× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
1 / 3

دانش و یادگیری

مبانی نظری ارتباط گرایی

موضوعات


خرید کتاب دانش و یادگیری

نوع محصول: کتاب‌الکترونیکی
حجم دانلود: 6.2 مگا بایت
صفحات کتاب : 240
7,000 تومان
افزودن به سبد خرید

خلاصه اثر

برای اولین بار در سال 1385 با نظریۀ یادگیری ارتباط گرایی و اندیشه های جورج زیمنس در باب دانش و یادگیری آشنا شدم. نوگرایی، ساختارشکنی و نیز نیاز جوامع امروزی - و به طور ویژه نظام های آموزشی - به این گونه نظریه پردازی ها، نگارنده این سطور را برآن داشت تا رسالۀ دکتری خود را در دانشگاه تربیت مدرس به ارتباط گرایی و دانش ارتباطی اختصاص دهد. حاصل این علاقمندی و پژوهش، علاوه بر چندین مقالۀ علمی-پژوهشی، تألیف یک کتاب با عنوان "نظریه و عمل رسانه های آموزشی در عصر دیجیتال" است که از سوی انتشارات سمت به چاپ رسیده است (1391).

زیمنس استاد پرکار دانشگاه منیتوبای کاناداست که ایده ها و نظریه های او در بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی دنیا مورد توجه قرار گرفته است. او علاوه بر نظریۀ ارتباط گرایی، دارای آثار متعددی در زمینۀ فناوری های یادگیری، زیست بوم یادگیری، شبکه های یادگیری، و به طور خلاصه آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال است. کتاب پیش رو یکی از کتاب های مهم و معروف او در باب دانش و یادگیری است. ان شا الله که این کتاب بتواند برای علاقمندان به یادگیری و آموزش مفید واقع شود. در انتها لازم می دانم که دربارۀ شیوه سازماندهی محتوای کتاب دو نکته را یادآور شوم:

چرا جامعه ما همانند گذشته است؟ مدارس، دولت، نهادهای مذهبی و رسانه های ما اگرچه پیچیده تر شده اند، اما همان ساختار و شکل کلی خود را حفظ کرده اند. ساختار امروزی کلاس درس، بدون احتساب رایانه یا فراتاب (پروژکتور) آل.سی.دی، تقریباً همانی است که قبلاً بود- معلم جلوی کلاس می ایستد و دانش آموزان در ردیف هایی در مقابل او می نشینند. فرایندهای تجاری ما نیز مبتنی بر نظریه ها و دیدگاه های یک قرن قبل است (با برخی اصلاحات دوره ای که از جانب متفکرانی چون دراکر (2) ارائه می شود). در اصل ما هویت فیزیکی خود را به فضاها و ساختارهای برخط وارد کرده ایم (بدون آنکه آن را تبدیل کنیم).

هدف این کتاب به چالش کشاندن [مفهوم] دانش است؛ نمی خواهد تعریفی از آن به دست دهد، بلکه می خواهد راهی پدید آورد برای دیدن گرایش هایی که امروزه در جهان به وجود می آیند. به خاطر تغییراتی که در زمینه و ویژگی های دانش رخ داده است، تعاریف سنتی دیگر جوابگو نخواهند بود. زبان، معانی متفاوتی را برای افراد مختلف ارائه می کند. معنایی که از تعریفی واحد پدید می آید نمی تواند نماینده کل دانش باشد.

برچسب ها

مشخصات

نوع اثر : کتاب

صفحات کتاب : 240

کنگره : ‏‫‭‭AZ۱۰۱‏‫‭/س۹۶د۲ ۱۳۹۲

دیویی : ‏‫‭۰۰۱/۲

کتابشناسی ملی : 3206268

شابک : 978-600-309-043-9

سال نشر : 1392

فهرست

مقدمه
بخش اول: تبیینی ازدیدگاه های نظری دربارۀ دانش و یادگیری
دگرگونی ...
چه چیزی باعث شده است دانش، از فضاهای ایمن و مطمئن نسل های گذشته دور شود؟
تأثیر آزاد گذاشتن دانش چیست؟
هزارچهره تبیین دانش
منابع موثق دانش کدام اند؟
آیا یک گروه می تواند به اندازه یک متخصص اثربخش باشد؟
یادگیری
در رابطه با دانستن
چرا به دنبال دانش هستیم
آیا خوش اقبالی مفقود شده است؟
بازی های زمینه
قدرت چه طور؟
ستمدیدگان جدید چه کسانی هستند؟
بخش دوم: تغییرات و استلزامات حرکت به سوی کاربرد
یک جای کار می لنگد ...محیط های تغییریافتۀ دانش
چرخۀ تغییر
ارتقاء فرد
ارتباط- جهان یکی شده است
بی واسطگی
بازکردن و بسته بندی مجدد
کانال سلطان است.
چه اثری دارد؟
اجتماعی شدن
جهان های مه آلود
تغییر ویژگیها و جریان دانش
فراوانی
بازترکیب
ارتباط با قطعیت
سرعت رشد
بازنمایی
جریان
فضاها و ساختارهای دانش
سازمان ها چگونه می توانند زیست بوم ها را اقتباس کنند ؟
تمرکززدایی از دانش
توانمندی
عواطف و آفرینندگ
دانشمند در مقابل هنرمند
استلزامات...تأثیر ساختاری فضایی
طراحی
یادگیری غیر رسمی مهمتر از آن است که به دست تصادف سپرده شود.
بازتاب دانش
اجرا
تغییر بر تغییر فشار می آورد.
حوزه 1: تحلیل و اعتباربخشی
حوزه 2: طراحی شبکه و زیست بوم
حوزه 3: چرخۀ انطباق یابنده یادگیری و دانش
حوزه 4: بررسی و ارزشیابی
حوزه 5: عوامل اثرگذار
تداوم گفتگو
طلوع فردا شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟
فهرست جدول ها و شکل ها
منابع

محصولات مشابه

بیشتر

نظرات