خلاصه کتاب سرمایه گذار هوشمند

اصول سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش ذاتی

امتیاز
5 / 4.3
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,800
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سرمایه گذار هوشمند

در کتاب سرمایه گذار هوشمند: اصول سرمایه گذاری بر اساس ارزش ذاتی نوشته بنجامین گراهام، می آموزید که خرید و فروش سهام نه تنها بر پایه شانس و اقبال نیست، بلکه نیاز به صبر و دانش خوبی از بازار دارد.

در واقع شما نیازی به تحلیل های بسیار و بازی با ارقام های سنگین هم ندارید، فقط باید اصولی را بدانید که بر اساس آن ها بتوانید بالاترین سود را از سهام هایتان ببرید. سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار می تواند زندگی مالی خوبی برای شما بسازد، اما به شرط آنکه بدانید چطور باید سرمایه گذاری کنید. وارن بافت میکروکتاب سرمایه گذار هوشمند (The Intelligent Investor) را بهترین میکروکتاب برای سرمایه گذاری می داند و از میکروکتاب های مرجع و بسیار مهم در بازار بورس و سرمایه گذاری شناخته می شود.

یک سرمایه گذار باهوش و زیرک در فرآیند سرمایه گذاری هایش بسیار با دقت عمل می کند. هر چه اصولی که برای سرمایه گذاری استفاده می کنید عقلانی تر باشد، استراتژی سرمایه گذاری تان به نتایج بهتری منجر می شود. اگر قصد دارید با سرمایه گذاری در بازار بورس یا سایر اوراق بهادار به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید، باید فعالیت هایتان را بر اساس اصول عقلانی و درست کسب وکار ساماندهی کنید.

اصول اساسی در سرمایه گذاری هوشمندانه شامل موارد زیر است که باید به یاد داشته باشید:

1. کسب وکاری را که در آن سرمایه گذاری می کنید به خوبی بشناسید.

2. بدانید چه کسی کسب وکار را اداره می کند.

3. برای کسب درآمد در بلندمدت سرمایه گذاری کنید و خرید و فروش های سریع انجام ندهید.

4. به عقلانیت خودتان اعتماد داشته باشید.

5. سرمایه گذاری ها را با توجه به ارزش ذاتی شان انتخاب کنید، نه براساس محبوبیت شان.

6. همیشه با یک حاشیه امنیت سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری موفق، بستگی زیادی به تکنیک ها و معیارهایی که یاد گرفته اید دارد، نه قدرت ذهنی تان. در سال 1900 هیچ کس نمی توانست حدس بزند که تا 50 سال آینده چه اتفاقاتی در جهان رخ خواهد داد. با وجود این همه تغییر و تحولات و خساراتی که به بار آمد که مانند یک زلزله غیرقابل پیش بینی بود، همچنان می توان گفت که پیروی از اصول درست سرمایه گذاری می توانست به نتایج مطلوبی منجر شود. از این به بعد هم باید با این پیش فرض جلو برویم که این اصول همچنان می توانند به خوبی عمل کنند.

بنجامین گراهام (Benjamin Graham)، به عنوان پدر سرمایه گذاری ارزشی شناخته می شود. او یکی از معروف ترین فعالین بورس در دهه 60 میلادی بود که توانست نام خودش را به عنوان یک کارگزار حرفه ای برای همیشه در وال استریت ثبت کند. بنجامین کودکی سختی را در فقر گذراند اما توانست در سن 25 سالگی بیش از 500 هزار دلار درآمد ماهیانه داشته باشد. بنجامین از روش های و فرمول های مخصوص به خودش استفاده می کرد که بعدها با عنوان نظریه گراهام به شهرت زیادی رسید و افراد موفق بسیاری در وال استریت از آن استفاده کردند، به طور مثال وارن بافت یکی از ثروتمندان دنیا، تمام سرمایه گذاری های بورسی اش را بر اساس روش گراهام انجام می دهد.

گزیده کتاب سرمایه گذار هوشمند

هنگام سرمایه گذاری حاشیه امنی که ایجاد می کنید به قیمت خرید سهام با کمترین خطر ممکن بستگی دارد. معمولا این قیمت کمتر از ارزش ذاتی شرکت است، چرا که باید تاثیر اتفاقات پیش بینی نشده را هم در نظر بگیرید. همیشه برای قیمتی که حاضرید برای خرید سهام یک شرکت پرداخت کنید یک حاشیه امنیت در نظر بگیرید و سپس سرمایه تان را در حداقل 20 شرکت مختلف پخش کنید تا در طولانی مدت به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید.

در افسانه های قدیمی انسان های خردمند تاریخچه امور فناپذیر را در یک عبارت کوتاه خلاصه کرده اند «این نیز بگذرد». اگر بخواهیم به همین روش راز یک سرمایه گذاری عاقلانه و باهوش را در 3 کلمه خلاصه کنیم به این شعار می رسیم: «امنیت در سود». تهدید در همه سیاست هایی که برای سرمایه گذاری اتخاذ می شود وجود دارد. همه سرمایه گذارهای حرفه ای می دانند که امنیت در سود، یک مفهوم کاملا ضروری در انتخاب سهام و اوراق بهاردار است.

برای اوراق بهادار امنیت در سود عبارت است از اینکه درآمد شرکت چند برابر بیشتر از سودی است که شرکت متعهد به پرداخت آن شده است. اگر درآمد شرکت 4 یا 5 برابر بیشتر از سودی باشد که باید پرداخت کند در این صورت سهام آن از امنیت در سود خوبی برخوردار است. یا ممکن است امنیت در سود از طریق مقایسه ارزش کلی یک شرکت با میزان بدهی هایش محاسبه شود. این روش تا حدی مشخص می کند که ارزش خالص شرکت قبل از اینکه پرداخت بدهی ها به یک نگرانی بزرگ تبدیل شود چه مقدار خواهد بود. این مفهوم از امنیت در سود، برای سرمایه گذاری در سهام های رایج با این روش محاسبه می شود:

ابتدا ارزش واقعی یک سهام را به هر روشی که فکر می کنید مناسب است محاسبه کنید. این روش باید همیشه برای مقایسه ارزش سهام های مختلف قابل اعمال باشد. توجه داشته باشید که اتفاقات بیرونی روی ارزش سهام تاثیر می گذارد یا ممکن است در اثر این تغییرات روش محاسبه تان به طور کامل اشتباه شود. در نتیجه باید یک حاشیه ی امنیت برای این محاسبات در نظر بگیرید.

صفحات کتاب :
126

کتاب های مشابه سرمایه گذار هوشمند