نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جامعه شناسی و رنج هایش

در کتاب جامعه شناسی و رنج هایش به چهار نوع رنج اشاره شده است. رنج اول «رنج های خودی و خویشی» که می توان آن ها را نزدیک به «رنج های هویتی» دانست. رنج هایی که به واسطهٔ نیروهای خودی و در درون جامعه شناسی ایجاد شده و کمتر تلاشی برای رفع آن ها صورت گرفته و بقای این رنج ها زمینه ساز بروز رنج بزرگ تری به نام «رنج هویتی» شده است.

دستهٔ دوم رنج های جامعه شناسی که از بقیه عمیق تر است به نوع رابطه اش با دیگران (اعم از خودی و بیگانگان) مربوط می باشد. رنج از رابطهٔ نامناسب با فلسفه، روان شناسی، الهیات و رابطهٔ کم با تاریخ، جغرافیا، مردم شناسی، ادبیات، اقتصاد و علوم سیاسی و رنج از دست دادن هم گرایی درونی است.

سوم، رنج هایی است که از حضور بدلی نظام های مفهومی و نظری بر پیکر جامعه شناسی وارد شد. رنجی ناشی از همسان انگاری نظام های مفهومی با نظریه های جامعه شناسانه که بر پیکر نحیف جامعه شناسی وارد شده است.

و رنج چهارم، رنج روشی است. این نوع رنج از قدیم وجود داشته و امروز به سرطانی برای جامعه شناسی تبدیل شده است. خواندن این اثر دکتر تقی آزاد ارمکی برای تمامی علاقه مندان به جامعه شناسی، صاحب نظران این حوزه و تمامی کسانی که دغدغه این علم را دارند مفید خواهد بود.

جامعه شناسی یکی از مهم ترین رشته های علوم اجتماعی، در کشور ما همیشه با چالش های اساسی روبه رو بوده است. برخی سخن از ناکارآمدی این علم می گویند، برخی آن را دچار مشکلات ساختاری و سازمانی می دانند و عده ای هم از پایان آن حرف می زنند.

این مسایل موجب شده تا درک درستی از مشکلات این علم و نحوه رفع آن ها وجود نداشته باشد؛ درحالی که اثرگذاری این علم در درک تحولات اجتماعی و سامان دهی آن ها ثابت شده است. کتاب جامعه شناسی و رنج هایش مجموعه ای از رنج های علم جامعه شناسی در ایران است. رنج هایی که شاید تا کنون کسی آن ها را نشناخته و در صدد درمان آن ها برنیامده است.

صفحات کتاب :
143
کنگره :
‏‫HM606‭ /ف2‏‫‭آ413 1397
دیویی :
‏‫‭301/0955
کتابشناسی ملی :
4623662
شابک :
‫‭‫‭978-600-7683-75-0
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه جامعه شناسی و رنج هایش