امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟
کتاب پذیرفتن واقعیت اثر فیلیپ مک گرا و ترجمه افشین ابراهیمی، با طرح درس، مثال، شوخی و تمرین، یاد می دهد خودمان را گول نزنیم و واقعیت را بپذیریم، این کتاب آموزش می دهد برای حل مشکلات زندگی لازم است کارهایی را انجام بدهیم و با طفره رفتن و بهانه آوردن، مشکلی حل نمی شود.

بخشی از کتاب بر بهبود روابط (به خصوص روابط زناشویی) متمرکز شده و با توجه به تنوع موضوعات مطرح شده، پذیرفتن واقعیت را می توان به طور کلی کتابی دربارهٔ راه رسیدن به موفقیت دانست. از بین خصوصیات بارز دکتر فیلیپ مک گرا که در تک تک کتاب هایش دیده می شود، صراحت و شوخ طبعی برجسته تر به نظر می رسند. او حرف ها و نظریاتش را بدون هیچ ملاحظه ای بیان می کند و ترسی از مخالفت با نظر عامهٔ یا اصول علم روان شناسی ندارد. مک گرا اعتقاد دارد که باید مشکل را حل کرد و به نتیجه رسید و در این راه، جایی برای ترس و ملاحظه کاری وجود ندارد.

هرچند که این ویژگی ها در تمام کتاب های او دیده می شود، اوج آن ها را در کتاب پذیرفتن واقعیت می بینیم. علت این است که از بین آثار مک گرا، پذیرفتن واقعیت تنها عنوانی است که به صورت کتاب نوشته نشده بلکه در قالب کتاب صوتی منتشر شده که شامل تعلیمات او در یک کارگاه آموزشی است.

او خطاب به صدها شرکت کنندهٔ این کارگاه صحبت می کند، از آن ها می پرسد، جواب می گیرد و می خواهد بعضی تمرین ها را همان موقع انجام بدهند. شفاهی بودن پیام و ارتباط رودررو با مخاطب باعث شده صراحت و شوخ طبعی مک گرا به حدی برسد که در هیچ کدام از کتاب های دیگر او دیده نمی شود. ضمن این که لحن و گفتار او هم به تناسب این موضوع بسیار ساده تر و محاوره ای تر از کتاب های دیگرش است.

دکتر فیل کتاب پذیرفتن واقعیت (Getting real: Lessons in life, marriage and family‭‬) را به عنوان مکملی بر کتاب های قبلی اش (به خصوص راهکارهای زندگی) عرضه کرده تا مباحث آن کتاب ها را ادامه بدهد، ابهام ها را رفع، و راه هایی عملی را هم توصیه کند. امید است رویکرد عملی دکتر فیل در این کتاب به شما کمک کند واقعیت را بپذیرید و گام هایی مؤثر به سوی کامیابی بردارید.

دکتر فیلیپ مک گرا (Phillip C McGraw) که بیشتر با نام دکتر فیل شهرت دارد، یکی از چهره های تأثیرگذار یک دههٔ اخیر در زمینهٔ رشد و موفقیت شخصی است. حضور مکرر و مداوم او در برنامهٔ تلویزیونی اپرا، نوشتن ده عنوان کتاب موفق و پرفروش و استقبال فوق العاده از برنامهٔ تلویزیونی خود او (با نام دکتر فیل)، نشان دهندهٔ جایگاه و تأثیرگذاری او نزد مخاطبان فراوان است.

فیلیپ مک گرا در سال ۱۹۷۵ در رشتهٔ روان شناسی از دانشگاه فارغ التحصیل شد. یک سال بعد در همین رشته مدرک کارشناسی ارشد گرفت و در سال ۱۹۷۹ به اخذ مدرک دکترا نائل شد. مک گرا از آن زمان تا سال ۱۹۸۳، در کنار پدرش مطب داشت و به روان کاوی می پرداخت.

او در سال ۱۹۹۰ به همراه یک وکیل شرکتی تأسیس کرد تا در زمینهٔ بررسی سلامت روانی افراد در پرونده های حقوقی مشاوره دهند. وقتی اُپرا وینفری در سال ۱۹۹۵ به دادگاه کشانده و درنهایت در سال ۱۹۹۸ تبرئه شد، دکتر فیل نقش مهمی در تدوین لوایح و دفاعیات او داشت. آشنایی اپرا با او به دعوت برای حضور در برنامهٔ تلویزیونی اُپرا منجر شد و استقبال از این برنامه به قدری زیاد بود که حضور دکتر فیل در این برنامه به صورت مداوم و هفتگی در آمد.

فیل مک گرا یک سال بعد اولین کتابش را با عنوان راهکارهای زندگی منتشر کرد که بسیار پرفروش شد. کتاب های بعدی او با عنوان نجات رابطه، پذیرش واقعیت، راه حل نهایی وزن، اول خانواده و... همه با استقبال و موفقیت فراوان همراه شدند و اغلب آن ها شامل جلدهای تکمیلی در قالب دفتر تمرین هستند.

مک گرا از سال ۲۰۰۲ یک برنامهٔ تلویزیونی به نام دکتر فیل را اجرا می کند که بسیار موفق بوده و تولید و پخش آن همچنان ادامه دارد. این برنامه جایگاه و شهرت او را بسیار ارتقا داد، به طوری که مجلهٔ فوربز در فهرست مشاهیر سال ۲۰۰۹، فیل مک گرا را در جایگاه دوازدهم قرار داد.

دکتر فیل با وجود تحصیل در رشتهٔ روان شناسی، بسیاری از اصول و توصیه های این علم را زیر سؤال برده و بی تأثیر می داند. در مقابل، بسیاری از روان شناسان هم با توصیه های او مخالف هستند و آن ها را ساده سازی بیش از حد یا حتی در مواردی بی تأثیر می خوانند. آموزه ها و توصیه های دکتر فیل به جای تمرکز بر ریشه یابی مشکلات، بر پیدا کردن راه حل و رفع آن ها متمرکز می شود.

در بخشی از کتاب پذیرفتن واقعیت می خوانید:

ما هر روز تصمیم می گیریم. می گوییم برای ناهار این را خواهم خورد، به آن جا خواهم رفت، این کار را خواهم کرد و... این ها تصمیم های عادی هستند. اما تصمیم های عمری هم داریم که در سطح مغز گرفته نمی شوند؛ بلکه درسطح دل گرفته می شوند. این ها تصمیم های تعیین کننده هستند. چیزهایی هستند که تعیین می کنند که هستید و چه هستید. پیش تر هم از این تصمیم ها گرفته اید. فقط نمی دانستید یا فقط این اسم را روی آن ها نگذاشته بودید. اما از این تصمیم های عمری گرفته اید. آن ها تعیین کرده اند همینی باشید که هستید.
صفحات کتاب :
152
کنگره :
‏‫‬‭BF637‭‬ /ر2‏‫‬‭م65 1390
دیویی :
‏‫‬‭158/1
کتابشناسی ملی :
2434528
شابک :
‭978-964-236-346-9
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه پذیرفتن واقعیت