امتیاز
5 / 3.0
دریافت آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب صوتی قبل بر وزن دهل

کتاب صوتی قبل بر وزن دهل اثر سید محمدعلی جمال زاده از مجموعه قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار برگرفته شده است. «قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار» مجموعه دوازده داستان از جمالزاده است.

 این کتاب در سال ۱۳۵۳ منتشر شده و داستان های آن عبارتند از: «عروسی داریم و عروسی»، «نوروز و عیدی خاله خداداد»، «قبل بر وزن دهل»، «تعصب یک طرفه»، «بگیرو نده»، «خیرخواهی محض»، «دلی دارد زیبا»، «صالح و طالح»، «سقط فروش»، «پیر قوم»، «نان و دندان»، «پینه دوز شیراز».

سید محمدعلی جمالزاده را پایه گذار داستان نویسی جدید فارسی و ندا دهنده ی تجدید حیات نثر فارسی شمرده اند. عموم کسانی که درباره ی نثر فارسی معاصر و داستان نویسی جدید فارسی بحث کرده اند جمال زاده را پیشرو این طریق شمرده و از سهم بزرگ او در این کار یاد نموده اند.

جمالزاده در سال ۱۲۷۰ شمسی در اصفهان به دنیا آمد. پدرش «سیدجمال واعظ» از خاندان بزرگ صدر بود که اصلاً تبار لبنانی داشتند و سال ها قبل در زمان صفویه از جبل عامل لبنان به اصفهان کوچ کرده بودند. جمال زاده حدود دوازده سال داشت که پدرش او را برای تحصیل به بیروت فرستاد. وی در سال ۱۹۱۰ تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به اروپا برود.

سپس از راه مصر عازم فرانسه شد. در آن جا ممتازالسلطنه سفیر ایران به وی پیشنهاد کرد که برای تحصیل به لوزان سوئیس برود. سید محمدعلی تا سال ۱۹۱۱ در لوزان بود، و پس از آن به شهر دیژون در فرانسه رفت و دیپلم حقوق خود را از دانشگاه آن شهر گرفت. او در زمینه های مختلف فرهنگی یکی از برجسته ترین پژوهشگران و قلم زنان کشور ما بوده است. و گفتنی است که جمال زاده را همراه با «صادق هدایت» و «بزرگ علوی» سه بنیان گذار اصلی ادبیات داستانی معاصر فارسی می دانند.

آثار «محمد علی جمال زاده» در زمینه ی تاریخ و ادبیات عبارت است از: «گنج شایان»، «تاریخ روابط روس با ایران»، «پندنامه ی سعدی یا گلستان نیکبختی»، «قصه قصه ها»، «بانگ نای»، «فرهنگ لغات عوامانه»، «طریقه ی نویسندگی و داستان سرایی»، «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی»، «اندک آشنایی با حافظ».

داستان ها شامل: «یکی بود، یکی نبود»، «عمو حسینعلی»، «سر و ته یه کرباس»، «دارالمجانین»، «زمین، ارباب، دهقان»، «صندوقچه اسرار»، «تلخ و شیرین»، «شاهکار»، «فارسی شکر است»، «راه آب نامه»، «قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار»، «قصهٔ ما به سر رسید»، «قلتشن دیوان»، «صحرای محشر»، «هزار پیشه»، «معصومه شیرازی»، «هفت کشور»، «قصه های کوتاه قنبرعلی»، «کهنه و نو»، «یاد و یاد بود»، «قیصرو ایلچی کالیگولا اطورروم»، «غیر از خدا هیچ کس نبود»، «شورآباد»، «خاک و آدم»، «آسمان و ریسمان»، «مرکب محو».

گزیده کتاب صوتی قبل بر وزن دهل 


ناگهان صدای هوشنگ بلند می شود که بابا قبل یعنی چه؟ مشهدی علی سر بلند می کند و می گوید برای چه می خواهی بدانی؟ هوشنگ می گوید: در درسی است که باید امشب از حفظ کنم.

- چه درسی؟

- درس گلستان.

- گلستان و قبل؟

- آری در این شعر:

هر که نان از قبل خویش خورد منت حاتم طایی نبرد

- والله من که عقلم نمی رسد. چرا از معلمتان نمی پرسی؟

- می پرسم، اوقات تلخی می کند و می گوید: شما در این کلاس چهل و سه نفرید و همه فضول و چانه لغ هستید و دلتان می خواهد مدام از من گردن شکسته سوال های عجیب و غریب بکنید و سوال پیچم بکنید و تو دلتان به من بخندید. اگر بخواهم به سوالات شما پاسخ بدهم فرصتی برای درس باقی نمی ماند.

کتاب های مشابه قبل بر وزن دهل