین اهداف و اولویت های سیاست خارجی و تعامل یا تقابل با دیگران و تعیین دوست و دشمن نقش و تأثیر قاطعی دارند.

نویسندگان در این اثر کوشیده اند تا عواملی را که سیاست خارجی ایران را در برهه زمانی یادشده تحت تاثیر قرار داده و ان را شکل داده اند از جنبه های گوناگون بررسی و تجزیه و تحلیل کنند.
صفحات کتاب :
358
کنگره :
DSR1650‏‫‭/ب2‮الف‬4 1395
دیویی :
955/0844
کتابشناسی ملی :
4264588
شابک :
978-600-7212-42-4
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه از هاشمی تا روحانی