فرهاد قوشچی در کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی به یکی از خصوصیات ناپسند انسانی که در چند دهه اخیر در ایران هم رشد چشمگیری داشته، می پردازد. چشم و هم چشمی و تقلید از دیگران در روش زندگی و رفتار در ایران از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آغاز شد و به سرعت روبه رشد گذاشت و شکاف طبقاتی نیز از همین دوره در اجتماع پدیدآمد.
امروزه در قشر متوسط و مرفه جامعه، تحصیلات و امکانات و وضع معیشتی، نوعی از زندگی لذت جویانه همراه با تقلید را ایجاد کرده است و خانواده های این قشر می کوشند که خود را متفاوت از دیگران نشان دهند. از این وضعیت می توان به چشم و هم چشمی مدرن تعبیر کرد.
در کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی، قوشچی چشم و هم چشمی مدرن را در چندین بعد آن همچون تقلید درنوع آرایش و ظاهر، شیوه تحصیلات،گذران اوقات فراغت، مد و برند.... بررسی کرده است.