امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب معلم های نادان

محمدرضا تاجیک در کتاب معلم های نادان؛ رؤیت پذیری و آگاه سازی امر تروماتیک آموزه های اخلاقی و اجتماعی را با روایتی نمایشی بیان می کند. معلم های کتاب معلم های نادان شخصیتی کمیک دارند اما نقشی تراژیک را ایفا می کنند. آن ها تصاویری خنده دار و در عین حال غمگین از صحنه زندگی آدم هایی هستند که در شهر زندگی می کنند.

شخصیت ها در بستر شیوهٔ خاصِ زیستن، احساس کردن و اندیشه کردنشان خلق می شوند و اگرچه سیال، لغزنده، غیرقابل اعتماد با هویت های تخیلی نیستند، اما وجودشان دربرگیرندهٔ افکار، اعمال، گفتار واقعی و غیرواقعی و رؤیاگونه و کابوس واری است که گاهی درصدد گسستن از همه چیز است.

محمدرضا تاجیک معلم های کتاب خود را افرادی معرفی می کند که با انجام کارهای ناپسند در جامعه عامل اشاعه بداخلاقی در اجتماع هستند. آن ها معلم هایی هستند که نوعی بازی درمانی را به عنوان تکنیکی روان شناختی به نمایش می گذارند و همچون روان درمان گر عمل می کنند. تماشاگر از طریق آن ها درمی یابد که واقعیت های زندگی اجتماعی چه هستند و دلیل زندگی آن ها در این جامعه چیست.

گزیده کتاب معلم های نادان

معلم های نادان داستان ما، اگرچه گاه در هیبتِ و هیأتِ هویت های تصمیم و تدبیرناپذیر یا دو رگه‏ها، گاه دیگر در صورتِ مخلوقانی نفرین شده، گاه در ریختِ کسانی که امروز می‏آیند و فردا هوای رفتن به سرشان می زند و پس فردای آنان، قابل پیش بینی نیست، زمان دیگر در قالب کسانی که از ماندن در سرزمین زبانی یا دور شدن از آن، امتناع دارند، وقت دیگر در شکل کسانی که هیچ گاه به هیبت و هویتِ مردمانِ آشنا و مقبول و مشروع در نمی آیند، یا کسانی که طنین و پژواک صدای سکوتشان گوش قدرت را آزار می دهد، یا کسانی که با نظم نمادین مسلط «آنافورمیک» تعریف شده اند، و بنابراین، معنای واقعی و حقیقی آنان به تعلیق درآمده است، بازنمایی می شوند، بروز و ظهور می کنند، ولی تمامی آنها در یک امر مشترکند: معصیتِ ورود آزاردهنده به فضای خیال و امیالِ حاملان و عاملان قدرت. این معلم های نادان غافل از آنند که خیال پردازی به مثابه رگِ خواب یا دمل التیام نیافتۀ روان اربابان قدرت، با اندک انگولکی، خشم و نفرت فراوانی به بار خواهد آورد.

صفحات کتاب :
120
کنگره :
PIR8337 ‭/‮الف‬3‏‫‬‮‭م6 1392
دیویی :
8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
3253192
شابک :
978-600-6662-95-4
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه معلم های نادان