کتاب پایش تغییرات کاربری نواحی ساحلی با استفاده از تصاویر چند زمانه سنجش از دور pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
کتاب پایش تغییرات کاربری نواحی ساحلی با استفاده از تصاویر چند زمانه سنجش از دور، تأثیر پیشروی و پسروی خلیج گرگان بر روی تغییر کاربری اراضی اطراف را با استفاده از تصاویر چند زمانه سنجش از دور مدل سازی و برآورد می کند.

چهره ی کاربری اراضی ساحلی به دلیل پسروی و پیشروی پهنه های آبی همواره دستخوش تغییر می باشد. این تغییر کاربری های ساحلی ضرورت پایش مستمر آن ها را طی بازه های زمانی معین به منظور مدیریت کارآمد منابع ساحلی مطرح می کند.

برای این منظور در این کتاب ابتدا دو تصویر ماهواره ای Landsat 5 و Sentinel 2 برداشت شده به ترتیب در سال های 1992 و 2017 دریافت و پس از آماده سازی و اعمال پیش پردازش های لازم، بیشترین شباهت طبقه بندی و کاربری های اراضی گستره مطالعاتی استخراج شده اند.

مقادیر دقت کلی 0.94 و ضریب کاپا 0.92 بیانگر دقت مناسب نقشه های کاربری اراضی برآورد شده در این تحقیق است. تصاویر طبقه بندی شده به همراه نقشه های توپوگرافی و شبکه ی معابر، گستره ی مطالعاتی به عنوان ورودی های مدل ساز تغییرات اراضی به منظور آشکارسازی تغییرات کاربری ها طی یک بازه ی زمانی 25 ساله را فراهم آوردند.

نتایج مطالعه نشان داد که پهنه ی آبی خلیج گرگان با پسروی سطح آبی 150 کیلومتر مربعی روبرو بوده است که این کاهش سطح منجر به افزایش مساحت اراضی ساحلی و بایر شده است. همچنین پهنه های اراضی زراعی، باغی و مرتعی طی دوره ی زمانی مطالعه شده با کاهش معنی دار سطح مواجه بوده اند. یافته های این پژوهش می تواند برنامه ریزان منطقه ای و مدیران محیطی را در مدیریت کلان منابع ارزشمند خلیج گرگان یاری دهد.

در بخشی از کتاب پایش تغییرات کاربری نواحی ساحلی با استفاده از تصاویر چند زمانه سنجش از دور می خوانیم:

خلیج گرگان در بخش جنوب شرقی دریای مازندان و در استان گلستان واقع شده و در واقع به علت رشد زبانه دراز و باریک میانکاله در منطقه به وجود آمده است. به علت مجاورت سواحل شبه جزیره میانکاله با دریا و ارتباط این سواحل با امواج و با توجه به تغییرات تراز سطح آب دریا در چند سال گذشته، این سواحل در معرض تغییراتی از نظر مورفولوژی قرار گرفته اند (رحیمی پور و افشار، 1384). تغییرات سطح تراز آب دریای خزر در نواحی ساحلی این خلیج به مرور زمان، منجر به تغییراتی در کاربری و الگوی استفاده از اراضی این نواحی و حتی حوزه های مجاور شده است.

وسعت خلیج گرگان حدود 400 کیلومتر مربع است. خلیج گرگان کم عمق است به طوری که با در نظر گرفتن بالا آمادگی آب، حداکثر عمق آن به 4 متر می رسد. اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار گرفته است. لذا می توان گفت که شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان دو محیط زیستی و جغرافیایی جدایی ناپذیرند.

اگر چه خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله به صورت یک محدوده زیستی حفاظت شده درآمده ولی وجود صید بی رویه و بی موقع، افزایش واردات فضولات صنعتی، دامداری و کشاورزی از یک سو و اهمیت زیست محیطی خلیج گرگان و لزوم بهره برداری بیشتر از منابع غذایی برای جمعیت فزاینده ی کشور از سوی دیگر از جمله مسائلی است که لزوم توجه بیش تر و انجام پژوهش های فراوان تری در خصوصیات خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله را توجیه کند.
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
116
کنگره :
‏‫‬‮‭HD۸۶۰/۲‭‬‭‬‭ /ی۶۳‏‫‬‮‭ت۷ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۳۳/۳۳۰۹۵۵
کتابشناسی ملی :
5471057
شابک :
‏‫‭978-600-459-470-7‬

کتاب های مشابه پایش تغییرات کاربری نواحی ساحلی با استفاده از تصاویر چند زمانه سنجش از دور